هفت‌برکه: در پی سفر گروهی از مردم و مسئولان لارستان به تهران برای اعتراض به وضعیت جاده‌ی لار-جهرم، پیگیری تخصیص بودجه و مدیریت آن از طرف وزار‌خانه به کارگروهی سپرده شد که در اداره کل راه و شهرسازی لارستان تشکیل می‌شود. با این که در دو سال اخیر، بودجه‌ی اختصاص‌داده‌شده به این جاده یک‌ونیم‌ برابر تمام سال‌های پیشین بوده است، اما تکمیل این جاده به ۱۳۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، که اکنون پیگیری جذب آن به کارگروهی محول شده است.

به گزارش هفت‌برکه،‌ و به نقل از محمودی، مسئول دفتر مهندس حسین‌زاده، در جلسه‌ای که امروز صبح شنبه ۱۵ آبان‌ماه با حضور مهندس حسین‌زاده، نماینده مردم در مجلس، معاونان وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان مسافران لار در وزارتخانه‌ی راه و شهرسازی برگزار شد، پس از ارائه‌ی گزارشی از وضعیت جاده، چند تصمیم اصلی اتخاذ شد: تشکیل کارگروهی برای پیگیری جذب بودجه و منظم کردن پیشرفت کار، و همچنین استفاده از ظرفیت وزارت نفت و شیوه‌ی تهاتر نفتی برای تامین بخشی از بودجه. به گفته‌ی محمودی، در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه‌ی این هفته نیز برنامه‌ریزی برای دو جلسه‌ی مهم دیگر درباره این جاده با وزیر راه و شهرسازی و همچنین نمایندگان جهرم و بستک از سوی دفتر مهندس حسین‌زاده انجام شده است.

محمودی در گفت‌وگو با هفت‌برکه در مورد جلسه‌ی امروز گفت: «امروز قصد ما این بود که دیداری با وزیر ترتیب ببینیم اما چون یک گروه چینی و پاکستانی به وزارتخانه آمده بودند و با وزیر دیدار داشتند، با چند تن از معاونین وزیر، از جمله آقای خادمی که معاون توسعه و راه وزارتخانه و مسئول مستقیم راه‌های کشور است؛ و همچنین آقای مذنب از حوزه وزارت؛ و دو معاون آقای خادمی که در بحث بودجه و نحوه‌ی اختصاص آن تخصص داشتند جلسه‌ای ترتیب دادیم. در این جلسه که از حدود ساعت ۱۲ به مدت بیش از ۹۰ دقیقه برگزار شد، مهندس حسین‌زاده، نماینده مردم در مجلس؛ آقای جعفری، رییس شورای شهرستان لارستان؛ آقایان بینا و رستم روانبخش از شورای شهر لار و آقای رحیمی‌نژاد به نمایندگی از جمعی که از لار آمده بودند حضور داشتند.»

14000815 Jadeh Lar Jahrom

رشد یک‌ونیم‌برابری بودجه در دو سال

مسئول دفتر نماینده، روند این جلسه و آمار ارائه‌شده در مورد بودجه‌ی جاده لار-جهرم را نیز برای هفت‌برکه اینگونه توضیح داد: «در ابتدا معاونین آقای خادمی گزارشی از وضعیت جاده ارائه دادند که اکنون در چه مرحله‌ای است و چه جاهایی کار می‌شود و چقدر بودجه اختصاص داده شده است. گزارش شد که تا سال ۹۸، حدود ۶۳ و نیم میلیارد تومان برای این جاده بودجه اختصاص داده شده است؛ ولی از سال ۹۹ تاکنون، حدود ۳۹۰ میلیارد تومان بودجه تصویب شده است. بخشی از این بودجه، یعنی ۹۱ میلیارد تومان، در این یک سال تخصیص پیدا کرده است؛ و حدود ۲۰۰ میلیارد تومان قرار است از محل ماده‌ی ۵۶ فایننس بانک ملی تخصیص پیدا کند که در این ماه نهایی می‌شود. ۱۰۰ میلیارد تومان نیز مصوب هیات دولت در سفر اخیر به استان فارس بود.» محمودی افزود: «نکته‌ای که مطرح شد این بود که برای تکمیل این محور به ۱۳۰۰ میلیارد تومان دیگر با احتساب تورم الآن نیاز است.»

