بستن

چامه‌ی ۲۱ به افق شعر در آینده

هفت‌برکه: بیست و یکمین شماره‌ی دوماهنامه‌ی ادبی «چامه» ویژه سیدعلی موسوی گرمارودی منتشر شد.

محمدصادق رحمانیان، مدیر چامه، در یادداشت آغازین این مجله نوشته است: «شعر امروز را نمی‌توان با ترجمه یا حضور رسانه‌ای و حتی جایزه‌های ادبی قضاوت کرد، بلکه شعر را باید بر بنیاد ارزش شاعرانه‌اش داوری کرد. بنیادی که بر ساخت‌ها و بیان‌های زیبایی‌شناختی استوار است و اهل فن آن را به خوبی درک می‌کنند. شعر و داستان به تنهایی و بدون دریافت و فراگیری دانش‌های دیگر معرفت عمیقی ایجاد نمی‌کند. گشودگی ذهن و زبان به سمت افق‌های دیگر، بهره‌گیری از انواع مختلف نوشته‌های خلاقانه‌ی کهن، باعث می‌شود نویسنده در فرایند خلق اثر خود، پرتلاش ظاهر شود و این یک عرق‌ریزی دائمی را طلب می‌کند.»

مدیر و سردبیر مجله‌ی ادبی چامه با اشاره به راحتی امکان چاپ شعر و داستان در فضای مجازی گفته است: «فضای مجازی این امکان را در اختیار کاربران قرار داده است که در کوتاه‌ترین لحظه پس از سرودن شعر، آن را در معرض دید و داوری خوانندگان قرار می‌دهد. این در حالی است که شعر و داستان کوتاه اگر در معرض نقد منصفانه قرار نگیرد، ارزش‌هایش هویدا نخواهد شد. به همین دلیل است که کمتر شاعر نوآمده‌ای تاب و تحمل نقد و بررسی شعرهایش را دارد و اگر صاحب‌قلمی در معرفی و بررسی مجموعه شعری یادداشتی منتشر کند، چیزی جز کلماتی تعارف‌آمیز نخواهد شد.»

این شاعر و روزنامه‌نگار درباره‌ی اختصاص چامه ویژه‌ی موسوی گرمارودی نوشته است: «این شماره از چامه به ادیب و شاعر هشتادساله، سیدعلی موسوی گرمارودی، اختصاص یافته است. شخصیت او را از چند جهت می‌توان بررسی کرد. آنچه در ذهن من بیشترین وجه را به خود اختصاص می‌دهد، بهره‌گیری او از ادبیات کلاسیک ایران و عرب و به‌کاربری آن با زبانی نو و امروزین؛ و دو دیگر، وجه سیاسی ادیب و شاعری که در دهه‌ی اول انقلاب در کنار کار ادبی به امر سیاسی نیز اشتهار داشت. پذیرش مشاور فرهنگی نخستین رئیس جمهور ایران پس از انقلاب اسلامی و سخنگویی دولت برای مدتی، رایزنی فرهنگی در تاجیکستان، شاعری را نشان می‌دهد که گرایش‌های سیاسی و اجتماعی بارزی را در طول حیات ادبی با خود به همراه داشته است.»

در این شماره از چامه، سهیلا رضاسلطانی، مرجان ظریفی، الهام جوادی‌فرد و عفت شبان‌آزاد، تازه‌های داستان کوتاه خود را منتشر کرده‌اند. مسئولیت کارشناسی داستان به عهده‌ی محمدجواد جزینی است.

ابوالقاسم ایرانی، فرزامه قوامی، عظیمه صابری لنگرودی، احمد قربان‌زاده، عبدالرحیم سعیدی‌راد، روح‌الله آبسالان، محسن حسینخانی، سایه درختیان، حمید درختیان، مجید عابدی، سولماز نصرآبادی، حامد صمیمی، زهرا قجاوند وآرمان اسدی، تازه‌ترین شعرهای خود را به چامه سپرده‌اند. دبیری بخش شعر به عهده‌ی ضیاءالدین خالقی است.

در بخش ویژه‌ی مجله که به زندگی و زمانه و آثار سیدعلی موسوی گرمارودی اختصاص دارد، نام این شاعران و نویسندگان به چشم می‌خورد: غلامعلی حداد عادل، بهاءالدین خرمشاهی، رضا اسماعیلی، یوسفعلی میرشکاک، محمدحسین انصاری‌نژاد، سیدعلی اکبر میرجعفری، موسی بیدج، اسماعیل امینی، حمیدرضا شکارسری، سید مهدی طباطبایی، زهرا محدثی خراسانی، حسنا محمدزاده و مصطفی محدثی خراسانی.

در بخش ادبیات و ترجمه، آثاری از شاعران و نویسندگان کشورهای دیگر منتشر شده است. عبدالرزاق قُرنَح، فرزدق اسدی، د. حسین الهنداوی، محمدالامین الکرخی، مارینا تسوه‌تایوا، ناصر بایزیدی، صادق دارابی، عبدالله حبیب، لئون راس، الیف شافاک، سامره عباسی، ندا رحمانی و پدرام سعادت از جمله‌ی نویسندگان این بخش هستند.

چامه در پرونده این شماره به سراغ ادبیات رومانی رفته است و مجموعه‌ای از شعر، مصاحبه و داستان را به خواننده‌ی خود تقدیم کرده است. نیکیتا استانِسکو، محسن عمادی، آدلا چیرو، سیدحسین سادات میدانی، الهام رحمانیان، مسعود غفوری، کریستین تئودورسک، راحله بهادر، دیانا باربو، النا رودیکا ایله‌آ، آناستازیا گاوریلوویچی، رادو وانکو، سوتلانا کارستین، دَن کومان، النا ولادارینو و کلادیو کومارتین، در این پرونده قلم زده‌اند.

در شماره‌ی آینده‌ی چامه که اسفند و فروردین منتشر خواهد شد، به زمانه، زندگی و آثار ابوتراب خسروی، نویسنده‌ی ساکن شیراز، پرداخته خواهد شد.

چامه را از فروشگاه اینترنتی فیدیبو (+) و جار (+) با قیمت ۱۲ هزار تومان تهیه کنید. صفحاتی از این شماره را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top