بستن

دست‌های یاری‌رسان در سیل ۱۲ دی

هفت برکه (گریشنا): بارندگی سیل‌آسا یک روزه، خسارت مالی زیادی برای شهروندان گراشی به بار آورد اما خوشبختانه با کمک نیروهای امدادی و داوطلب از خسارت جانی در امان بودیم. هلال‌احمر شهرستان گراش و شهرداری گزارشی از امدادرسانی به مردم در این روز پردردسر را آماده کرده‌اند.

گزارش نیروهای جهادی و بسیج نیز به صورت جداگانه منتشر خواهد شد. 

امدادرسانی به ۳۰۵ منزل

محسنی، رئیس هلال‌احمر گراش در گفت و گو با هفت برکه از امدادگری ۵۸ نیروی امدادی و ۱۱ خودرو در جریان باران سیل‌آسای اخیر، خبر می‌دهد و می‌گوید:«ما به عنوان یکی از ادارات اصلی ستاد مدیریت بحران قبل از شروع بارندگی‌ها، فراخوان دادیم. ۵۸ نفر شامل نجاتگران، امدادگران و داوطلبان و خانه هلال، اعلام آمادگی کردند که به صورت ۱۰ تیم، ۵ نفره ساماندهی شدند. برای مدیریت شرایط بحران ۱۱ خودرو در اختیار هلال احمر قرار داشت که ۵ خودرو متعلق به خود هلال احمر، ۵ خودرو هم به صورت مردمی با ما همکاری کردند و یک خودرو هم متعلق به جهاد کشاورزی بود. در طول مدت بارندگی نیروهای هلال احمر به سه هزار و ۹۸۰ نفر نیز افراد حادثه‌دیده‌ در سطح شهرستان امدادرسانی کرد. ۳۰۵ منزل در سطح شهرستان دچار آسیب شد. هلال احمر شهرستان گراش دو موتور پمپ برای امدادرسانی به خانوارهایی که منازل یا مغازه‌های آن‌ها دچار آب گرفتگی شده بود در اختیار داشت.»

رئیس هلال‌احمر شهرستان گراش با اشاره به این موضوع که وظیفه اصلی هلال احمر در سیل و زلزله و حوادث طبیعی، امداد و نجات است. گفت:«وظیفه و اولویت اصلی ما امداد و نجات است و در همین راستا، سه عملیات نجات انجام شد که اگر نیروهای هلال احمر حاضر نمی‌شدند امکان خسارت جانی وجود داشت. یکی از این عملیات‌ها در مسیر آغصه و ارد بود که یک نفر به همراه خودرو خود وسط آب گیر کرده بود و درست چند متر جلوتر گودالی به عمق ۷ متر وجود داشت که امکان داشت فشار آب باعث سقوط خودرو و راننده‌ی آن در آن گودال شود. راننده‌ی خودرو با ایستادن روی سقف خودرو در انتظار کمک بود و عملیات نجات او نزدیک به یک ساعت و به سختی انجام شد. خسارت مالی قابل جبران است ولی خسارت جانی هیچ راه جبرانی ندارد.»

اخطار برای محمدآباد 

او با بیان این که محمد‌آباد و سلطان‌آباد یکی از مناطق پرمشکل شهرستان به خصوص در زمان وقوع حوادث طبیعی خواهد بود، می‌گوید:«محمد آباد و سلطان آباد یکی از نقاط حادثه خیزی است که الحمدالله این بار به خیر گذشت اما اگر چند ساعت بیشتر بارندگی ادامه داشت کلا آن منطقه زیر آب می‌رفت ولی اگر در آینده سیل یا زلزله بیاید معضل‌های زیادی را به بار می‌آورد. یکی از مشکلات مدیریت بحران، آن منطقه است. قبل از حادثه آقای آشفته با خودرو سپاه در آن منطقه به مردم هشدار داد و خواست که منازل را تخلیه کنند. ساخت و ساز در آن منطقه مهندسی شده  نیست و خیلی از منازل در مسیر رودخانه ساخته شده‌اند.حتی نیروهای هلال‌احمر که برای امداد رفته بودند آنجا گیر کرده بودند و نمی‌توانستند به شهر برگردند. به نظر من شورای تامین شهرستان و فرمانداری فقط باید از ساخت و ساز  بیشتر در این منطقه جلوگیری کند و برای مدیریت ساخت و سازهایی که انجام شده و سرو سامان دادن به منطقه به خصوص در حوادث طبیعی فکر اساسی کند. مثلا با تغییر مسیر رودخانه، جدول کشی و آسفالت کوچه‌ها مانع از این شوند که در آینده اتفاق بدتری بیافتد.»

