بستن

سرنوشت ۴ هزار داروی قاچاق و کمیاب چه شد؟

هفت‌برکه: بیش از چهار هزار عدد انواع قرص و داروهای قاچاق کشف شد. بیشتر این داروها امحا و بخشی از آن به داروخانه بیمارستان گراش اهدا شد.

به گزارش هفت‌برکه هفت گذشته خبر کشف چهار هزار عدد انواع قرض و دارو در گراش منتشر شد. این داروها با همکاری مدیریت غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی و نیروی انتظامی از دو نفر کشف شد. بیشتر این داروها از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس و شبکه غیر رسمی تامین شده بود.

سرهنگ کریمی، فرمانده انتظامی شهرستان گراش با تایید این خبر گفت: «در این رابطه بیش از ۴ هزار عدد انواع قرص و داروهای قاچاق کشف و ضبط شد. این افراد اقدام به فروش داروهای قاچاق و کمیاب خارج از چرخه توزیع می‌‌کردند که با قیمت چند برابری به صورت بازار آزاد بفروش می‌رساندند.»

دکتر هدی موغلی، مدیریت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی گراش در مورد نحوه شناسایی این افراد گفت: «نیروی انتظامی این افراد را شناسایی و اقدام به کشف و ضبط قرص‌ها کرد، و بعد برای نظر کارشناسی با مدیریت دارو تماس گرفته شد. اقلام خیلی زیادی داروهای غیرمجاز شامل داروهای کمیاب و قاچاق کشف شده بود. این دو فرد از شرایط تحریم و کرونا سواستفاده کرده بودند و داروهایی که کمتر در دسترس است یا واقعا کمیاب شده را از بازار سیاه تهیه می‌کردند و با قیمت‌های چندبرابری به مردم می‌فروختند.»

مدیر غذا و دارو علوم پزشکی گراش در مورد سرنوشت این داروها گفت: «برخی اقلام کشف شده امحا و برخی هم به بیمارستان گراش اهدا شد. یکسری از داروها هم از ماشین کشف شدند و در معرض نور خورشید بوده ممکن است سم تولید کرده باشد و خطرناک است، به همین دلیل امحا شدند. ولی بعضی از داروها به تشخیص من که مشخص بود روش تامین چگونه بوده و از سلامت آن مطمئن بودیم به بیمارستان اهدا شد.»

مدیریت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی گراش در ادامه اظهار داشت: «زنجیره تامین داروها مشخص نبود، افراد دستگیر شده گراشی بودند و از طریق داروخانه هم سواستفاده می‌کردند، خیلی از داروها شاید ما به داروخانه هم سهمیه نداده باشیم ولی در دسترس این افراد بود و با قیمت گزافی به مردم می‌دادند. یکی از داروهایی که در داروخانه قیمت ۳۰ هزار تومان دارد ولی از آنجایی که سهمیه ما کم است و در کشور هم کمیاب است، افراد دستگیر شده به مردم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یا بیشتر می‌فروختند، داروهایی که جز بیمارستان‌ها به کسی سهمیه داده نمی‌شود در دسترس این افراد بود.»

مدیر غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی گراش در مورد پیگیری شکایت‌های مردمی گفت: «من چند شکایت بیمار داشتم ولی چون مستندات کافی نبود نمی‌توانستم به مراجع قضایی ارجاع دهم،  بارها شکایت از طرف مردم داشتیم ولی متاسفانه تا وارد عمل می‌شویم که اقدام کنیم پشیمان می‌شوند که مبادا فرد متوجه شود که چه کسی گزارش تخلف داده است. من خواهش می‌کنم از مردم عزیز اگر با چنین افرادی روبرو شدید که خارج از داروخانه اقلام دارویی خرید و فروش می‌کنند، حتما گزارش دهید چون ممکن است داروها تاریخ گذشته باشند و اتفاقات بدتری پیش آید.»

