بستن

گسترش اورژانس ۱۱۵: افتتاح پایگاه‌های گراش و فداغ

هفت برکه: پایگاه شهری اورژانس ١١۵، ستاد مرکزی اورژانس ١١۵ و مرکز هدایت و فرماندهی عملیات (دیسپج) گراش در مجموعه درمانی آبشار اندیشه به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. همچنین اورژانس ۱۱۵ فداغ نیز در زمینی به مساحت ۴٠٠ متر مربع و زیر بنای ١٠٠ متر مربع به بهره‌برداری رسید.

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی گراش: چهارشنبه، بیستم بهمن ماه، دکتر سید جواد محقق،رییس مرکز سیاستگذاری و برنامه ریزی علوم پزشکی گراش در افتتاح رسمی اورژانس گراش گفت:«به رغم اهمیت اورژانس در بحث سلامت و درمان متاسفانه گراش در این زمینه مظلوم واقع شده است. دوازده سال پیش، سال ۱۳۸۸ اورژانس ۱۱۵ در گراش راه‌اندازی شد. آن موقع شبکه بهداشت گراش و بالتبع ۱۱۵ زیرمجموعه شهر همجوار بود و با تلاش‌هایی که از سوی خیرین شهر شد که به عنوان نمونه می‌توان به پرداخت یک ساله‌ی حقوق تمام کارکنان اورژنس گراش توسط یکی از خیرین اشاره کرد، اورژانس گراش راه‌اندازی شد. هر چند مشقات زیادی کشیدیم حتی آمبولانس به ما نمی‌دادند و این مظلومیت همچنان ادامه دارد.»

او با تاکید بر لزوم استقرار اورژانس هوایی در گراش گفت:«ما دربحث اورژانس هوایی مشکل داریم هفته گذشته بیماری داشتیم که دستش زیر دستگاه رفته بود و برای انتقال به استان، نیاز به بالگرد داشت وقتی برای انتقال این بیمار به اورژانس هوایی لار مراجعه کردیم با وجود این که آن‌ها موظف به پوشش دادن خدمات تا فاصله ۱۵۰ کیلومتری هستند، به بهانه نداشتن سوخت خدماتی به ما ارائه نشد. چند وقت قبل نیز وقتی می‌خواستیم خانم بارداری را جا به جا کنیم گفتند خلبان قبول نمی‌کند. این مشکلات می‌طلبد تا در بحث محل استقرار بالگرد در جنوب استان فارس بازنگری شود. یعنی یا محل جانمایی اورژانس بین دو شهر تغییر کند و یا برای گراش هم اورژانس هوایی در نظر گرفته شود. در حال حاضر، چهار نقطه در استان محل استقرار بالگرد هوایی است که یکی از این نقاط لار است.ما درخواست بازنگری دادیم درواقع گراش در زمینه اورژانس هوایی پشتیبانی نمی‌شود و ما خدمتی در این زمینه نمی‌توانیم بدهیم.از مسئولین به خصوص فرماندار، امام جمعه، حسین‌زاده، نماینده مردم تقاضا دارند که مصرانه این موضوع را به سرانجام برسانند.»

دکتر محقق با ارائه مشخصات اورژانس ۱۱۵ در مجموعه درمانی آبشار گفت:«زیربنای ساختمان اورژانس ١١۵ گراش، ٣۵٠ متر مربع است که در زمینی به مساحت مجموع (۵٠٠٠ متر مربع) احداث شده است. برای ساخت آن یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از محل اعتبار خیرین هزینه شده است و ۳۰۰ میلیون تومان نیز از محل اعتبار دولتی برای تجهیز پایگاه اورژانس در نظر گرفته شده است. و از آنجایی که ما به موتورلانس به خصوص برای خدمات‌رسانی در بخش پاقلعه نیاز داریم، خیرین یک دستگاه موتورسیکلت نیز به اورژانس اهدا کردند. در اورژانس سرعت عمل خیلی حیاتی است. مثلا مریض قلبی اگر یکی دو دقیقه زودتر به اورژانس برسد نجات پیدا می‌کند. کارایی اورژانس‌ها را به متوسط زمان رسیدن به بالین مریض می‌سنجند.»

