بستن

تابستان نرسیده، بحران آبی در بخش مرکزی شروع شد

هفت‌برکه: فداغ، خلیلی و روستاهای دیگر بخش مرکزی گراش، بار دیگر با مشکل قطع آب رودرو شده‌اند. تابستان نرسیده کم آبی امان این مردم را بریده است.

به گزارش هفت‌برکه آب مصرفی روستاها بخش مرکزی گراش از چاه‌های بخش صحرای باغ تامین می‌شود. مسیر طولانی و فرسوده لوله‌کشی در کنار تداخلات مدیریت آب بین دو شهرستان باعث شده است فداغ، خلیلی و روستاهای بخش مرکزی هر روز با یک مشکل تازه روبه‌رو شوند. 

فداغی‌های راه‌های مختلف از انتشار کاریکاتور تا نوشتن یادداشت و انتشار استوری را برای رساندن صدای خود امتحان کرده‌اند. اما با وجود همه وعده‌ها همچنان این مشکل وجود دارد و در ماه رمضان تشدید شده است.

راه حل اساسی این مشکل تامین آب بخش مرکزی گراش و روستاهای فداغ و خلیلی از سد سلمان است که بارها خبر پیگیری آن از سوی نماینده منتشر شده است. البته فداغی‌ها گلایه دارند چرا نماینده همیشه در مشکل آب فقط از بیرم به عنوان «غیزانیه فارس» نام برد و مشکلات فداغ هم اگر بیشتر از بیرم نباشد، کمتر نیست.

زمان‌بر بودن انتقال آب از سد سلمان یا دریا باعث شده است که مردم فداغ خواهان راه حل‌های فوری‌تر مانند ترمیم خط انتقال فعلی و یا حفر چاه عمیق در محدوده نزدیکتر شوند. آنان در این شرایط حتی به انتقال آب از سد فداغ هم راضی شده‌اند تا این مشکل که زندگی مردم را مختل کرده است، کمی کمتر شود. 

فاضل نریمانی از فعالان اجتماعی فداغ در دو رسانه فداغ نیوز و صدای صحرا در مورد دلیل این بار قطعی نوشته است: «در ادامه داستان پرتکرار قطعی آب در فداغ، این بار بستن یکی از شیرفلکه های واقع در مسیر انتقال توسط افراد ناشناس را عامل شکستگی لوله و بالتبع قطعی آب در منطقه اعلام کرده‌اند.»

پیش از این نیز قطعی و کمبود شدید آب در فداغ، جیره بندی و انتقال نامنظم آب لوله کشی در محلات روستا و نیز وعده های مکرر مسئولین برای رفع مشکل باعث شده بود تا داد مردم از سوءمدیریت آبفا بالا رود و خواستار ورود فرماندار برای حل موضوع باشند. مطالبه ای که با همراهی شش روستای بخش مرکزی خطاب به فرماندار شهرستان صورت گرفت اما متاسفانه هیچ پاسخی از فرمانداری شهرستان دریافت نشد. (در هفت‌برکه بخوانید)

نریمانی به پیگیری‌های متعدد انجام شده نیز اشاره کرده است: «پیگیری های مکرر بخشدار مرکزی در این خصوص نیز چندان موثر نبوده و در یک مورد برای حل مشکل محله گهدم فداغ، وعده اتصال مخزن شهرک به این محله نیز بی سرانجام رها شده است. وعده ای که توسط دکتر ابولی بخشدار مرکزی پیشنهاد شد و تاکنون به دلایل نامشخص محقق نشده است.در حالی که محله گهدم فداغ به نماد بی آبی شدید در منطقه مبدل شده و روز به روز بر شدت این مشکل افزوده می شود؛ شاهد قطعی مکرر آب در باقی سطح روستا نیز هستیم!»

این شهروند فداغی نوشته است: «شدت بی آبی و عمق فاجعه در بعضی محلات بالاخص گهدم به قدری ست که خانواده ها برای انجام امور روزانه و ضروری شان نیز مجبور هستند گاهی به منزل نزدیکان شان در محلات دیگر بروند! دغدغه اهالی فداغ برای داشتن آبی سالم و بدون قطعی در حالی به عنوان مطالبه اصلی آنها مطرح می شود که باید به عنوان حق طبیعی مردم و بدون منت از آن برخوردار می بودند، نه اینکه در شب ها و روزهای رمضان نگران تامین آب شرب و بهداشت منازل شان باشند.»

ابولی بخشدار مرکزی گراش در مورد پیگیری برای رفع این مشکل در پیامی به شورای فداغ نوشته است: «صبح جلسه‌ای در خصوص مشکلات آب روستاهای بخش مرکزی در محل دفتر فرماندار با حضور جناب فرماندار، بنده و آقای خرسند برگزار شد و در همان جلسه فرماندار تلفنی با معاون مدیر عامل آبفای استان صحبت کردند و همچنین دستور دادند آبفای شهرستان فردا مشکل شیر فلکه را به طور اساسی حل کنند که قابل دستکاری نباشد. همچنین بنده نیز با آقای کوهنورد رییس آبفای عماد شهر و آقای علمدار بخشدار صحرای باغ صحبت کردم و هماهنگی های لازم بین دو بخش جهت حل مشکل انجام شد.»

بخشدار گراش نوشت: «در خصوص کف‌شکنی ۲ حلقه چاه نیز پروژه تحویل سپاه گردیده و به زودی کار شروع خواهد شد. مسئولین شهرستان تمام تلاش خود را جهت حل مشکل انجام می دهند اما در بعضی موارد نیز نیازمند همکاری مسئولین آبفای استان است که مکاتبات و پیگیری های لازم انجام شده و باز هم پیگیری خواهد شد.»

بخشدار مرکزی به مردم قول داده است: «به مردم عزیز بخش مرکزی این اطمینان را می دهیم که مجموعه فرمانداری و بخشداری تا حل اساسی این مشکل به تلاش و پیگیری خود ادامه خواهند داد.هر چند مشکل آب یک مشکل ملی است و علت اصلی آن کم آبی ناشی از خشکسالی‌های اخیر است که لازم است مردم عزیز نهایت صرفه‌جویی را در زمینه مصرف آب به عمل آورند.»

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top