او می‌گوید در بارندگی سیل‌آسای اخیر هماهنگی خوبی بین نیروهای هلال احمر، اورژانس، شهرداری و بسیج وجود داشت و ادامه می‌دهد:«از آن جایی که ما از قبل فراخوان زدیم خوشبختانه امدادگران همکاری کردند و در پایگاه امداد مستقر شدیم و طی جلساتی که گرفته شد، هماهنگی خوبی بین هلال احمر، شهرداری و  اورژانس ایجاد شد. آبگرفتکی منازل زیاد بود. با وجود هشدارهایی که داده شده بود زمان بارندگی مسیر هلال احمر به سمت دانشگاه علوم قرآنی و جاده‌ی کنار زیارت ترافیک سنگین خودروهایی بود که برای تفریح آمده بودند نزدیک به ۶۰ خودرو در مسیر رودخانه و باغ‌های گراش گیر کرده بودند که به آن‌ها امدادرسانی شد هر چند این مورد جز وظایف نیروهای امدادی محسوب نمی‌شود. مدیریت بحران شهرستان دو مکان سالن حسینیه‌ی ابوالفضل(ع) و سالن صالحین مسکن مهر را برای اسکان اضطراری همشهریان سیل‌زده در نظر گرفته بود که فقط۳ خانواده که در مجموع ۱۴ نفر بودند و متاسفانه دچار آبگرفتگی در منازل خود شده بودند، از اسکان در این دو  مکان، استقبال کردند و بقیه خانواده‌ها توجه‎‌ای به هشدارها نداشتند و در خانه‌هایشان مانده بودند.»

او با این خبر که متاسفانه یکی از شهروندان لارستانی در جریان بارندگی اخیر با سقوط سنگی سنگین از کوه به روی خانه‌اشان جان خود را از دست داده است، گفت:«خوشبختانه با تدابیری که شهرداری اندیشیده است از جمله تخریب منازل پرخطر و آسفالت کوچه‌ها، بسیاری از مشکلات در محله‌ی پاقلعه، حل شده است.»

اما در گفت و گویی که با یکی از شهروندان ساکن در منطقه‌ی پاقلعه داشتیم او می‌گوید:«کوچه‌ی رو به روی عکاسی زارعی جنب منزل گلستانه و محسن قنبری و همچنین کوچه رو به روی اداره پست نزدیک به کوه است و در این دو مکان خطر ریزش و سقوط سنگ‌های سنگین از کوه، خیلی زیاد است و توقع داریم مسئولین قبل از اتفاق افتادن حادثه‌ای فکری به حال ساکنین منازل در این کوچه‌ها بکند.»

در آماری که مولایی، مسئول ستاد بحران شهرداری برای هفت برکه ارسال کرده است، به تفکیک عملکرد و عملیات‌های امدادی، آتش‌نشانی، ستاد بحران، نیروهای خدمات شهری و فضای سبز و خودروهای لودر، بیل مکانیکی و ده تن شهرداری، آمده است:«در عملیات امدادی آتش‌نشانی، ۳ مورد خاموش کردن آتش‌، ۱۱ مورد امداد و نجات خودروهای گرفتار در سیلاب، یک مورد نجات خانواده محاصره شده در آب، ۵ مورد تحویل کف‌کش به مردم و تخلیه آب و ۱۵ مورد حمایت جاده‌ای(ایمنی) دیده می‌شود. ستاد بحران شهرستان در زمان وقوع سیلاب اخیر، ۸ مورد نجات خانواده محاصره شد در آب، ۶ مورد تخلیه‌ی آب از منازل، ۴ مورد تحویل کف‌کش به مردم و تخلیه آب، در اختیار قرار دادن ۳۰ دست لباس بارانی و ۲۰ جفت چکمه، ۴۸ مورد در اختیار قرار دادن بیل  و دیلم و فرغون، ۶ مورد در اختیار قرار دادن نایلکس و بنر و ۴ مورد عملیات نصب علائم هشدار دهنده و اعلام خطر، داشته است. نیروهای خدمات شهرداری در ۱۳ مورد بازگشایی کانال‌ها و جداول را داشته‌اند و نیروهای فضای سبز ۱۲ مورد درختان سقوط کرده را هرس و جمع‌آوری کردند. اما عملیات‌های امدادی که با خودروهای شهرداری انجام شده است، شامل ۸ مورد بازگشایی کانال‌ها و انحراف آب توسط لودر، ۱۵ مورد بازگشایی کانال‌ها و انحراف آب توسط بیل مکانیکی و ۶ مورد مخلوط‌ریزی و تغییر مسیر آب می‌شود.»

مولایی در ادامه‌ی این گزارش، آماری از تعداد داوطلبین و خودروها نیز می‌دهد و می‌گوید:«برای امداد‌رسانی به مردم ۷۵ نفر نیروهای شهرداری و ۱۰ نفر نیروهای داوطلب مردمی همکاری کردند و از  ۱۰ دستگاه خودرو سبک و  ۸ دستگاه خودرو سنگین استفاده شد.»

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top