بستن

نام «دکتر خورشیدی» در بین دو درصد دانشمندان برتر جهان

هفت‌برکه: دانشگاه استانفورد  با بررسی سالانه‌ی مقالات منتشر شده، هر سال اسامی ۲ درصد دانشمندان برتر جهان را منتشر می‌کند. یکی از ۱۱۵۴ دانشمند ایرانی در این لیست، دکتر عبدالله خورشیدی است.

عبدالله خورشیدی متولد سال ۱۳۶۱ در گراش و فرزند حاجی ملا خورشیدی است. او در رشته مهندسی هسته‌ای گرایش پرتو پزشکی دارای مدرک دکترا است و در ۸ سال اخیر بیش از ۴۰ مقاله بین‌المللی از او در نشریات معتبر علمی منتشر شده است. او در حال حاضر دارای H-index با ضریب ۱۳ در سایت اسکوپوس است.

لیست دانشمندان برتر جهان چگونه مشخص می‌شود؟

بر اساس پژوهشی که دانشمندان دانشگاه استنفورد بر روی داده‌های اسکوپوس انجام دادند، فهرست ۱۰۰ هزار دانشمند پُر استناد در تمامی رشته‌ها و نیز دو درصد برتر حوزه‌های علمی شناسایی و معرفی شده‌اند. ۱۱۵۴ دانشمند ایرانی در سال ۲۰۲۰ در بین صد هزار دانشمند برتر جهان قرار گرفته‌اند.

این پژوهش که از داده‌های استنادی اسکوپوس استفاده کرده است، دانشمندان را در پنج حوزه موضوعی اصلی، ۲۲ حوزه موضوعی فرعی و ۱۷۶ رشته طبقه‌بندی نموده است. شرط ورود پژوهشگران به فرآیند رتبه‌بندی، انتشار حداقل پنج مقاله بوده است. در مجموع تقریباً هشت میلیون دانشمند مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته‌اند.

شیوه بررسی نتایج این پژوهش در مجله Plos Biology در مقاله‌ای با عنوان Updated science-wide author databases of standardized citation  منتشر شده است. روش ارزیابی علمی این دانشمندان در پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی توضیح داده شده است.

لیست دانشمندان مذکور در سایت الزویر ارایه شده است. بیشترین تعداد نویسنده برای رشته آنکولوژی و سرطان‌شناسی با ۲۳۰۶۷۸ محقق و کم‌ترین آن برای رشته فرهنگ عامه  با ۳۹۹ محقق است. 

خورشیدی تنها پژوهشگر پرتو درمانی ایران در لیست جهانی

بررسی دانشمندان ایرانی حاضر در این لیست نشان می‌دهد دانشگاه‌های تهران، علوم پزشکی تهران و علم و صنعت بیشترین تعداد پژوهشگران حاضر در این فهرست را به خود اختصاص داده‌اند. دکتر خورشیدی تنها پژوهشگر مرتبط با علوم پزشکی گراش و تنها پژوهشگر پرتوپزشکی از ایران در لیست دانشمندان جهان است.

خبرگزاری آنا دکتر خورشیدی را جزو ۱۲۵ دانشمند برتر ایرانی دانشگاه آزاد معرفی کرده است و دانشگاه آزاد پرند نیز  برای این عنوان از او تقدیر کرد. اما پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی SID خورشیدی را جزو پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی گراش معرفی کرده است. برای مشاهده فهرست دانشمندان ایرانی اینجا کلیک کنید.

دکتر خورشیدی با وجود مقالات پرتعداد و با توجه به رشته‌ی خاص خود، در حال حاضر عضو هیات علمی دانشگاهی نیست و به عنوان پژوهشگر با دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشکده علوم پزشکی گراش و دانشگاه آزاد پرند همکاری دارد.

خورشیدی چندین طرح پژوهشی را برای دانشکده علوم پزشکی گراش انجام داده است و تاکنون چندین مقاله علمی خود را در زمینه استفاده از فن‌آوری هسته‌ای در درمان تومورهای سرطانی، به مردم و خیرین گراشی تقدیم کرده است.

دکتر خورشیدی در گفتگو با هفت‌برکه گفت: «خودم خیلی مایل هستم که کار علمی را در گراش ادامه بدهم اما به دلیل مشکلات اداری، خیلی وقت‌ها طرح‌های ارائه شده به نتیجه نمی‌رسد یا از نظر مالی تامین نمی‌شود. امیدوارم با راه‌اندازی مرکز پرتودرمانی گراش، در کنار فعالیت‌های درمانی، در زمینه علمی و پژوهشی هم دانشگاه گراش فعال‌تر شود.»

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

7 نظر

  1. متاسفانه این جور رتبه بندی ها که بعضی دانشگاهها انجام میدن غلط انداز است.مثلا یکی در یک رشته خاص و نادر چند تا مقاله بنویسه کافیه که در لیست افراد منتخب اون رشته خاص قرار بگیره. در صورتی ک در عمل فرد ممکنه چیزی بلد نباشه و فقط تنها کاری ک کرده باشه چاپ چند تا مقاله باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 نظر
scroll to top