بستن

ریزش ۲۶ درصدی دانش‌آموزان ابتدایی به خاطر کرونا

هفت‌برکه: سال تحصیلی جدید از سوم مهرماه آغاز می‌شود ولی مدارس با توجه به تعداد دانش‌آموزان و شرایط کرونا به صورت تدریجی بازگشایی می‌شود.

به گزارش هفت‌برکه، صبح سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ در آستانه سال تحصیلی، نشست خبری ذبیح‌الله رضایی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان گراش، برگزار شد. رضایی در این نشست شرایط و نحوه بازگشایی مدارس را تشریح کرد و پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود. 

کرونا، بزرگترین چالش تاریخ آموزش و پرورش ایران

مدیر آموزش و پرورش با تشکر از همکاران خود در مدارس و اداره گفت: «امسال در مدارس به صورت تدریجی فرآیند آموزش را شروع خواهیم کرد. به مرور مدارس از مجازی به حضوری بازگشایی خواهد شد.»

رضایی کرونا را بزرگترین چالش تاریخ آموزش و پرورش ایران دانست و گفت: «از گذشته رشد دانش‌آموزان در قالب تشکیل کلاس‌ها و ایجاد مدارس بوده است. در طول تاریخ آموزش و پرورش جدید بزرگترین چالش و اختلال را همین ویروس کرونا ایجاد کرده است که نظام آموزش و تحصیل دانش‌آموزان را تحت تاثیر قرار داده است. سال گذشته ۹۰ درصد آموزش ما مجازی بوده است که نمی‌توان رسالت آموزش را به خوبی ایفا کند و ما همچنان بر مدرسه به عنوان پایگاه آموزش تاکید داریم.»

مدیر آموزش و پرورش گراش در مورد اهمیت مدارس گفت: «علاوه بر آموزش دروس دانش‌آموزان در مدارس در اصل با مهارت‌های مختلف و پیچیده زندگی آشنا می‌شوند. سلامت روح و روان و جسم دانش‌آموز تحت تاثیر حضور آن‌ها در مدرسه است. در کل جامعه‌پذیری دانش‌آموزان در محیط مدرسه رخ می‌دهد که کرونا روی این مساله تاثیر گذاشته و آسیب‌های کرونا به راحتی قابل مشاهده است. در واقع ما در شرایط بحرانی هستیم. لازم است که همه دست به دست هم بدهیم و یک بستر و امنیت روانی را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم.»

رضایی با اشاره به تلاش همکاران خود در تابستان ۱۴۰۰ برای شروع تحصیلی گفت: «ما امسال هم پیش‌بینی کردیم که شاهد یک سال بحرانی هستیم. علی‌رغم حواشی که وجود داشت سعی کردیم کار اصلی ما که خدمات‌رسانی به دانش‌آموزان است را انجام دهیم و شاهد روند آموزشی به صورت تمام و کمال باشیم.»

مدارس به صورت تدریجی حضوری می‌شود

مدیر آموزش و پرورش از آغاز به کار تدریجی مدارس خبر داد و گفت: «سال تحصیلی پیش‌ رو را به سه سبک حضوری، ترکیبی و مجازی به پیش خواهیم برد. مدارس در سه گروه روستایی، مدارس تا ۳۰۰ نفر و مدارس پر جمعیت تقسیم‌بندی شده‌اند. در گروه مدارس روستایی به دو گروه زیر ۱۵ نفر و کلاس‌های زیر ۳۰ نفر تقسیم شدند. مدارس ۱۵ نفر از سوم مهر به صورت حضوری شروع می‌شوند و کلاس‌های زیر ۳۰ نفر در روستا از هفته سوم مهرماه شاهد فعالیت حضوری آن‌ها خواهیم بود.»

مدارس شهر گراش در صورت فراهم بودن شرایط از اول آبان حضوری خواهد بود: «تقریبا همه مدارس شهر ما در گروه دوم و زیر ۳۰۰ نفر قرار می‌گیرند این مدارس از اول آبان‌ماه حضوری خواهد بود. قبل از بازگشایی مدارس نیاز به بسترسازی‌هایی داریم که نیاز به تایید بهداشت و ستاد کرونا دارد. به دنبال تقویت نقش شورای مدرسه در برنامه‌ریزی حضور دانش‌آموزان هستم و این که نماینده اولیا هم به عنوان عضو ثابت و دائمی در شورای مدرسه حضور داشته باشد. یکی از وظایف این شورا اقناع‌سازی والدین برای حضور دانش‌آموزان در کلاس درس است.»

