بستن

خلیل روئینا : غروب شاعر آفتاب

هفت‌برکه: خلیل روئینا دبیر انجمن ادبی آفتاب لارستان و از شاعران نامدار جنوب فارس درگذشت.

به گزارش هفت‌برکه خلیل روئینا شاعر نام‌آشنای لاری هفته گذشته دچار سکته مغزی شد و بعد از مدتی بستری شامگاه دوم اسفند ۱۴۰۰ خبر درگذشت او تایید شد. با توجه به مرگ مغزی، خانواده روئینا با اهدای اعضای بدن او موافقت کرده‌اند. 

خلیل روئینا متولد ۱۳۳۷ در شهر لار است. او بیش از ۳۰ سال دبیر زبان انگلیسی بود که مدتی از سال‌های خدمت او در سال‌های دهه هفتاد در مدارس راهنمایی گراش گذشت. 

روئینا در قالب‌های مختلف طبع‌آزمایی کرده بود. ولی شعرهای آیینی، نوحه‌ها و شعرهای اجتماعی او بیشتر در میان علاقه‌مندان ادبیات در منطقه جنوب فارس شناخته شده است.

روئینا خیلی دیر و از ۳۷ سالگی شاعری را آغاز کرد ولی با این وجود یکی از شاعران پرکار استان فارس و عضو فعال انجمن ادبی آفتاب لارستان بود. در ۲۰ سال گذشته روئینا در مقاطع مختلف دبیر انجمن ادبی آفتاب بود و با نقد و آموزش شعر در رشد شاعران لار و جنوب فارس موثر بود. 

خلیل روئینا سال‌ها برای نوحه‌خوانی سیدعلی هاشمیان در در حسینیه حاج تقی لار می‌سرود. او در مورد آغاز فعالیت نوحه سرایی خود می‌گوید: «پدرم از حدود چهل سال پیش نوحه می‌نوشت. من از اول شاعر هم نبودم. شب ششم ماه محرم که مخصوص حضرت علی اکبر است، جمعی نشسته بودند و نوحه آن شب را آماده می‌کردند. آقای هاشمیان به من گفت پدرت شعر می‌گوید، تو هم بگو. من شعری گفته بودم و تحویل دادم. همان شب آن شعر را با مطلع «کربلا زخمی‌ترین جای زمین» خواند و این آغاز همکاری بود.» مجموعه این نوحه‌ها در کتاب «کربلا زخمی‌ترین جای زمین» منتشر شد. (خبر در هفت‌برکه)

فواره‌های بی‌بازگشت مجموعه ۳۶ غزل و گل‌های ماهتاب‌گردان شامل ۱۴۶ رباعی دو مجموعه شعر دیگر خلیل روئینا است. 

روئینا همکاری نزدیکی با شاعران و محافل گراش داشت و در ۲۰ سال گذشته به همراه عبدالرضا مفتوحی تقریبا در تمامی شب‌شعرهای گراش برای شعرخوانی حضور پیدا می‌کرد. او جوایز زیادی را به خاطر اشعار خود در جشنواره‌های ادبی و شب‌شعرهای کشوری، استانی و منطقه‌ای کسب کرده بود. 

 

از خلیل روئینا در هفت‌برکه:

به یاد دختران سعادت: سرنوشت من چنان ققنوس شد

رونمایی از «کربلا زخمی‌ترین جای زمین» در سین پنجم انجمن ادبی

نوحه‌سرایی برای نسل نو در «سین اول» انجمن

جشن ۷۰۰ شاعران و نویسندگان گراش

عکس‌های مجید افشار را از حضورهای خلیل روئینا در شب‌شعرهای گراش ببنید:

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top