گراش نیاز به پایگاه دوم اورژانس دارد

ناصر دلخوش، با بیان این که جایگاه اورژانس قانع کننده نیست ولی قابل قبول است گفت: «اورژانس خط شکن جبهه سلامت است و زمان نقش مهمی در اورژانس دارد. طبق گزارش‌های ثبت شده‌ی ما، طی این مدت متوسط زمان رسیدن اورژانس بر بالین بیمار  پنج و نیم دقیقه در ماموریت شهری و ۹ و نیم دقیقه در ماموریت‌های جاده‌ای ثبت شده است.»

او با تقاضای حمایت خیرین برای ساخت اورژانس پایگاه شماره ۲ گفت:«از زمانی که به محل جدید منتقل شدیم متوسط زمان رسیدن بر بالین بیماران ما ۸۰ ثانیه افزایش پیدا کرده است و با توجه به اهمیت سرعت در کار ما، نیاز است هر چه سریع تر پایگاه ۱۱۵ شماره۲ را راه‌اندازی کنیم.»

حجت‌السلام بخشایش‌پور، امام جمعه گراش نیز با اشاره به نبودن فرهنگ مناسب رانندگی و نقش آن در حوادث، گفت:«اول باید فرهنگ رانندگی در شهر زیاد شود. متاسفانه باید بپذیریم در شهرستان خودمان فرهنگ رانندگی پایین است و از خودگذشتگی و صبر و حوصله نداریم. این یک آفت است. اگر فرهنگ اصلاح شود، آمار حوادث کاهش پیدا می‌کند. خدمات اورژانس یکی از باارزش‌ترین خدمات است که سرعت عمل در آن اهمیت زیادی دارد و لازم است پایگاه دوم ۱۱۵ احیا و سروپا شود. در مورد مشکل در اورژانس هوایی، من بی‌اطلاع بودم باید به جد موضوع دنبال شود. لازم به پیگیری است و کوتاهی نخواهیم کرد.»

اما امروز، پنج‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۰، «اورژانس ١١۵ فداغ» نیز با حضور مسئولین شهرستان و مردم فداغ افتتاح شد. ساختمان اورژانس ١١۵ فداغ، در زمینی به مساحت ۴٠٠ متر مربع و زیر بنای ١٠٠ متر مربع احداث شده است. برای احداث ساختمان اورژانس١١۵ فداغ، ٣۸٠ میلیون تومان توسط خیّرین، و ٢٨٠ میلیون تومان نیز از اعتبارات دولتی تامین شده است.

حجت عابدی، روابط عمومی فرمانداری گراش نیز با اشاره به حاضرین در این مراسم گفته است:«در نهمین روز از دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، هم‌زمان با ایام الله دهه فجر،ساختمان اورژانس ۱۱۵ فداغ با حضور حجت السلام‌ سید محمد باقر بخشایش پور امام جمعه گراش، مجید غلام‌پور فرماندار گراش، دکتر احمد عبدالهی رئیس دانشکده علوم پزشکی گراش، ریئس مجمع خیرین سلامت، معاونین دانشکده علوم پزشکی، مسئولین دستگاه‌های اجرایی، رئیس شورای اسلامی شهر و شهردار گراش و نمایندگان خیرین افتتاح شد.»

 

کلنگ‌زنی اورژانس خلیلی

 کلنگ اورژانس جاده ای روستای خلیلی، روز پنجشنبه ٢١ بهمن، با حضور مسئولین شهرستان به زمین زده شد.

مهندس محمدجواد یحیایی معاون توسعه مدیریت منابع دانشکده علوم پزشکی گراش : این اورژانس جاده ای در زمینی به مساحت ۵٧٠ متر مربع و زیر بنای ١٠۰ متر مربع ساخته خواهد شد.

یحیایی گفت: هزینه‌ای که برای اتمام این پروژه برآورد شده است حدود ٧٠٠میلیون تومان است که تاکنون مبلغ ١٨٠ میلیون تومان به همت اهالی خوب روستای خلیلی تامین شده است و امیدواریم با مشارکت و همت خیرین که همیشه به عنوان بازوی پرتوان علوم پزشکی گراش بوده اند و با همکاری نهادهای مرتبط برای طی مراحل قانونی آن، هر چه زودتر شاهد بهره برداری از این پروژه باشیم.

ناصر دلخوش رییس اورژانس١١۵ گراش: با توجه به اینکه این پایگاه در دورترین نقطه از شهرستان قرار دارد و نظر به اهمیت ارائه خدمات اورژانسی به مردم عزیز آن مناطق، ایجاد یک پایگاه اورژانس به شدت احساس می شود

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top