رضایی در مورد تفاوت کلاس‌های امسال با سال گذشته گفت: «امسال کلاس‌ها صرفا در ساعت‌های مدرسه و اداری برگزار می‌شود و در ساعت‌های دیگر معلمین الزامی به پاسخگویی ندارند. دو تا چهار هفته اول سال با توجه به آسیب‌هایی که دانش‌آموزان در سال گذشته دیده‌اند، مرور مطالب سال گذشته است.»

مدیر آموزش و پرورش با اشاره به آغاز واکسیناسیون دانش‌آموزی گفت: «برای شروع فرآیند آموزش و حضور دانش‌آموزان در مدارس، معطل واکسن نمی‌مانیم.»

رضایی: ۱۸ مدرسه جدید ساخته شده است

رضایی در گزارشی از عملکرد خود در مدیریت آموزش و پرورش گراش گفت: «۲۸ پروژه آموزشی، فرهنگی و ورزشی در پنج سال گذشته کلنگ‌زنی کرده، در دست ساخت داریم و یا بهره‌برداری شده است. در این مدت ۱۸ آموزشگاه به بهره‌برداری رسیده است که دو مدرسه امسال از مهر امسال اضافه می‌شود. مدرسه ابوالفضل عباس فداغ و مدرسه علی‌پور گراش از اول مهرماه امسال بهره‌بردای می‌شود.»

مدیر آموزش و پرورش با تشکر از خیرین مدرسه‌ساز گفت: «کل ساختمان‌های ما حدود ۱۱۰ ساختمان است. شهرستان گراش یکی از شهرستان‌هایی است که از بهترین فضای آموزشی در استان برخوردار است و تمام مدارس در شهر گراش و ارد به صورت دوره‌ای سه‌ساله برگزار می‌شود. همه مدارس در شیفت صبح برگزار است هر چند هنوز در استان بعضی شهرستان‌ها به صورت دو شیفت برگزار می‌شود ولی در گراش این مدارس را نداریم و کلاس‌های کانکسی نداریم و این هم به همت خیرین گرانقدر است که از گذشته خدمات زیادی داشته‌اند و این پنج سال هم این خدمات ادامه داشته است.»

رضایی با تاکید بر جذب بودجه‌های دولتی گفت: «به نسبت کمک خیرین، ما هم از بودجه دولتی برای تکمیل و تجهیز مدارس کمک گرفته‌ایم. در ساخت مدارس حدود ۳۰ درصد از بودجه دولتی است. هر مدرسه‌ای که می‌سازیم سازمان نوسازی در مورد تجهیز مدارس اقدام می‌کند.»

کاردانش و مدرسه استثنایی در ارد

رضایی در مورد اقدامات خاص امسال گفت: «امسال برای نخستین‌بار کلاس خیاطی کار و دانش دخترانه در ارد راه‌اندازی شده است و برای آینده پیش‌بینی کرده‌ایم که یک کلاس کار و دانش در فداغ هم راه‌اندازی شود.»

مدیر آموزش و پرورش گراش گفت: «پایگاه اختلال یادگیری از سه سال پیش راه‌اندازی شده است و امسال با قوت بیشتر فعالیت خواهد کرد. والدین در مورد عنوان «اختلال» نگرانی دارند اما این امر طبیعی است و ۱۳ تا ۲۰ درصد دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری هستند و باید سریع شناسایی شود تا در سال‌های بعد دچار مشکل نشوند.»

رضایی از راه‌اندازی مدرسه استثنایی در ارد خبر داد و گفت: «در سال‌های گذشته، استثنایی ارد به صورت کلاس بوده و امسال کد مدرسه می‌گیریم و دیگر نیازی نیست دانش‌آموزان به مناطق دیگر مانند فیشور بروند.»

انتقال و فعال شدن آزمایشگاه نانو وعده دیگر رضایی است: «پژوهش‌سرا دانش‌آموزان دوباره فعال خواهد شد. آزمایشگاه نانوتکنولوژی از آموزشگاه محبی به این پژوهسرا منتقل شده است و با تامین مدرس فعال خواهد شد.»