 

نتایج جلسه در وزارتخانه

محمودی تشکیل یک کارگروه برای پیگیری امور این جاده را نتیجه‌ی این جلسه دانست و گفت این کارگروه با محوریت اداره کل راه و شهرسازی لارستان و با حضور یک نماینده از این اداره کل، یک نماینده از شورا و یک نماینده از دفتر نماینده مجلس تشکیل خواهد شد. او مسئولیت‌های این کارگروه را نیز اینگونه برشمرد: «اول این که بودجه‌های دست‌به‌نقدی که الان هست، از جمله این ۲۰۰ میلیارد فایننس و ۱۰۰ میلیارد مصوب هیات دولت، سریع‌تر اخذ شود و به قسمت لار در جاده‌ی لار-جهرم اختصاص پیدا کند. و دوم اینکه بودجه‌ی ۳۰۰ میلیاردی را رصد کند و با هماهنگی اداره کل، مشخص کند که این بودجه‌ها برای چه کیلومتری از جاده استفاده شود. آنطور که معاون وزیر گفت، با یک کار کارشناسی و با هزینه‌ی کمتر، کیلومتر بیشتری را می‌توان کار کرد. اکنون در چهار نقطه‌ی این جاده به صورت تکه‌تکه دارد کار می‌شود. قرار شد این عملیات منظم‌تر شود تا پیشرفت بهتری حاصل شود.»

به گفته‌ی محمودی، یک مساله‌ی مهم دیگر نیز در این جلسه مصوب شد: «این که از ظرفیت وزرات نفت برای اختصاص بودجه به این محور استفاده شود. الآن رویکرد وزارت نفت و کلا مجموعه دولت این است که تهاتر را پیش بکشند، که مطرح‌ترینش تهاتر نفت است. مثلا برای محور فیروزآباد-جم، از ۸۰۰ میلیارد تومنی که مصوب شده، ۵۰۰ میلیارد تومان از طریق تهاتر نفت تامین شده است. چون محور لار-جهرم هم عمده‌ی بار ترافیکی‌اش به خاطر بحث حمل سوخت است که از پالایشگاه ستاره خلیج فارس بار می‌زنند و مقصدشان شیراز است، باید از ظرفیت وزارت نفت در تامین بودجه این جاده استفاده کرد.»

 

دو جلسه‌ی مهم در روزهای آینده

محمودی، مسئول دفتر نماینده، در ادامه گفت: «برای روز سه‌شنبه، یک جلسه‌ی تخصصی با وزیر راه و شهرسازی با حضور مهندس حسین‌زاده و مدیر کل لارستان در مورد این جاده برنامه‌ریزی شده است.»

او از جلسه‌ی با نمایندگان دیگر شهرهای منطقه نیز خبر داد: «روز دوشنبه این هفته نیز یک جلسه با آقای رضایی، نماینده جهرم که رییس کمیسیون عمران هم هستند، و آقای جباری، نماینده بستک و عضو کمیسیون عمران مجلس؛ با حضور مهندس حسین‌زاده و مدیر کل راه و شهرسازی لارستان در مورد این جاده ترتیب داده شده است.»

 

برنامه‌ی فشرده‌ی نماینده

مسئول دفتر نماینده در انتها افزود: «مهندس حسین‌زاده طی دعوت سردار بوعلی، برای تماشای بازی فجر سپاسی و استقلال تهران، دیروز جمعه در شیراز بودند و بلیط برگشتشان به تهران هم امروز بعدازظهر شنبه بود. اما به خاطر این که دوستان از لار برای پیگیری جاده‌ی لار-جهرم آمده بودند، دیشب آخر وقت بلیتشان را عوش کردند. بلیت ساعت ۱۱ بود که دو ساعت و نیم هم تاخیر خورد و در نهایت حدود سه و نیم صبح به تهران رسیدند تا پیگیری‌های لازم برای جلسه امروز را انجام دهند. خوشبختانه ما از حدود ساعت ۷ صبح، یعنی حدود دو ساعت زودتر از حضور مهمانان شهرستان لارستان، در وزارتخانه بودیم، تا با پیگیری مهندس حسین‌زاده، برای این جلسه و جلسات بعدی برنامه‌ریزی کنیم.»

گفتنی است که این اولین بار نیست که مردم لار در مورد حوادث جاده‌ی لار-جهرم که در منطقه به جاده‌ی مرگ معروف شده است، تجمع اعتراضی تشکیل می‌دهند. پیش از این در مردادماه ۱۳۹۸ نیز جمعی از مردم در مقابل اداره کل راه و شهرسازی دست به تجمع زده بودند. باید دید نتایج جلسات اخیر و همچنین پیگیری کارگروه در آینده، چه تاثیری در بهبود وضعیت این جاده خواهد داشت.

14000815 Jadeh Lar Jahrom 02
smart