بستن

قطار کند تغییرات کی به ایستگاه فرمانداری گراش می‌رسد؟

هفت‌برکه – محمد خواجه‌پور: در حالی که شش ماه از آغاز فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد، توقع مردم به ویژه هوادران رییسی برای ایجاد تغییرات سریع در مدیران برآورده نشده است. این گمانه‌زنی وجود داشت که با حضور دولت جدید، به سرعت نیروهای همسو جایگزین شوند ولی در عمل با گذشت شش ماه از عمر دولت، هنوز بسیاری از فرمانداران و مدیران میانی تغییر نکرده است.

کندی این تغییرات در شهرستان گراش بیشتر احساس می‌شود. حتی گزینه‌هایی که قبل از شروع دولت سیزدهم گمانه‌زنی در مورد انتصاب آن‌ها وجود داشت، همچنان در پیچ‌وخم‌های اداری برای دریافت حکم مسئولیت هستند و عملا فرصت سال ۱۴۰۰ را باید از دست رفته دانست. هفت‌برکه در این یادداشت مروری بر تغییرات اداری محتمل در شهرستان گراش دارد.

فرمانداری روی صندلی لغزان

مجید غلامپور که در سال پایانی دولت اعتدال به فرمانداری گراش رسید، همچنان در انتظار تعیین وضعیت در دولت جدید است. همین معلق بودن باعث شده است که بسیاری از تصمیمات اساسی گرفته نشود و همه، چه کارکنان فرمانداری و چه مدیران دیگر شهرستان، در انتظار فرماندار جدید باشند. هر روز گزینه‌های تازه و قدیمی ردیف می‌شوند ولی خبری از انتصاب فرماندار نیست.

با توجه به این که نماینده‌ی مجلس، خود گراشی است و ایمانیه، استاندار فارس، نیز شناخت نسبی از شهرستان گراش دارد، توقع این بود که وضعیت فرماندار گراش در همان ماه‌های نخست دولت جدید مشخص شود ولی با وجود انتخاب یک‌سوم فرمانداران استان فارس، هنوز مردم گراش در صف انتظار هستند.

بر اساس اطلاعاتی که اسماعیل محبی‌پور، معاون سیاسی استانداری فارس، اعلام کرده است تا ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ از ۳۶ فرماندار استان فارس در دولت سیزدهم ۱۲ فرماندار منصوب شده‌اند. در یکی از آخرین تغییرات فرودی فرماندار پیشین گراش که از مهرماه ۱۳۹۹  فرماندار ویژه داراب بود جای خود را به سعدی داد.

فارس با ۳۶ شهرستان بیشترین تعداد شهرستان را در میان استان‌های کشور دارد؛ با این وجود، استانداری بسیار آهسته‌تر از توقع مردم تغییرات را به پیش می‌برد.

شاید یکی از دلایل عدم تغییر در فرمانداری، همین اختلاف نظرها در مورد گزینه‌ها از داخل شهر گراش است که باعث می‌شود هر گزینه‌ی مطرح شده با فرستادن پالس منفی از داخل شهرستان به یک گزینه‌ی سوخته تبدیل شود. به نظر می‌رسد این زورآزمایی نیروهای داخل شهرستان از نماینده تا شورا و امام جمعه و سپاه و خیرین و گروه‌های اجتماعی باعث شده است که استانداری نیز انتخاب فرماندار گراش را به آینده موکول کند. اگر این نیروها می‌توانستند در میان خود به توافق برسند (امری که بعید به نظر می‌رسد) می‌توانست کار را آسان کند.

این شطرنج بی‌پایان در حال حاضر در وضعیت آچمز قرار دارد و ساعت بازی همین‌طور به سرعت حرکت می‌کند.  عدم تحرک حوصله همه را سر برده است و شاید تنها نقطه توافق این است که تغییر هر چه سریع‌تر رخ دهد تا حرکت ادامه پیدا کند.