مجردسرای معلمان از بخش‌های دیگری است که راه‌اندازی شده است. رضایی گفت: «یکی از ویژگی‌های آموزش و پرورش بحث اسکان فرهنگیان است و امسال مجردسرای معلمان در مدرسه حسنی فعال شده است و از همه امکانات برای اسکان فرهنگیان استفاده می‌کنیم.»

رضایی: در همه عرضه‌ها پیشرفت داشته‌ایم

مدیر آموزش و پرورش گراش گفت: «در میان ۵۹ منطقه استان فارس در حوزه متوسطه از رتبه ۳۸ استان به ۱۱ استان رسیده‌ایم. در حوزه آموزش و ابتدایی از ۳۲ در سال ۹۵ به رتبه ۸ ارتقا پیدا کرده‌ایم. در بخش نهضت سوادآموزی از رتبه ۵۷ به ۱۲ اداره برتر استان رسیده‌ایم. در حوزه تربیت‌بدنی از رتبه ۳۶ به رتبه ۱۶ و ۱۹ ارتقا داشته‌ایم. در کل در همه عرصه‌ها رتبه آموزش و پرورش شهرستان به زیر ۲۰ رسیده است که حاصل تلاش همکاران من در بخش‌های مختلف بوده است.»

رضایی در ادامه گفت: «گزارش‌دهی از آموزش و پرورش سخت است و کار ما در کلاس رخ می‌دهد که به جز دانش‌آموز و معلم کسی دیگری حضور ندارد و روابط عاطفی قابل گزارش‌دهی نیست. اوضاع کرونا تلنگری به خانواده‌ها بود که اهمیت معلم‌ها را درک کنند.»

۲۶ درصد دانش‌آموزان ابتدایی ترک تحصیل کرده‌اند 

قادری، معاون آموزشی آموزش و پرورش گراش، در مورد تاثیر کرونا بر ترک تحصیل دانش‌آموزان گفت: «در سطح ملی به صورت کلی حدود ۳۰ درصد دانش‌آموزان از آموزش لازم برخوردار نبودند. در شهرستان در مقطع ابتدایی ما ۲۶ درصد ترک تحصیلی داشته‌ایم که یا جذب نشده‌اند یا در پایه قبلی مانده‌اند.»

قادری در مورد وضعیت دبیرستان‌ها که معمولا شاهد ترک تحصیل و افت دانش‌آموزان بوده است گفت: «در دبیرستان این تعداد بیشتر از ابتدایی است و بخشی به دلیل حضور نبودن مدارس جذب بازار کار شده‌اند. تلاش زیادی برای جذب دانش‌آموزان دبیرستانی داشتیم و حتی به صورت فرد به فرد پیگیری کرده‌ایم و امسال توقع داریم با حضوری شدن دانش‌آموزان بیشتری جذب شوند. تجربه ما نشان می‌دهد که اگر یک سال دانش‌آموزی ترک تحصیل کند، بازگشت به مدرسه سخت می‌شود.»

رضایی در مورد وضعیت دانش‌آموزان اتباع گفت: «دانش‌آموزان اتباع آخرین گروهی است که به مدارس معرفی می‌شوند و هنوز ثبت‌نام آن‌ها کامل نشده است. به طور متوسط هر سال میزبان بیش از ۷۰۰ دانش‌آموز هستیم که مجوز تحصیل دارند. آموزش و پرورش آخرین ارگانی است که در ساماندهی نقش دارد و ما ملزم به ثبت‌نام هستیم. شیوه توزیع این دانش‌آموزان بر اساس طرح آدرس و محل سکونت است به خاطر همین نمی‌توانیم آن‌ها را بین مدارس به صورت مساوی تقسیم کنیم چون منجر به ترک تحصیل می‌شود. این که این افراد بیایند مدرسه و آموزش بیینند، بهترین حالت است.»

 

اجاره اماکن شفاف است 

مدیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش هفت‌برکه در مورد درآمد اماکنی که به مدارس غیردولتی، ادارات و اشخاص اجاره داده می‌شود، گفت: «یکی از مولفه‌های سنجش عملکرد ادارات، بالا بردن درآمد‌های اختصاصی است. در استفاده از اماکن اولویت با مدارس خودمان است و مدارس دولتی را در مدارس نوساز قرار می‌دهیم و ساختمان‌های خالی شده با اولویت در اختیار مدارس غیر دولتی قرار می‌گیرد.»

