محمدعلی معماری*: برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام شهروندان باید از خرید گوشتهای بدون مهر خودداری کنند. با توجه به استخدام یک مسئول بهداشتی در کشتارگاه دام شهر که زیر نظر شبکه دامپزشکی است، تمامی قصابان موظف به کشتار در کشتارگاه هستند و مسئول بهداشتی بعد از معاینه و بازرسی لاشه مهر سلامت برروی آنها درج می‌کند.یکی از بیماری‌های مشترک خطرناک بین انسان و دام که سابقه شیوع آن در گراش مشاهده شده بیماری «تب کریمه کنگو» است.

در این بیماری هیچ علائمی در دام وجود ندارد و به همین خاطر دام‌ها بعد از کشتار باید ۲۴ ساعت در دمای یخچال (۴-۰) درجه سانتیگراد نگهداری شود و بعد از آن مصرف شود که در طی این مدت زمان ویروس «کریمه کنگو» از بین خواهد رفت. کشتار دام در اماکن غیرمجاز و غیر قانونی عاملی برای انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.هرچند بیشترین موارد دام‌های آلوده در استان سیستان و بلوچستان گزارش شده است اما با توجه به ورود دام قاچاق باید به این مسئله توجه بیشتری شود. به عنوان مثال در استان خراسان رضوی از پنج مورد مبتلای گزارش شده یک مورد فوتی زنی ۳۴ ساله بوده که دلیل تماس با گوشت گوسفند ذبح شده در خانه توسط همسرش به این بیماری مبتلا شده بود.کنه ناقل این بیماری به نام «هیالوما» که پس از آلودگی به ویروس مادام‌العمر آلوده باقی می‌ماند تقریباً در اکثر نقاط پرورش دام کشور ما وجود دارد که پس از گزش می‌تواند دام را آلوده سازد.

ویروس این بیماری به مدت یک هفته تکثیر می‌شود و در صورت ذبح گوسفند در این دوره احتمال انتقال بیماری به دامدار وجود دارد.شهروندان محترم در صورت مشاهده عرضه فروش گوشت‌های بدون مهر، شبکه دامپزشکی را از تخلفات مطلع نمایند تا ضمن ضبط لاشه با عرضه‌کنندگان نیز مطابق قانون ۶۸۸ مجازات اسلامی برخورد و به مراجع ذی‌صلاح معرفی شوند. همچنین توصیه ما به شهروندان این است که از خرید لاشه‌های بدون مهر دامپزشکی جداً خودداری کنند.علائم تب کریمه کنگو در انسان دردهای عضلانی و استخوانی، خونریزی از دهان، لثه، بینی یا مدفوع، ادرار و استفراغ خونی است. بیماری در مراحل پیشرفته خود به زردی و مرگ منجر می‌شود. گاو، گوسفند و بز از جمله حیواناتی هستند که تب کریمه کنگو را انتفال می‌دهند. دوره نهفتگی این بیماری حدود ده روز است و اگر بیمار به محض بروز علائم اقدام به درمان کند بیماری قابل درمان است.

*محمد علی معماری- سرپرست شبکه دامپزشکی گراش