در پیچ‌وخم انتصاب

کندی روند انتصاب‌ها فقط شامل بالاترین مقام اجرایی شهرستان نیست. برای برخی از ادارات نیز با وجود این که ماه‌ها از معرفی گزینه جدیدی مدیریت می‌گذرد، هنوز حکمی صادر نشده است.

نقطه شروع تغییرات، انتصاب معاون عمرانی فرمانداری گراش بود. تغییری که با معطلی و تاخیر زیاد سرانجام نهایی شد. نام محمدکاظم جعفری پیش از آغاز به کار دولت به عنوان معاون فرماندار شنیده می‌شد؛ ولی صدور حکم معاونت بیش از شش ماه طول کشید تا سرانجام ۲۱ بهمن، صندلی خالی معاونت عمرانی پر شود. آیا نمی‌شد این فرآیند که قطعی به نظر می‌رسید کمی سریع‌تر پیش برود؟ مشکل از کجاست؟

اداره ورزش و جوانان نمونه‌ی جالبی در کندی روند انتصابات است. نام محسن افشار از اردیبهشت‌ماه به عنوان رییس جدید این اداره شنیده می‌شود و هم نماینده و هم فرماندار با انتصاب او موافق هستند و حتی برای مصاحبه به تهران نیز رفته است ولی دقیقا مشخص نیست که چرا یک اداره که تعداد زیادی از جوانان با آن سر و کار دارند باید نزدیک به یک سال بلاتکلیف باشد.

آموزش و پرورش نیز وضعیت مشابهی دارد. ذبیح‌الله رضایی در گفتگوی ابتدای سال تحصیلی به خبرنگاران گفت: «رفتن من هیچ کار سختی نیست و هر کس مسئولیتی قبول کرد، از روز بعد آمادگی رفتن را دارد ولی این انتقال باید در چارچوب قانون باشد که مجموعه آسیب نبیند.» قطعا مدیری که در آستانه تغییر است، انگیزه کمتری برای برنامه‌ریزی طولانی مدت دارد.

محمدعلی فرجی مهمترین گزینه مطرح شده است که حمایت بخش عمده‌ای از فرهنگیان گراش را نیز دارد. البته اسامی برخی گزینه‌های دیگر نیز شنیده می‌شود، ولی در عمل، سال تحصیلی رو به پایان است و تغییر در مدیریت آموزش و پرورش وضعیت نامشخصی دارد.

یک سال بدون رییس

اداره گاز رکوردار بلاتکلیفی است. اسفند ۱۳۹۹ رییس این اداره برکنار شد و با گذشت یک سال، هنوز رییسی معرفی نشده است. در طی این مدت رییس اداره گاز لار دورادور سرپرستی اداره گاز گراش را نیز بر عهده داشت. از همان اسفندماه نام «محمد ابراهیمی» به عنوان گزینه بومی ریاست اداره گاز شنیده می‌شد. او که با تایید نماینده قرار است از مرودشت به گراش بیاید، با گذشت یک سال هنوز حکم سرپرستی یا ریاست را دریافت نکرده است. آیا صدور حکم مدیریت باید یک سال طول بکشد؟

مشکل مخابرات اما عمیق‌تر و یک زخم کهنه است. چندین سال است که عباسپور رییس مخابرات تنها نیمی از هفته را در گراش حضور دارد و عملا تغییرات مدیریتی در این اداره فراموش شده‌اند و حتی مسئولان شهرستان نیز از آن قطع امید کرده‌اند.

قطعا فرماندار جدید می‌تواند روند انتصابات در ادارات دیگر را نیز سرعت بخشد زیرا یکی از تصمیم‌گیران اصلی در انتصاب روسای ادارات فرماندار است. گذشته از گزینه‌های مطرح و شایستگی آنها، چیزی که نیاز به بازنگری دارد، سرعت‌ گرفتن روند تغییرات است؛ توقعی که از دولتی با رویکرد انقلابی بودن توقع بی‌جایی نیست.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top