رضایی در مورد قیمت‌گذاری و درآمدهای این اماکن گفت: «یک کارشناس رسمی دادگستری قیمت‌گذاری اجاره انجام می‌دهد و قراردادی تنظیم می‌شود و در سامانه‌ای ثبت می‌شود. اجاره‌بها به حساب خاص خزانه واریز می‌شود. در مناطق کمتر برخوردار مثل ما ۳ درصد و در مناطق برخوردار ۱۰ درصد کسر می‌شود. از مبلغ باقی‌مانده حدود ۴۰ درصد به هزینه‌های جاری می‌رسد و ۶۰ درصد برای کارهای تعمیراتی و عمرانی هزینه می‌شود.»

مدیر آموزش و پرورش در مورد درخواست انتشار این درآمدها گفت: «فرآیند اجاره اماکن بسیار دقیق و شفاف است. هیچ اداره‌ای نیست که مسائل مالی‌اش را بیاورد روی صفحه. البته اگر لازم باشد همه‌ چیز شفاف است و هیچ نگرانی در این مورد نداریم و نهاد نظارتی هم حضور دارند. عمده اماکن اجاره‌ای با هماهنگی مجمع خیرین انجام می‌شود.»

رضایی در مورد تغییر کاربری و نام مدارس گفت:‌ «از امسال بندی به قرار داد اضافه کرده‌ایم که مستاجر حق تغییر تابلو را ندارد.»

افزایش مدارس غیر دولتی

مدیر آموزش و پرورش گراش افزایش مدارس غیردولتی را سیاست کلی آموزش و پرورش دانست و گفت: «سیاست بر این بوده مدارس غیردولتی را با نظارت لازم تقویت کنیم و تاکید داریم که این مدارس با کیفیت باشند.»

قادری معاون آموزش اداره گفت: «سیاست وزارتخانه در تعداد کلاس‌ها سیاست انقباضی و کاهش کلاس‌ها است. بخشی از بار آموزش باید به بخش غیردولتی منتقل شود. سیاست کلی وزارتخانه واگذاری خدمات به بخش غیر دولتی است.»

رضایی در مورد افزایش بی‌رویه مدارس غیردولتی و فشار به آموزش رایگان گفت:‌ «از نظر قانونی محدودیت برای تعداد مدارس غیردولتی وجود ندارد اما تقریبا مجوز جدید صادر نمی‌کنیم و ظرفیت مدارس غیردولتی از نظر ما تکمیل شده است. بیشتر مدارس در مقطع ابتدایی فعال هستند، برای دبیرستان هم متقاضی وجود دارد ولی دست نگه داشته‌ایم.»

پاسخ‌ها به انتقادها: در زیرساخت‌ها انقلاب کرده‌ایم

نامه سرگشاده و طوماری مدتی پیش منتشر شد. این هفته خبر رسید رضایی از نویسنده نامه سرگشاده شکایت کرده است. او در مورد دلیل این شکایت گفت: «نامه‌ای سرگشاده در فضای مجازی منتشر شد که اگر بررسی شود بر پایه ادعاهایی است که هیچ مبنای علمی و منطقی نبوده است و یک نوع ترور شخصیتی بود و چون پایه‌ای نداشت و ادعاهایی مطرح شد که کذب است، تحت فشار همکاران بودم و برای دفاع از حقوق همکاران و خودمان خواسته‌ایم فرد مورد نظر توضیح بدهد. روحیه انتقادپذیری هم داریم و انتقاد اگر منصفانه باشد می‌پذیریم. بارها انتقادهایی مطرح شده است که پذیرفته‌ایم که مثلا در اطلاع‌رسانی ضعیف هستیم. فرآیند قضایی طی می‌شود و اقدام به شکایت در جهت دفاع از حقوق بوده است.»

مدیر آموزش و پرورش موضوع نقل و انتقالات را از چالش‌های مدیر در گراش خواند و گفت: «۶۵ درصد نیروهای ما غیربومی هستند خود به خود موضوع نقل و انتقالات موضوع مهمی است. هر کدام از این افراد مشکلاتی پیدا می‌کنند. در دو سال گذشته روند نقل و انتقالات در اداره کل تغییر پیدا کرده است. برای جایگزینی سالانه ما از محل دانشگاه فرهنگیان و استخدامی ماده ۲۸ و نیروهای حق‌التدریس تامین نیرو می‌کنیم. امکان انتقال نیرو بیش از حد نداریم و من هم امکان انتقال نیرو بدون ضابطه را ندارم. بعضی از نیروهای ما انتقال موقت هستند و خود اداره کل خودکار تمدید می‌کند و به ما اعلام می‌شود که اگر نیاز داریم نیرو را برگردانند. بیشتر انتقالی‌ها بر اساس موارد شخصی بوده است.»

