بستن

سرانجام : وزیر کشور در بین سیل‌زدگان بیرم

هفت‌برکه: در حالی که سفر وزیر کشور به شهر سیل‌زده بیرم لغو شده بود با اصرار مردم بیرم و نماینده مجلس، سرانجام وزیر کشور به عنوان نماینده دولت از بیرم بازدید کرد. 

در چهار پس از سیل ویرانگر ۱۲ دی‌ماه نماینده مردم در مجلس به بسیاری از مناطق سیل‌زده سرکشی کرد و به نظر می‌رسد اوضاع شهر بیرم فاجعه‌بارتر از سایر مناطق باشد. در برآورد اولیه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف چهار شهرستان لارستان، خنج، گراش و اوز وارد شده است. 

حسین‌زاده در این چهار روز به همراه گروه‌های مختلف هلال‌احمر، استانداری، از محمدآباد گراش، بخش ارد، بیرم، شهر قدیم لار، محمدقاسمی، بالاده، باغ، کارگاه، گاوبست و فداغ بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده، وحیدی وزیر کشور صبح امروز (جمعه ۱۷ دی ۱۴۰۰) و پس از درخواست‌‌های شب گذشته مهندس حسین‌زاده نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام حسین‌زاده امام جمعه بیرم و مردم آن شهر، امروز از روستاها و مناطق سیل‌زده بیرم بازدید کرد.

وزیر کشور: خسارت‌های وارد آمده جبران خواهد شد

وزیر کشور ابتدا از بند خاکی «بالاده» و معابر، رودخانه و زمین‌های کشاورزی آسیب‌دیده روستای «محمدقاسمی» بازدید کرد و سپس در جمع مردم شهر بیرم حضور یافت.

وحیدی که با همراهی رئیس سازمان مدیریت بحران، معاون وزیر نیرو، فرمانده انتظامی فارس و تعدادی دیگر از مسئولان کشوری و استانی به بیرم سفر کرده بود، عنوان کرد: :خسارت‌های وارد آمده به مردم جبران خواهد شد. مردم نگران نباشند و مسئولان در کنار آن‌ها هستند. بنده به اینجا آمدم تا مشکلات را ببینم و دنبال کنم. از این رو با معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر راه و شهرسازی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، رئیس بنیاد مستضعفان و رئیس ستاد اجرایی فرمان امام گفتگو کردم. همه آمادگی دارند و کمک خواهند کرد.»

وزیر کشور در مورد منازل تخریب‌شده گفت: «مجوز بازسازی منازل صادر و سیمان رایگان در اختیار آسیب‌دیدگان قرار خواهد گرفت.»

مهندس حسین‌زاده نماینده مردم در مجلس نیز در این سفر خطاب به وزیر گفت: «حجم خسارت‌ها در بیرم و حوزه انتخابیه بسیار است، اما متاسفانه مسئولان ارشد و کشوری توجه چندانی به این بخش نکردند.»

نماینده در مورد خواسته‌های مردم گفت: «آنچه مردم در برهه کنونی انتظار دارند، ارائه تسهیلات و تجهیزات و مصالح ساختمانی رایگان به منظور بازسازی و مقاوم‌سازی منازل است. زمین‌های کشاورزی، مسیرهای مواصلاتی و معابر شهری و روستایی بسیاری نیز آسیب دیدند که برآورد اولیه خسارات انجام شده و لازم است دولت هرچه سریعتر اقدامات لازم را انجام دهد.»

 به گفته مردم بیرم، دکتر وحیدی دومین وزیری است که به بیرم سفر کرده و در سی سال گذشته تاکنون وزیری به آن شهر نرفته است.

جلسه مدیریت بحران در لامرد

پنجشنبه ۱۶ دی‌ماه ۱۴۰۰ چهار روز بعد از سیل بنیان‌کن در حالی که مردم بیرم منتظر وزیر کشور بودند اعلام شد به دلیل تاخیر به وجود آمده وزیر فقط به لامرد سفر می‌کند و جلسه مدیریت بحران در لامرد تشکیل می‌شود. این موضوع باعث شد تعدادی از مردم و مسئولین بیرم راهی لامرد شوند.

پیش از برگزاری جلسه ستاد مدیریت بحران، مردم بیرم در حیاط فرمانداری لامرد با وزیر کشور دیدار و تعدادی از اهالی این شهر به نمایندگی از مردم به بیان مسائل و مشکلات ناشی از سیل پرداخت. وزیر کشور عنوان کرد: بنا بود بعد از ظهر به منطقه بیایم و ابتدا بازدیدی از شهر بیرم داشته باشم، اما ان‌شاالله در اولین فرصت به بیرم سفر خواهم کرد.

 جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان‌های جنوبی استان فارس به ریاست دکتر وحیدی وزیر کشور و با حضور دکتر نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، مهندس حسین‌زاده نماینده مردم شریف لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی، دکتر موسوی نماینده مردم شریف لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی، دکتر محبی‌پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، سردار حبیبی فرمانده انتظامی فارس، فرمانداران شش شهرستان و امام جمعه بیرم در فرمانداری لامرد آغاز شد.

به گفته محبی‌پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، ابتدا قرار بود وزیر کشور بازدیدی از شهر سیل‌زده بیرم داشته باشد، اما به دلیل تاخیری که در سفر پیش آمد و فردا نیز هیات دولت به استان هرمزگان سفر می‌کند، با مدیریت وی بازدیدها لغو و به منظور آماده‌سازی برآورد دقیق از خسارت‌های واردشده و ارائه به جلسه هیات دولت که روز یکشنبه (۱۹ دی ۱۴۰۰) در تهران برگزار خواهد شد، تنها جلسه جمع‌بندی در فرمانداری لامرد برگزار می‌شود.

