بستن

قبض‌های برق فروردین، برق از سر مشترکین پراند

هفت‌برکه – شیدا شرقی: در فروردین اگر شما فقط یک کولر ۱۸ هزار را هم چند ساعت در روز روشن کنید قطعا میزان برق مصرفی شما از الگو مصرف خارج و قبض برق شما چند برابر خواهد شد. فروردین برای شهرستان‌های گراش، لارستان، خنج، اوز و جویم ماه سرد محسوب می‌شود و میزان الگو مصرف در ماه‌های سرد فقط ۲۰۰ کیلووات ساعت است. در ماه‌های بعد بر اساس تقسیم‌بندی مناطق گرمسیری الگوی مصرف ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلووات ساعت در ماه است.

به گزارش هفت‌برکه، با آغاز ماه اردیبهشت پیامک قبض‌های نجومی برق ماه‌های اسفند و فروردین به دست مشترکین رسید، خیلی از مشترکین از دیدن پیامک‌های اداره برق شوکه هستند، عده‌ای اعتراضات خود را در فضای مجازی مطرح کردند و عده‌ای هم با در دست داشتن کد اشتراک خود سری به اداره برق زدند تا جویای این مشکل شوند. هزینه برق در شهرستان‌های جنوبی از ابتدای خرداد تا پایان مهر با تعرفه گرمسیری۱، اردیبهشت با تعرفه گرمسیری۲ و شش ماه از سال یعنی از ابتدای آبان تا پایان فروردین با تعرفه سردسیری محاسبه می‌شود.

این روزها مراجعات مردم به اداره برق بیشتر از قبل است و روزانه افراد زیادی با این باور که حتما اشتباهی در قرائت کنتور برق اتفاق افتاده است به این اداره سر می‌زنند، در یک ساعتی که در راهرو اداره منتظر بودم تا با مدیریت برق شهرستان مصاحبه‌ای انجام دهم جملات پرتکرار زیادی شنیدم، از جمله: «ببخشید آقا، فکر کنم اشتباهی تو قبض برق ما اتفاق افتاده، من خودم فیلم کنتور برق‌مون رو گرفتم می‌شه لطفا دوباره چک کنید؟ چرا برق تااین اندازه گران شده است؟ شاید کنتور برقمان خراب است و گرنه مصرف ما که تغییری نداشته است.»

شهروندان زیادی از مبالغ بالا و میلیونی هزینه برق خود شاکی هستند. اکبر حاجیان یکی از شهروندان گراشی با انتشار قبض برق منزل خود می‌گوید: «قبض برق این دوره منزل ما ۱ میلیون ۹۸۰ هزار تومان صادر شده است، هیچ وسیله پرمصرف دیگری جز کولر هم نداریم، دو یا سه سانترال در منزل روشن است، چرا قبض برق منزل در دو دوره مشخص این همه تفاوت دارد؟»

علیرضا سعیدی یکی از شهروندان دیگری است که از قبض میلیونی خود شاکی است: «قبض برق منزل ما یک میلیون ۱۱۸ هزار تومان صادر شده است، همان ۳ کولر سال قبل روشن بوده و هم امسال در فروردین روشن بود.»

سال گذشته نیز هفت‌برکه در گزارشی به این موضوع پرداخت است،  لازم است حسین‌زاده، نماینده مجلس با جدیت برای اصلاح تعرفه پیگیری کند. اصلاح تعرفه برق نیازمند مصوبه هیات وزیران است زیرا اختلاف مبلغ باید از محل هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شود. در حال حاضر شهرستان‌های لامرد و مهر از ۷ ماه تعرفه گرمسیری و برخی شهرستان‌های جنوبی‌تر از ۹ ماه تعرفه گرمسیری برخوردار هستند و شهرستان‌های لار، خنج، گراش، اوز و جویم تنها ۵ ماه از تعرفه گرمسیری بهره می‌برند.(خبر در هفت‌برکه)

هفت‌برکه در گفتگویی با مهندس قدرت‌اله فانی، مدیریت برق شهرستان گراش سعی کرده است بخشی از سوالات مردمی را پاسخ دهد.