رضایی با اشاره به احتمال تغییر خود گفت: «فرآیند تغییر مدیریت یک فرآیند طبیعی است. دولت عوض شده است و وزیر آموزش و پرورش تعیین نشده است و بعد که مدیرکل و استاندار تعیین شوند و طبق فرآیند طبیعی جابجایی‌ها انجام می‌شود. رفتن من هیچ کار سختی نیست و هر کس مسئولیتی قبول کرد، از روز بعد آمادگی رفتن را دارد ولی این انتقال باید در چارچوب قانون باشد که مجموعه آسیب نبیند. رییس آموزش و پرورش رانت خاصی ندارد و حقوق من در حد یک مدیر مدرسه است.»

مدیر آموزش و پرورش در پاسخ به انتقاد از ضعف عملکرد خود گفت: «تنها چیزی که به دنبال آن نیستند ضعف عملکرد است. عملکرد ما رو به رشد بوده است. از نظر زیرساختی ما انقلاب کرده‌ایم که مجمع خیرین گواه این موضوع است و به نظر من این فضاسازی‌ها غیرمنصفانه است. این که من بروم، نه با رفتن من کل مشکلات آموزش و پرورش حل می‌شود و نه با دو یا سه ماه ماندن من فاجعه رخ می‌دهد. در این چند سال سعی کرده‌ایم در آموزش و پرورش سیاسی‌کاری نباشد و ما با حقوق دانش‌آموز سرکار داریم. رفتن من هم در موقع خودش رخ می‌دهد.»

رضایی با لحنی گلایه‌آمیز در دفاع از عملکرد خود گفت: «این فرهنگ باید جا بیافتد که کسی که در این شهر خدمت کرد با یک خاطره خوش از اینجا برود و کسی مثل من آدم بی‌آزاری هستم و فکر می‌کنم کارهای زیربنایی و زیرساختی انجام دادیم. سطح مدارس ما به ویژه در ابتدایی حتی از منطقه یک شیراز با کیفیت‌تر است. مدارس دولتی ما حتی از مدارس غیردولتی ما باکیفیت‌تر است. مدیری نیستم که پشت سرم بمب‌گذاری کنم و وظیفه و اخلاق می‌دانم که مجموعه آسیبی نبیند.»

در پایان این نشست خبری مدیر آموزش و پرورش گراش لیست ۲۸ پروژه آموزشی و فرهنگی پنج سال اخیر را در اختیار خبرنگاران قرار داد.

مدارس

۱.پیام نور محمد زینا، ۶کلاسه: تکمیل، تجهیز و افتتاح

۲.بانو عظیمی خلیلی ۶کلاسه: تکمیل ، تجهیز و افتتاح

۳.قائدی حسین آباد: کلنگ زنی، ساخت و افتتاح

۴. ابراهیمی فداغ ۶کلاسه: کلنگ زنی. ساخت و افتتاح

۵.عظیمی فداغ. ۶کلاسه: کلنگ زنی و در دست ساخت

۶.خشنود ارد. ۶کلاسه: تکمیل و تجهیز و افتتاح. بودجه دولتی ۸۵ درصد

۷.فرجی ارد، ۶کلاسه: کلنگ زنی. تجهیز و افتتاح ۴۰درصد دولتی

۸.شادروان انصاری گراش  ۸کلاسه: تکمیل تجهیز و افتتاح

۹.شوری گراش ۶کلاسه: کلنگ زنی. ساخت. تجهیز و افتتاح

۱۰.شادرام گراش ۶کلاسه: کلنگ زنی ساخت. تجهیز و افتتاح

۱۱.عظیمی گراش ۶کلاس: تکمیل و تجهیز و افتتاح

۱۲.حسنی گراش ۶کلاسه: کلنگ زنی. ساخت. تجهیز و افتتاح

۱۳.علیپور گراش ۶کلاسه: کلنگ زنی. ساخت. تجهیز و افتتاح

۱۴.عبدالهی گراش : ۹کلاسه. کلنگ زنی و در دست ساخت

۱۵.رحمتی گراش : ۹ کلاسه. کلنگ زنی و در دست ساخت

۱۶. کانون فرهنگی تربیتی اکبری گراش ۶ کلاسه و سالن نمایش: کلنگ زنی و در دست ساخت

۱۷.سلیمی گراش ۹کلاسه: کلنگ زنی و در دست ساخت

۱۸.سه کلاسه شهید بهزادی: کلنگ زنی و در دست ساخت.

