بستن

جشن‌های «روز گراش» شاید وقتی دیگر

هفت‌برکه: روز گراش ایده‌ای بود که ده سال پیش صادق رحمانی پیش‌نهاد داد و در شورای چهارم و شورای فرهنگ عمومی گراش هم به تصویب رسید. همزمانی تاریخ جذاب ۱۱/۱۱ با شهرستان شدن گراش، دلیل این پیش‌نهاد بود. روزی که در آن، همه‌ی گراشی‌ها می‌توانند عشق و علاقه‌ی خودشان را به زادگاه‌شان نشان دهند. در طول این سال‌ها برنامه‌های متنوعی از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر و گروه‌های فرهنگی و هنری به پاسداشت این روز برگزار می‌شد، هرچند اجرای این مراسم در برخی از سال‌ها کم‌رونق و در برخی از سال‌ها پرشور و حرارت بود.

اما امروز، ۱۱/۱۱ سال  ۱۴۰۰، خبری از اجرای برنامه‌های شورای شهر و شهرداری در روز گراش نیست و این روز به اجرای چند برنامه فرهنگی محدود شده است. در این پست به سراغ مسئولان برگزاری جشن روز گراش رفتیم و دلیل سکوت و عدم برگزاری مراسم در این روز خاص برای گراشی‌ها را پرسیده‌ایم.

مصطفی خورشیدی: برگزاری جشن روز گراش به اسفندماه موکول شد

مصطفی خورشیدی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر در دوره ششم و دبیر اجرایی جشن روز گراش، دلیل عدم برگزاری جشن‌های سالانه، نمایشگاه صنایع دستی، آثار هنری و محصولات صنعتی در۱۱/۱۱/۱۴۰۰ را شیوع کرونا و تداخل در اجرای چندین برنامه عنوان می‌کند و می‌گوید: «پس از چندین سال وقفه به دلایل مختلف از قبیل انحلال شورا و شرایط کرونایی پس از آن، امسال با رایزنی‌های شورای سیاست‌گذاری روز گراش تمهیدات لازم برای بزرگداشت چهره‌های ماندگار شهر و برگزاری جشن‌های آن در تاریخ فوق الذکر فراهم شد که متاسفانه به دلیل موج جدید کرونا و تداخل برخی از برنامه‌های سطح شهر که موجب تحت شعاع قرار گرفتن برنامه‌های مردمی روز گراش می‌شد، اجرای این برنامه‌ها به تعویق افتاد.»

او با این خبر که برنامه‌های روز گراش در اسفندماه برگزار خواهد شد، گفت: «مقرر شد این مراسم به روزهای پنجم و ششم اسفند ماه موکول شود تا با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های هنرمندان شهرمان و برگزاری باشکوه‌تر این مراسم، موجبات رضایت همشهریان عزیزمان فراهم آید. امیدواریم در سال‌های آینده با معرفی اعضای محترم شورای سیاست‌گذاری روز گراش و تایید نهایی اساسنامه آن و همچنین اهتمام مسئولین شهرمان به این روز مهم مردمی با اختصاص یک هفته به برنامه‌های روز گراش و گنجاندن مراسمات دیگر در آن به استقبال اجرای خواسته‌های مردم برویم و از تداخل برنامه‌هایی که حتی به نام روز گراش انجام می‌پذیرد، جلوگیری کنیم.»

مهدی آیینه‌افروز: هیچ تداخلی بین برنامه‌ها نداریم

آیینه‌افروز، رئیس اداره‌ی فرهنگ و ارشاد شهرستان گراش، تداخل بین برنامه‌های پیش‌بینی شده‌ی فرهنگی و هنری در سطح شهرستان را تایید نمی‌کند و می‌گوید: «ما از مدت‌ها قبل به اعضای محترم شورای شهر و مسئولین برگزاری روز گراش اعلام کردیم که آمادگی هر نوع همکاری برای اجرای برنامه‌های طرح‌ریزی شده را داریم. در گفت‌وگویی که چند وقت قبل با شورای شهر داشتیم من اجرایی کردن برنامه‌های روز گراش را واگذار کردم به شورای سیاست‌گذاری این مراسم، البته اگر شورایی وجود داشته باشد. و از آن‌جایی که خانم شرقی و آقای حمید بهرامی، سال‌های قبل نیز پیگیر بودند، من خیالم از برگزاری برنامه‌های روز گراش راحت بود و عملا دخالتی در اجرای این برنامه‌ها نداشتم.»