فانی: وسایل برقی پرمصرف منزل خود را شناسایی کنید

مهندس قدرت فانی، مدیریت برق شهرستان گراش با اشاره به تقسیم‌بندی مناطق گرمسیری گفت: «یک تقسیم‌بندی بر اساس مناطق گرمسیری وجود دارد که هرساله به روز می‌شود ولی برای ۱۴۰۱ تغیری نداشته است و بر اساس همان تقسیم‌بندی سال‌های گذشته محاسبه می‌شود. این تقسیم‌بندی مصوبه هیات وزیران است. کشور به ۴ منطقه گرمسیر ۱ تا ۴ تقسیم‌بندی شده است که لار، خنج، گراش، اوز و داراب تا پایان فروردین ماه جز تعرفه عادی و اردیبهشت گرمسیر۲ و از ابتدای خرداد تا پایان مهرماه گرمسیر ۱ حساب می‌شود. الگوی مصرف در فصل سرد در تعرفه عادی ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه و در گرمسیر۲ دو هزار کیلووات ساعت در ماه و در گرمسیر۱ سه هزار کیلووات در ماه است.»

مدیریت برق شهرستان گراش با درخواست از مردم برای رعایت الگوی مصرف افزود:‌‌ «بخشی از مشکلات ما با تغییر فروردین از ماه سرد به گرمسیر ۲ و اردیبشهت به گرمسیر ۱ قابل حل است که امیدواریم سریعتر در هیات دولت حل شود. نرخ برق باید افزایش پیدا می‌کرد و از سال ۹۷ تاکنون افزایش خاصی اتفاق نیفتاده بود، مردم باید به وسایل منزل دقت داشته باشند و شاید برایشان سوال پیش آید که پر مصرف‌ترین وسیله منزلشان کدام است که باعث مصرف بیشتر می‌شود؟ یکی از لوازم برقی‌های پرمصرف که در گراش هم استفاده بیشتری دارد فریزرهاست که برق زیادی مصرف می‌کند. در فصل سرد به وسایل گرمایشی برقی توجه بیشتری داشته باشید و کنترل کنید بخشی از مصرف کاهش پیدا می‌کند.»

فانی در ادامه با بیان یک مثال گفت: «یک کولر ۱۸۰۰۰ دارای توانی حدود ۲۰۰۰ وات می‌باشد که در ۱۰ ساعت مصرف روزانه در دو ماه مقدار ۱۲۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند، هزینه ریالی این مقدار مصرف به مجموع مصرف برق آن واحد مسکونی و فصل و تعرفه وابسته است. چنانچه مشترک پرمصرف در فصل گرم با مصرف دوماهه ۱۰۰۰۰ کیلووات ساعت باشد، هزینه مصرف یک کولر ۱۸۰۰۰ در دوماه ۱۹۲۰۰۰ تومان خواهد شد. اما همین مقدار مصرف در فصل سرد حدود یک میلیون تومان هزینه خواهد داشت. که مشکل اصلی هم همینجاست که فروردین کولرها روشن جز ماه سرد حساب می‌شود. چنانچه مشترک در فصل گرم زیر الگو مصرف نماید، هزینه یک کولر ۱۸۰۰۰ در دوماه حدود ۴۲۰۰۰ تومان خواهد شد.»

تاجبخش: این مشکل هر سال وجود دارد و باید اصلاح شود

ابراهیم تاجبخش، رئیس اداره فروش و خدمات مشترکین مدیریت برق شهرستان گراش به خبرنگار هفت‌برکه می‌گوید: «ما هر ساله در گراش برای ماه فروردین این مشکل را داریم، با توجه به اینکه تعرفه‌های برق منطقه گراش، لار، خنج، اوز و توابع یکسان است. از نظر جدول تعرفه‌های برق اردبیهشت‌ماه جز گرمسیر ۲ و از ابتدای خرداد تا پایان مهرماه شامل گرمسیر ۱ حساب می‌شود. گرمسیر ۱ یعنی نرخ برق ارزان است و هرچه بالاتر برویم به سمت گرمسیر ۲، ۳، ۴ نرخ برق افزایش پیدا می‌کند. از ابتدای آبان‌ماه تا پایان فروردین مناطقی که گفتم با نرخ برق زمستان که در همه جای کشور ثابت است محاسبه می‌شود.