تجهیز و افتتاح

۱۹.چهار کلاسه کنار زیارت. کلنگ زنی و در دست ساخت
۲۰. چهار کلاسه لب اشکن. کلنگ زنی و در دست

ساخت کلاس

۲۱.یک یا دو کلاسه در سطح روستاها ۸کلاس.

ساخت و تجهیز و مورد بهره برداری فضاهای مورد نیاز

۲۲.سالن اجتماعات محبی گراش. تکمیل و تجهیز و افتتاح

۲۳.سالن نمازخانه علی ابن ابی طالب فداغ: کلنگ زنی. ساخت. تجهیز و افتتاح

۲۴.سالن نماز خانه ام‌البنین فداغ: کلنگ زنی. ساخت. تجهیز و افتتاح

۲۵.سالن نمازخانه شادرام. کلنگ زنی. ساخت تجهیز و افتتاح

۲۶.سالن نماز خانه نرجس خاتون گراش ساخت و مورد بهره برداری

۲۷.سالن نمازخانه دبیرستان امام رضا ع. در دست ساخت

۲۷.تجهیز و بهره برداری از ۴ کلاس درس بازی و یادگیری در مدارس ابتدایی

۲۸.ترمیم .تجهیز و بهره برداری از سالن ورزشی قائدی

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

7 نظر

  1. میفرمایند در همه زمینه ها پیشرفت کردیم
    بله با آمار سوری چون در خروجی آموزش پرورش از روستاها هم عقب تریم ارجاع به نتایج کنکور
    میفرمایند در زیرساخت انقلاب کردیم
    خیرین عزیز همیشه بوده و هستند و روند مدرسه سازی ربطی به مدیران آموزش پرورش نداشته و خاک گراش خیر خیز است
    میفرمایند آدم بی آزاری هستم
    اما بر علیه فعالین گراش میتازد و گاه دادگاهیشان میکند
    اداره گراش در همه زمینه ها رو به زوال است
    از کارمندانش بپرسید
    از فرهنگیان
    از آمار سازی ها
    ایشان در نهایت گفته اند به وقتش میروم
    بله میروید اما وقتی ویرانه ای از آموزش پرورش گراش ساختید و خود را آباد کردید.

  2. محض رضای خدا روی خیرخواهی نیکوکاران شهر اسکی نروید و به نام خودتان ثبتشان نکنید. اگر راست می‌گویید با آمار و ارقام بگویید این انقلابتان چه ثمری داشته است؟ چه کاری کرده‌اید که مدیران قبلی آموزش و پرورش نکرده‌اند؟ چه انتقادی را پذیرفته‌اید و چه چشم‌اندازی برای /آینده‌ی بهتر معلمان ساخته‌اید؟

  3. بزرگترین بحرانهای آموزش و پرورش گراش در دوره این آقا ایجاد شد و سالها بعد میتوان دریافت که سیستم ایشان چطور با آن مواجه شده است. ایشان جز گلایه چه چیزی در چنته دارد؟ یکبار دیدید طرف دانش آموزان، خانواده‌ها یا معلمها را بگیرد و چیزی برای آنها مطالبه کند؟

  4. شما از نحوه برخوردتون با جوانان شهر همه چیز مشخصه‌. جوری منت سر شهر نگذارین که خودتون رو مظلوم جلوه بدین. به خوبی یادمون هست که شما حتی با روز گراش هم خصومت داشتید و می‌گفتید نباید روز گراش را جشن گرفت.

  5. طرف سال سی و چهارم خدمتشه، چرا دست و پا میزنه برا موندن؟
    اگه هدف خدمته، برو روستای دور افتاده خودت خدمت کن.
    شما که از اولشم برا رفتن اومده بودی.
    تمام جرئیات چجوری اومدن شما رو خبر داریم.
    قرار بود شش ماهه بیای و بری وزارت کشور (زرشک) .
    دیدی کجا بهتر از اینجا !!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 نظر
scroll to top