او با اشاره به این موضوع که به مناسبت دهه‌ی فجر چند برنامه‌‌ی فرهنگی در شهرستان اجرا و یا در حال برگزاری است ولی این برنامه‌ها هیچ تداخلی با دیگر برنامه‌های روز گراش ندارد، ادامه می‌دهد: «طبق برنامه‌ای که ما به فرمانداری شهرستان نیز اعلام کردیم، از تاریخ ۲۹ دی تا ۲۵ بهمن‌ماه به مناسبت دهه‌ی فجر ما برنامه‌هایی برای اجرا داشتیم، که از جمله آن‌ها نمایشگاه نقاشی خانم مقدسی، جشنواره نمایش کل گراش، نمایشنامه «آخرین نامه» علی فخری است که این برنامه‌ها در قالب برنامه‌های دهه‌ی فجر تدوین شده است. یعنی حتی مخاطب‌های ما با مخاطبین برنامه‌های روز گراش متفاوت است. اما از آن‌جایی که پارسال احساس کردیم برنامه‌ی خاصی برای روز گراش وجود ندارد، یک نمایشگاه عکس به اسم «نمایشگاه عکس گراش» را برای برگزاری مناسبتی در روز گراش در نظر گرفتیم و هدف ما این بود که حداقل با اجرای این نمایشگاه، روز گراش را به مردم یادآوری کنیم و برگزاری این نمایشگاه در این روز، خاطره‌ای را برای مردم ایجاد کند.»

شیدا شرقی: برون‌سپاری شورای سیاستگذاری می‌تواند روز گراش را پویا کند

شیدا شرقی، یکی از دبیران اجرایی پروژه روز گراش در سال‌های گذشته، به هفت‌برکه گفت: «مصطفی خورشیدی یکی از پیگیرترین اعضای شورای پنجم و ششم در خصوص برنامه‌های روز گراش بوده است و از حق نگذریم بعد از حضور او در شورای شهر، ایده برگزاری چهره‌‌های ماندگار و چهره‌های برتر سال در روز گراش از ایشان بود که در شورای پنجم سه دوره متوالی برگزار شد و بعد از یک دوره وقفه به دلیل انحلال شورای پنجم، امسال مجدد در شورای ششم استارت کار را زدند. از روز اولی که به عنوان یکی از دعوت‌شدگان برای هم‌فکری و هرچه بهتر برگزار شدن برنامه روز گراش به شورای شهر رفتم، پیگیر این برنامه بودم، در سال اول به عنوان اولین تجربه برنامه خیلی خوب پیش رفت، البته که هر برنامه‌ای نقص‌هایی هم دارد که قطعا سعی می‌شد در سال‌های بعد اصلاح شود. اما یکی از پیشنهادات اصلی به شورای شهر از طرف من و دیگر اعضای حاضر در جلسات که اتفاقا از افراد فعال و شناخته شده گراش در حوزه‌های مختلف بودند این بود که برنامه روز گراش باید برون‌سپاری شود و یک تیم اجرایی و شورای سیاست‌گذاری داشته باشد تا از ماه‌ها قبل دور هم جمع شوند و برای یازدهم بهمن‌ماه هر سال برنامه‌ریزی کنند. اما شورای شهر به این ایده برون‌سپاری شدن برنامه‌ها هیچ‌گاه روی خوشی نشان نداد. البته اینکه عده‌ای هم حاضر به همکاری با شورای پنجم نبودند بی‌تاثیر نبود.»

