بستن

بلوار شهدا بازگشایی شد

هفت‌برکه: بلوار شهدا بعد از پایان عملیات بازسازی پل بازار مرکزی گراش، از ۲۳ شهریور بازگشایی شد. عملیات بازسازی این پل با هزینه یک و نیم میلیارد تومان از ۱۲ اردیبهشت آغاز شده بود و روز سه‌شنبه ۲۳ شهریور، با روکش آسفالت به پایان رسید.

به گزارش هفت‌برکه، روابط عمومی شهرداری گراش در مورد لزوم این بازسازی گفت: «این پل در اثر مرور زمان و عوامل شیمیایی آب و خاک در حال خراب شدن بود. ممکن بود هر لحظه پل فرو بریزد و حادثه‌ای رخ بدهد. به همین خاطر، شهرداری تصمیم به بازسازی پل قبل از وقوع حادثه کرد.»

مهندس اسدی، مسئول عمران شهرداری، نیز در مورد لزوم بازسازی این پل می‌گوید: «سال ۹۸ کارشناسان پوسیده و فرسوده شدن میلگرد اوتکا در پل بلوار شهدا را تایید کردند و نسبت به خطرات آن هشدار دادند. با توجه به این که هفت تا هشت سال از این فرسایش می‌گذشت و به دلیل عدم رسیدگی شهرداری، این مشکل به مرحله‌ی بحرانی و جدی رسید.»

مهندس مجتبی دلاور، از اعضای نظام مهندسی گراش، در مورد علت این فرسودگی توضیح می‌دهد: «علت تخریب پل روبه‌روی بازار مرکزی، پدیده‌ای به اسم «سرطان بتن» است. هرگاه رطوبت و اکسیژن همزمان در بتن نفوذ کند، به مرور باعث خوردگی میلگرد در بتن می‌شود که با افزایش حجم آرماتور همراه است که ناشی از کلرید بالا در آب نفوذی و نفوذپذیر بودن بتن است. این امر خاصیت قلیایی بتن را کاهش می‌دهد و به زیر ۹ می‌رساند، در صورتی که باید در محدوده ۱۳ تا ۱۴ باشد. در واقع محیط بتن به اسیدی تبدیل می‌شود. این افزایش حجم باعث ترک در بتن و نمایان شدن میلگردها می‌شود و کاهش مقاومت در بتن مسطح را در پی دارد. در پروژه‌های مهم شهری توصیه می‌شود جهت «دوام بتن» از مواد نفوذناپذیر در ساخت بتن با میلگردهای ضدخوردگی و یا از روش‌هایی جهت کاهش نفوذپذیری بتن در طول عمر مفید استفاده شود.»

مسئول عمران شهرداری، روند تصمیم‌گیری برای تخریب و بازسازی این پل را اینگونه شرح می‌دهد: «تا اینکه سرآخر، کارشناسان دفتر فنی استانداری فارس در اردیبهشت ۹۸ به گراش آمدند و بعد از بازدید از این پل، در محل فرمانداری جلسه‌ای را تشکیل دادند. در این جلسه با توجه به وضعیت بحرانی پل، پیشنهاد تخریب و بازسازی این پل تصویب شد.»

اما این عملیات در آن سال و سال بعد شروع نشد. مهندس اسدی در توضیح این مساله می‌گوید: «برای اجرایی شدن این طرح، اواخر سال ۹۸، شهرداری مناقصه گذاشت که مصادف شد با شروع بحران کرونا و هیچ پیمانکاری در این مناقصه شرکت نکرد. بار دیگر این مناقصه در سال ۹۹ برگزار شد و یک پیمانکار نیز به عنوان برنده معرفی شد؛ اما این مناقصه نیز هم‌زمان شد با رفتن شهردار و انحلال شورای شهر که باعث عقب افتادن و ناتمام ماندن مراحل اداری شد. با سوختن زمان و افزایش روزبه‌روز قیمت‌ها، برنده‌ی مناقصه از اجرای پروژه منصرف شد. ۶ ماه دیگر طول کشید تا بار دیگر مجوز برگزاری مناقصه را در آبان سال ۹۹ گرفتیم. برنده مناقصه به عنوان پیمانکار پروژه را از اردیبهشت ۱۴۰۰ آغاز کرد و در ماه مرداد به پایان رساند.»

شهرداری گراش هزینه‌ی کلی تخریب و بازسازی پل را یک و نیم میلیارد تومان اعلام کرده است. مهندس دلاور در خصوص این هزینه می‌گوید: «چنانچه در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، هزینه آن به مراتب کمتر است. راهکارهایی در علوم مهندسی در بحث مقاوم‌سازی هست که بدون تخریب می‌شود مشکل را برطرف کرد، از جمله استفاده از پوشش‌های اپوکسی-الیاف FPR و مصالح با مقاومت بالا و ضد خوردگی.»

مهندس دلاور در انتها می‌گوید: «رطوبت این محل به خاطر عبور لوله‌ی انتقال آب اداره آبفا و همچنین گل و گیاه کاشته شده در بلوار شهدا، زیاد بوده است. بحث کلرایز هم در این زمینه خیلی مهم است که حتما باید بررسی شود. هدف اصلی در بازسازی پل باید این باشد که نفوذناپذیر شود.»

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

1 نظر

  1. کاش فکری به حال پل اخر خیابون درمانگاه (به سمت باغ موسی قبل از کوچه دبیری) میشد

    با توجه به عرض کم پل و افزایش تردد در ان منطقه و افزایش ساکنین باغ موسی، محمد آباد و سلطان آباد ضروری است که پل به صورت اساسی و کاربردی تغییر وضعیت پیدا کند به خصوص که این پل بر روی رودخانه فصلی پئت است

    تنها حادثه خیز بودن این پل میتواند شهرداری و شورای اسلامی شهر را مجاب کند تا برای رفع این مشکل دست به کار شوند و هر چه سریع تر نسبت به بهسازی این پل اقدام کنند

    یکی از شعارهای اعضای شورای اسلامی شهر سامان دادن هر چه سریع‌تر به وضعبت باغ موسی، سلطان آباد و محمد آباد بود. متاسفانه این منطقه همیشه قبل از انتخابات در اولویت است و بعد از انتخابات رها می‌شود

    بهسازی این پل با توجه به خطر آفرین بودن آن میتواند تا حدی نظر مثبت شورا به این منطقه را برساند در غیر اینصورت شورا حرفی برای گفتن ندارد

    ضمن اینکه این پل در محدوده خدماتی شهر قرار دارد و بهسازی آن میتواند به دو جهت اهمیت داشته باشد ۱. میزان حادثه خیز بودن آن را کاهش میدهد ۲‌. فصل تازه‌ای باز میشود تا خدمت رسانب به آن منطقه محروم رونق بگیرد و در واقع ساخت این پل جدا از اینکه وصعیت رودخانه فصلی را تغییر میدهد زمینه زیرساختی برای آن منطقه را فراهم میکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top