بستن

دو بنای تاریخی لار در دست مرمت

هفت برکه:ساباط حاج غلامرضا معتمد و خانه محمودی، دو بنای مهم تاریخی و گردشگری شهر لار، که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است، مرمت و بازسازی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری لار: ساباط حاج غلامرضا معتمد به طول حدود ۲۰ متر و دارای ۸ طاق با مصالح سنگ وگچ ساخته شده است، این ساباط در کوی گاله در شهر قدیم لار قرار دارد و حاج غلامرضا معتمد خیر بزرگ لارستانی، موسس این ساباط است.

نواز شریفی لاری، شهردار لار گفت:«ساباط حاج غلامرضا معتمد که با سبک معماری لاری، با طاق هشت و پنج ساخته شده است. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سال ۱۳۸۸ این اثر را در فهرست آثار ملی ایران است. سازمان بازآفرینی شهرداری لار، با همکاری اهالی محل و میراث دوستان، این اثر را تعمیر و مرمت می‌کنند.»

شریفی گفت: «قریب به ۲۵ روز از زمان شروع تعمیر و مرمت این ساباط از جمله جداره‌سازی بنا می‌گذرد که برای این کار مبلغ ۶۵ میلیون تومان از محل درآمد شهرداری و ۳۵ میلیون تومان هم توسط ورثه مرحوم حاج غلامرضا معتمد، تامین شده است.»

شهردار لارستان از تعمیر و مرمت یکی دیگر از بناهای تاریخی این شهر خبر می‌دهد و می‌گوید:«خانه محمودی که جنب آب انبار قنبر بیگی و در محله قنبر بیگی شهر قدیم لار واقع شده نیز از دیگر بناهای تاریخی است که در حال حاضر قسمت بالاخانه، آشپزخانه و بخش‌هایی از نمای بیرونی این بنا با اعتباری بالغ بر ۱۴۰ میلیون تومان از محل درآمد شهرداری در حال تعمیر و مرمت است. این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۶۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.»

 

 

2 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top