دکتر موغلی در پایان خاطر نشان ساخت: «داروخانه‌ها وظیفه دارند حتی اقلامی که کمتر در دسترس هست ولی موجود دارند را هم در اختیار مراجعین قرار دهند، در غیر این صورت احتکار محسوب می‌شود و جرم است. حتی اگر در داروخانه‌ای متوجه تخلف، تفاوت قیمت و هر موردی شدید پیگیر حق خود باشید و حتما تخلفات را به مدیریت غذا و دارو دانشکده گزارش دهید تا برخورد جدی شود. خیلی از بیماران این را نمی‌دانند و آگاه نیستند که باید از حق خود دفاع کنند.»

دکتر موغلی در مورد مشکل کمبود برخی از داروها در داروخانه‌ها گفت: «سهمیه دارویی گراش نسبت به مراجعین ما کم است، بیماران گراش اکثرا از شهرهای اطراف هستند، چند وقت پیش با کمبود قلم انسولین در کشور مواجه بودیم و خدا را شکر افزایش سهمیه زدیم و به خوبی تامین شد و در گراش هیچ کمبودی نداشتیم. حتی به جرات می‌توانم بگویم تعداد بیماران ما از جمعیت شهر هم بیشتر است.»

موغلی در مورد شناسایی داروهای اصلی گفت: «برای این که از اصالت دارو اطمینان حاصل کنید چندین روش وجود دارد، کد ۱۶ رقمی درج شده بر روی دارو را به شماره ۲۰۰۰۸۸۲۲ پیامک کنند، و یا از طریق وب سایت ttac.ir یا اپلیکشن TTAC استعلام داروی مورد نظر بگیرید.»

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

3 نظر

  1. یکی از وظایف مدیریت دارو، موضوع نظارت است که متاسفانه ما در بخش غذا و دارو یا نظارتی نمیبینیم و یا خیلی ضعیف می‌بینیم که نیاز است دانشکده علوم پزشکی این مورد را بیشتر زیر ذربین خود قرار دهد و ببیند خواسته مردم چیست؟
    برخی از مغازه ها جنس تاریخ گذشته دارند و متاسفانه نظارت ضعیف است و بعضی از داروحانه‌ها قیمت یک مورد دارو را متفاوت به مشتری میرسانند که اینجا هم میطلبد نظارت بیشتر بشود
    اگر یک نظرسنجی بین مردم داشته باشید متوجه خواهید شد که مردم از شرایط فعلی نظارت راضی نیستند

  2. بیشتر این داروها هم در داروخانه های شهر بهمین قیمت بازار آزاد میفروشند با یک تفاوت که داروخانه ها فقط به فامیل و بستگان و دوستان خودشان میدهند ایکاش خانم موغلی به داروخانه ها مرتب سر می‌زدند و می‌دیدند چطوری بیماران بین داروخانه ها پاسکاری میشوند نه رحمی نه وجدانی هیچی ندارند بیمار التماس میکند گریه میکند ولی دارو بهش نمیدهند ولی اگر پارتی داشته باشید پول بیشتر بدید ببنید چطوری میتوانید دارو تهیه کنید خانم موغلی لطفا وقتی سهمیه دارو کمیاب به داروخانه ها داده میشود اطلاع رسانی کنید و از داروخانه ها لیست بیمارانی که آن داروها گرفته اند بگیرید اصلا نظارتی روی داروخانه های گراش نیست

  3. خیلی بی جا کرده اند.اگر خودشون عرضه دارند داروهای کمیاب را در اختیار مردم بگذارند و اگر بی عرضه و بی خیال هستند چرا مانع میشوند تا دیگران که این زحمت زا میکشند هم از تامین مایحتاج دارویی مردم دلسرد شوند؟؟

    اقای دانشکده پزشکی
    اقای نیروی انتظامی
    اقای فرماندار
    اقای بازرس

    نه خوت اکنش نه ایرش کِسی بُکوت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top