او با تاکید بر لزوم تشکیل شورای سیاست‌گذاری برای اجرای جشن سالانه روز گراش گفت: «جلسات متعددی گرفته می‌شد و گاهی افراد زیادی هم برای ارائه پیشنهاد به این جلسات دعوت می‌شدند ولی در نهایت تیم اجرایی چیزی را اجرا می‌کرد که در واقع شورا می‌خواست. جای ایده‌های نو و خلاقیت در برنامه روز گراش خالی است. لازمه‌ی برگزاری مراسم روز گراش داشتن شورای سیاست‌گذاری است که از ماه‌ها قبل برای این روز برنامه‌ریزی کنند و طرح‌های خود را ارائه دهند، تا در نهایت طرح به شورای شهر ارجاع داده شود و برای جذب بودجه اقدام شود. هیچ مناسبتی را نمی‌شود از یک ماه قبل برای آن تیم اجرایی تشکیل داد و با دست خالی اقدام به برگزاری کرد. هر کاری نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تر، بهتر و حتی نوآوری در طرح و اجرا به نسبت سال‌های قبلش دارد.»

شیدا شرقی در ادامه گفت: «امسال هم چندین جلسه گرفته شد و حتی بخشی از کارها را هم پیگیری کردیم، قرار بود که یک نمایشگاه بومی و محلی جهت حمایت از مشاغل خانگی بانوان با همکاری امور بانوان فرمانداری گراش به مدت سه روز برگزار شود و همچنین یک جنگ شادی در محل پارک شهر برای عموم مردم و تقدیر از چهره‌های ماندگار یا چهره‌های برتر سال داشته باشیم. اما به دلایلی این برنامه‌ها در این روزها اجرا نشد. روز گراش متعلق به همه مردم گراش است و حتی اگر یک نفر هم ایده‌ای در ذهن دارد یا حتی نقدی به برنامه دارد باید این برنامه را متعلق به خودش بداند و خودش را نزدیک کند. درست نیست که بیرون گود بنشینیم و نقد کنیم. حمید بهرامی و مجید عباسی از دیگر مدیران اجرایی برنامه‌های روز گراش بودند و خیلی‌ افراد دیگر در این سال‌ها برای هر چه بهتر برگزار شدن این برنامه با شورا همکاری داشتند.»

فورزیه کاظمی: اجرای نمایشگاه مشاغل خانگی و صنایع دستی در فرصتی دیگر

فوزیه کاظمی، مشاور امور بانوان فرمانداری، دلیل عدم برگزاری نمایشگاه مشاغل خانگی و صنایع دستی را افزایش چشمگیر آمار کرونا و اهمیت سلامت مردم و نیز محدودیت زمانی عنوان کرد و گفت: «روز گراش تنها یکی از دلایلی بود که ما برای برگزاری این نمایشگاه مد نظر داشتیم. از دیگر اهدافی که به عنوان مسئول امور بانوان در فرمانداری به آن توجه داشتیم؛ معرفی محصولات و توانمندی‌های زنان در حوزه صنایع دستی، تولیدات خانگی، توانمند‌سازی اقتصاد خانواده‌ها، افزایش روحیه خودباوری و اعتماد به نفس در بانوان، ایجاد بازار رقابتی سالم بین تولید کنندگان محصولات مشابه و تشویق و ایجاد انگیزه در جهت ارتقا کیفیت محصولات، توجه و احیای برخی هنرها و صنایع دستی فراموش شده و یا در حال فراموشی که مشاغل خانگی نقش مهمی در احیای آنها دارد و توسعه تولیدات داخلی و ایجاد خودکفایی در زمینه توسعه و پیشرفت فعالیت بانوان، بود.»

او با این امیدواری که نمایشگاه را در فرصت دیگری برگزار خواهیم کرد، ادامه داد: «ان‌شاالله در آینده و در فرصتی مناسب نمایشگاه مشاغل خانگی ویژه بانوان را برگزار خواهیم کرد.»

روز گراش می‌ماند

البته روز گراش کاملا هم سوت‌وکور نبود. بازاری‌ها و صفحه‌های اینترنتی با برگزار پویش «بزال گرمی رز گراش» با ارائه تخفیف و فروش ویژه این روز را یادآوری کردند. ولی این توقع وجود داشت که شورای شهر حداقل با نصب بنر و یا اجرای فرهنگی و سرگرم‌کننده این روز را به یاد داشته باشد. باید منتظر ماند که شورای شهر با یک ماه تاخیر روز گراش را چگونه برگزار خواهد کرد.

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top