تاجبخش در ادامه افزود:‌ «مشکلی که ما در منطقه خودمان داریم این است که فروردین را برای منطقه ما زمستان حساب می‌کنند در صورتی که برای ما زمستان نیست و گرما زودتر از راه می‌رسد و کولرها روشن می‌شود که از نظر سیستم و اداره برق ماه فروردین زمستان حساب می‌شود و الگوی مصرف در زمستان ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه است. پس مصرف برق افزایش پیدا می‌کند و از الگوی مصرف خارج و وارد پله‌های بعدی می‌شود که در پله‌های بعدی مازاد بر الگوی مصرف است و نرخ بیشتر می‌شود.»

دفتر نماینده: پیگیری نماینده در مرحله تایید کارشناسان شرکت توانیر است

ابوالحسن محمودی، مسئول دفتر نماینده در تهران گفت: «اصلاح تعرفه‌های برق درخواست جدی مردم شهرستان‌های لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم است که از ابتدای سال با گرمای شدید مواجه هستند و تا پاییز نیز این گرما ادامه دارد. در حوزه انتخابیه فروردین‌ماه تعرفه برق آزاد و اردیبهشت که تعرفه برق بر اساس گرمسیری۲ محاسبه می‌شود، با توجه به اطلاعات هواشناسی در حوزه انتخابیه درخواست داریم که این دو ماه و مخصوصا فروردین که آزاد حساب می‌شود اصلاح شود و گرمسیر۱ محاسبه شود. در گزارشی که چندماه قبل منتشر شد تمامی پیگیری‌ها از کانال نماینده و نامه‌هایی که در دولت قبل و دولت فعلی زده شد اطلاع‌رسانی کردیم.»

محمودی در ادامه افزود: «خوشبختانه گزارش هواشناسی منطقه و مقایسه‌ای که با شهرستان‌های اطراف انجام شد اطلاعات ارسالی ما تایید شد، در آخرین جلسه‌ای که با دکتر کردی رئیس توانیر کشور داشتیم قرار شد در خود توانیر جلسه‌ای برگزار شود و اطلاعات هواشناسی کارشناسی شود و بعد از تایید کارشناس‌های شرکت توانیر به هیات دولت ارسال شود. در نهایت بعد از طی همه این مراحل هیات دولت باید اصلاح تعرفه برق منطقه را اصلاح کند. روز چهارشنبه هفته گذشته هم آخرین نامه برای تسریع در روند کارشناسی اصلاح شده است ولی هنوز جوابی دریافت نشده. در حال پیگیری هستیم و امیدواریم برای سال بعد این اصلاحیه انجام شده باشد.»

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

2 نظر

  1. مردم عزیز اعتراض نکنین وگرنه الان یکی به نام
    ” شهروند آبی ” که نفسش از جای گرم در میاد و نونش همیشه توو روغنه و سیریه که غم گشنه نداره و سواره‌ایه که غم پیاده نداره در جواب اعتراضتون کامنت میذاره و میگه :
    ” برید خدا رو شکر کنید که زنده‌اید دارید نفس می‌کشید و الان خدا می‌تونه کاری کنه که رگتون بگیره سکته کنین و فلج بشین و قلبتون بگیره و هزار و یک بیماری بگیرین و طوری بشه که شخصیت و آبروتون به فنا بره و هزار و یک درد و بلای دیگه “.
    پس کسانیکه خونه ندارن برن خونه”شهروند آبی” مادم‌العمر بشینن به خوبی و خوشی زندگی کنن ، کسانیکه توو فشار مالی گیر کردن برن از “شهروند آبی ” پول قرض‌الپس نده بگیرن ، کسانیکه نمی‌تونن گوشت بخرن برن خونه “شهروند آبی ” آبگوشت و بریانی و چلو کباب و زرشک پلو بخورن ، کسانیکه ماشین ندارن ”
    ” شهروند آبی ” خودش و ماشینش دربست در اختیارتونه مجانی شما رو هر وقت هر جا خواستین میرسونه اصلا چرا زحمت بکشه ، ماشینش رو به شما می‌‌بخشه خودش میره یکی نو میخره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top