بستن

بعد از ۳۵ سال : خوشنویسی‌های شهید بهمنی روی دیوار گالری

هفت‌برکه: خوشنویسی‌های شهید محسن بهمنی به همت خانواده او و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون بسیج هنرمندان و انجمن خوشنویسی گراش بعد از حدود ۳۵ سال به نمایش عمومی در آمد.

به گزارش هفت‌برکه مراسم افتتاحیه  نمایگشاه صدای سخن ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۰ همزمان با روز گرامی‌داشت شهید با حضور مادر و خانواده شهید بهمنی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش، فرمانده ناحیه بسیج سپاه و جمعی از هنرمندان و دوستان شهید بهمنی برگزار شد.

نمایشگاه آثار شهید بهمنی با تصویرگری مهدی باقرنژادان ۲۲ تا ۲۶ اسفندماه از ساعت ۱۷ تا ۲۲ در گالری اُ در کنار سینما فرهنگ گراش برپاست.

بیرون آوردن شهید از قاب گلزار شهدا

معصومه بهمنی خواهر شهید در گفتگو با هفت‌برکه در مورد ایده نمایشگاه گفت: «ایده نماشگاه آثار شهید محسن سال‌ها در ذهن من بود تا دو سال پیش که آن‌ها را از آرشیو خانه بیرون آوردم و با اساتید انجمن خوشنویسی گراش که صحبت کردم سطح آثار را در سطح ممتاز دانستند. سیدعلی مومن هنرمندی که همرزم شهید نیز بود آقای مهدی باقرنژاد را برای تصویرسازی پیش‌نهاد داد.»

معصومه بهمنی دبیر اجرایی جشنواره در مورد آماده‌سازی نمایشگاه گفت: «کرونا باعث کندی روند کار شد. از بین صد اثر انتخابی با دقت بسیار تعدادی اثر را انتخاب کردیم و هر اثر چندین بار تصویرسازی شد. معتقدم شهید باید از قاب خانه و گلزار شهدا بیرون بیاید و در قالب هنر امروز به جامعه ارائه شود. هدفم از شروع این کار عرضه‌ی آثار دیگر شهدای گراش یا حتی شهرهای دیگر با روش خلاقانه هنری است.»

در این نمایشگاه خوشنویسی‌های محسن بهمنی با تصویرگری و گرافیک مهدی باقرنژادان بر دیوار گالری اُ آویخته شده است. باقرنژادان با توجه به مضمون خطوط و همچنین شخصیت شهید بهمنی از تصاویر گل و مرغ و نقوش سنتی برای تصویرسازی استفاده کرده است. البته استفاده از این عناصر در برخی تابلو به صورت مدرن‌تر و با شکستگی فرم‌ها انجام شده است. 

به گزارش ناب نیوز سرهنگ پاسدار وحیدستاری فرمانده ناحیه بسیج سپاه شهرستان گراش در سخنانی کوتاه با گرامی‌داشت ۲۲ اسفند و سالروز تشکیل بنیادشهید و امور ایثارگران به فرمان حضرت امام خمینی(ره) درسال ۱۳۵۸ گفت: «راه شهید، راه عزت، اقتدار و رستگاری است و همین خون مطهر شهداء باعث شده که امروز جمهوری اسلامی ایران با اقتدار و عزتمندی، بسیاری از معادلات جهانی را به نفع اسلام و مسلمین رقم بزند.»

سرهنگ ستاری، حضور مادر شهیدان بهمنی در این مراسم را ارج نهاد و از والدین شهداء گرانقدر انقلاب اسلامی به عنوان کوه صبوری و استقامت یاد کرد و گفت: «امروز مادر بزرگوار این شهید والامقام هیچ انتظاری از احدی از ما نداشته جز این که نگذاریم علم فرزندان شهیدشان بر زمین بماند.»

در ادامه این مراسم به مناسبت روز بزرگداشت شهدا، کانون بسیج هنرمندان و ناحیه مقاومت بسیج سپاه گراش از مادر شهیدان بهمنی تجلیل کردند.

 

طلبه شهید و شهید فرهنگی

محسن بهمنی سال ۱۳۴۵ در کویت متولد شد و دوران تحصیل را در کویت و گراش گذارند. شهید بهمنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای آموختن علوم دینی راهی حوزه علمیه قم شد و با آغاز جنگ نیز حضور مستمری در دفاع مقدس داشت.

محسن بهمنی در تعطیلات تابستانی نیز به عنوان مربی و معلم قرآن در گراش فعالیت می‌کرد. با توجه به مهارت بالای خوشنویسی بسیاری از پلاکاردها و پارچه‌نوشته‌های حاصل هنر او بود. او عضو انجمن خوشنویسان ایران شعبه قم بود و به جز خوشنویسی در زمینه‌ی تئاتر نیز فعالیت داشت. 

شهید محسن بهمنی ۲۲ اردیبهشت ۱۳۶۵ همزمان با سوم رمضان در منطقه فکه مفقود شد و پیکر او چهار سال بعد ۳۰ شهریور ۱۳۶۹ پس از پایان جنگ به گراش برگشت.  محمد بهمنی دیگر شهید این خانواده در اسفند ۱۳۶۶ در عملیات والفجر ۱۰ به شهادت رسید.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top