سخنرانی حسین‌زاده: حضور مسئولین باید خروجی داشته باشد

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده، مهندس حسین‌زاده نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان‌های جنوبی استان فارس که به ریاست وزیر کشور برگزار شد، اظهار داشت: در بیرم فاجعه رخ داده است. ما خیلی دوست داشتیم که شما در وقت مبوسطی تشریف می‌آوردید و از نزدیک شرایط را ملاحظه می‌فرمودید.

وی اضافه کرد: از حضور شما در استان تشکر می‌کنیم، اما انتظار این بود که مردم این استان بهتر دیده شوند. مردم جنوب فارس چه گناهی کرده‌اند؟ دولت که عوض شده و بر مبنای عدالت‌محوری آمده و دیگر از پشت شیشه مدیریت نمی‌شود. خداوند را شاکریم که مسئولان و وزیران در کف میدان حضور دارند، اما این حضور باید خروجی داشته باشد.

حسین‌زاده بیان داشت: جنوب فارس در سفر هیات دولت به استان نیز بی‌بهره بود. وزیر بهداشت به عنوان نماینده دولت در هر شهرستان، تنها چند دقیقه حضور داشت. ما چه گناهی کرده‌ایم؟ مردم زندگی‌شان را در سیل از دست دادند و گرفتار شدند. این چیزها باید دید تا فهمید چه اتفاقی افتاده است.

نماینده مردم شریف لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس گفت: بیرم در خصوص آب آشامیدنی وضعیت مناسبی ندارد. من بارها در مجلس در این خصوص فریاد زدم. ما انتظار داریم شما وقت بگذارید و درخواست و خواهش می‌کنم امشب را در منطقه بمانید و فردا صبح بروید.

حسین‌زاده ادامه داد: مردم ولی‌نعمتان ما هستند و ما برای آن‌ها خدمت می‌کنیم. چهار روز از وقوع سیل گذشته و من از تلاش‌های سپاه، گروه‌های جهادی، ستاد اجرایی فرمان امام، هلال احمر، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان، بنیاد علوی و بهزیستی تشکر می‌کنم و اگر شیرمردی از خطه جنوب یعنی دکتر محبی‌پور (معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری) نبود، وضعیت بدتر از این بود.

وی خاطرنشان کرد: بیرم حدود ۱۷۰ کیلومتر از مرکز شهرستان فاصله دارد و لازم است نمایندگی هلال‌احمر به این بخش داده و تجهیزات راهداری به بیرم اختصاص داده شود تا هروقت اتفاقی رخ می‌دهد، خودشان به سرعت وارد عمل شوند. همچنین بیرم به امدادگاز نیاز دارد.

یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت به حوزه انتخابیه

نماینده مردم جنوب فارس در مجلس گفت: انتظار داشتیم هیات دولت ورود کند و نهادهای انقلابی حضور فعال‌تری داشته باشند. آقای مخبر و دیگر وزرا در روزهای گذشته به دیگر استان‌ها رفتند، اما تنها شما امروز به فارس آمدید. وضعیت بیرم بحرانی است. حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به شهرستان‌های حوزه انتخابیه آسیب وارد شده است. این گزارش رسمی است. مردم کسب و کارهایشان و زمین‌های کشاورزیشان را از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه انتظار داریم در هیات دولت بودجه مناسبی برای جبران خسارت‌ها درنظر گرفته شود، گفت: هفتاد هشتاد درصد مردم بیرم و عمادشهر، شغلشان کشاورزی و دامپروری است. مردم دام‌هایشان را از دست دادند. جبران خسارت به صورت فازبندی شده و خارج از بروکراسی انجام شود و ماجرای زلزله تکرار نگردد. بنیاد مسکن به سرعت ورود کند و به بازسازی منازل بپردازد.

وزیر کشور در پاسخ به درخواست حسین‌زاده عنوان کرد که امشب را در منطقه خواهد ماند و فردا از بیرم بازدید می‌کند.

درخواست‌های شورای شهر گراش از وزیر کشور

در جلسه ستاد مدیریت بحران جنوب فارس در لار فرماندار گراش و دو عضو شورای شهر گراش نیز حضور داشتند. ناصر دلخوش و علی بیضایی، اعضای شورای اسلامی شهر گراش طی دقایقی گزارشی از خسارات وارده به شهر از جمله خیابان‌ها، معابر،میادین، منازل مسکونی و مناطق حاشیه نشین به وزیر و مدیریت بحران کشور ارائه و خواستار رسیدگی و جبران خسارت شدند.

در این جلسه شورای شهر گراش در وهله اول خواستار پیگیری حل مشکلات مناطق حادثه خیز از جمله سکونتگاهای محمد آباد، سلطان آباد، باغ موسی و همچنین خسارات وارده به شهر شدند.

 اختصاص بودجه از طریق سازمان شهرداری ها برای طرح مطالعاتی روان آبها و شبکه فاضلاب شهری را از وزیر کشور درخواست کردند. همچنین با توجه به کمبود تجهیزات و ماشین آلات شهرداری در مواقع ضروری، پیگیر تخصیص بودجه و تکمیل امکانات شدند.

 

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top