بستن

نماینده: استان فارس جنوبی از دستور کار خارج شده است

هفت‌برکه: مهندس حسین‌زاده، نماینده مجلس، در گفتگو با هفت‌برکه اعلام کرد طرح تقسیم استان فارس موقتا از دستور کار خارج شده است؛ اما باید زیرساخت‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برای مرکزیت لارستان ایجاد شود که بخشی از آن شامل تقسیمات کشوری است.

به گزارش هفت‌برکه، مهندس حسین‌زاده، نماینده‌ی مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی، در گفتگوی اختصاصی در صفحه اینستاگرام هفت‌برکه، به مباحثی که در مورد تقسیمات کشوری در منطقه، از جمله طرح تقسیم استان فارس و همچنین ارتقای برخی بخش‌های لارستان، پاسخ داد. مهندس حسین‌زاده که از صحن علنی مجلس سخن می‌گفت، ضمن اعلام این خبر که طرح تقسیم استان فارس با اعتراض نمایندگان در کمیسیون شوراها از دستور کار خارج شده است، در مورد لزوم تقویت تمام زیرساخت‌ها برای رقابت در زمینه‌ی مرکزیت استان در آینده صحبت کرد.

 

گفتنی است که مناقشه در مورد تقسیمات کشوری از سال‌ها قبل جریان داشته است و هر از چندی دوباره گرم می‌شود. در ماه‌های اخیر، این مناقشه با انتشار صحبت‌ دکتر رضایی، نماینده جهرم، در شورای شهر جهرم اوج گرفت. دکتر رضایی به شورا و مجموعه مدیریت شهر جهرم گفته بود که این شهر را برای تبدیل شدن به مرکز استان آماده کنند. همزمان شدن این بحث با احتمال ارتقای بخش‌های لارستان، موجی از بیانیه‌ها و اظهارنظرها را در فضای مجازی به وجود آورد.

کمی بعد نیز از طرح مجلس برای تقسیم چهار استان سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس و اصفهان رونمایی شد تا بحث‌ها در منطقه به نقطه‌ی اوج برسد. چند روز بعد قادری نماینده لامردی‌الاصل شیراز اعلام کرد در طرح مجلس استان فارس به دو استان تقسیم و استان فارس جنوبی با مرکزیت جهرم تشکیل می‌شود. انتشار آن باعث واکنش‌هایی از سوی شهرستان‌های مختلف جنوب استان از جمله فسا، داراب و لارستان شد. 

طرح تقسیم استان فارس از دستور خارج شده است

اما مهندس حسین‌زاده، نماینده مردم جنوب فارس، می‌گوید طرح تقسیم استان فارس موقتا منتفی است. او در توضیح این خبر افزود: «طرحی که از سمت نماینده به مجلس داده می‌شود، به کمیسیون مربوطه می‌رود و آنجا بررسی می‌شود. در صحن آن کمیسیون هم مخالفان و موافقان صحبت می‌کنند و پس از مصوب شدن در کمیسیون، در صحن علنی مجلس هم بررسی می‌شود. البته بحثی مانند استان شدن، پیوست‌هایی هم دارد که یک سری نهادهای خارج از مجموعه مجلس هم باید تاییدیه این کار را بدهند. اما طرح استان شدن که خود لار هم سالیان قبل این طرح را داده است، و خیلی از استان‌های دیگر. از جمله نماینده جهرم که این طرح را به مجلس داده بود و داخل کمیسیون شوراها مطرح شد، ولی با اعتراض نمایندگان این طرح عملا مسکوت ماند و از برنامه کار کمیسیون خارج شد و منتفی شد.»

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس از این فرصت استفاده می‌کند تا نکاتی را به مردم حوزه انتخابیه یادآوری کند: «اما حالا که بحث تقسیمات مطرح شد، چند نکته را خدمت شهروندان عرض کنم. چه خوب است که نگاهمان بلندمدت و افق دیدمان فراتر از آنچه الان هست باشد. این مساله که پیش آمد، نحوه رفتار مسئولین شهرستان‌ها خیلی مهم است. شاید حساسیتی که فسا نسبت به جهرم دارد یا درخواست داراب برای استان شدن دارد، یا کازرون و لامرد؛ ولی دیدید که نه در فسا مردم به فرمانداری ریختند، نه جهرم، ولی عزیزانمان در لار …. خب این زیبنده نیست. اطلاع‌رسانی بحثش جداست، اما اینکه حرکاتی انجام شود، زیبنده نیست.

«نکته دوم این که من غبطه می‌خورم به توانمندی که در لارستان بزرگ و گراش و اوز و خنج وجود درد، ولی به سبک دیگری دیده می‌شود. ممکن است از حرف من برداشت‌هایی بشود، اما یقین بدانید هدف نهایی ما همین است، ولی بعضی وقت‌ها باید بستر و زمینه‌اش آماده شود. در حوزه صنعت شروع کرده‌ایم، مثل منطقه ویژه اقتصادی که مصوب شد. در حوزه جاده کار می‌کنیم، مثلا بحث کارگو. در حوزه آب و برق و بهداشت هم کار می‌کنیم.»

ارتقای سیاسی بخش‌ها و مناطق را دنبال می‌کنیم

مهندس حسین‌زاده، نماینده مردم جنوب فارس، تاکید می‌کند که یکی از اهدافش پیگیری ارتقای بخش‌های حوزه‌ی انتخابیه است، و این ارتقا را به نفع کل منطقه می‌داند: «از آن طرف هم رشد و ارتقای سیاسی وقتی انجام شود، حالا جویم باشد یا بنارویه یا عمادشهر، باعث می‌شود به صورت اتوماتیک خود لار هیچ رقیبی نداشته باشد. ولی دیدگاه به سمت و سویی می‌رود که می‌خواهند لارستان کوچک شود. اصلا اینطور نیست. ولی مگر سه شهرستان که جدا شدند، بد است؟ به هر حال خیلی از ادارات هنوز وابستگی را دارند.»

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش هم بر حق مردم مناطق برای ارتقای سیاسی تاکید کرد: «یقین بدانید به این سمت خواهیم رفت و هدف رشد اصلی خود منطقه جنوب است. انشالله استان لارستان را پیگیری خواهیم کرد. ولی این بدین معنی نیست که بقیه بخش‌ها و توابع نخواهند رشد کنند. به هر حال اگر چراغ آخرین خانه در منطقه را ما روشن نکنیم، همسایه روشن می‌کند. مردم جویم، بنارویه، بیرم، عمادشهر، حقشان است. یقین بدانید رشد کلی لارستان خیلی سریع اتفاق می‌افتد.»

نماینده در مورد شعار «اول ارتقای لارستان و بعد دیگر مناطق» اینگونه اظهار نظر می‌کند: «این که بگوییم ارتقای همزمان استان شدن [لارستان] و بعد آنها شهرستان بشوند، ما موافقیم، اما آیا الآن این بستر وجود دارد؟ با توجه به چالش‌هایی که در جنوب استان وجود دارد، من پیش‌بینی می‌کنم حالاحالاها طرح تقسیمات استان فارس حداقل در قسمت‌های جنوبی فارس وجود نداشته باشد. ولی آیا بقیه شهرستان‌ها باید محروم بمانند؟ خب اگر آنها ارتقا پیدا کنند که به نفع خود لار است.»

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در انتهای این بخش از گفت‌وگویش با هفت‌برکه گفت: «من دوست ندارم این ذهنیت وجود داشته باشد که ما درصدد جدایی بخش‌ها هستیم. این حق مردم است. رشد و توسعه بر مبنای رفع تبعیض و عدالت و شاخصه‌هایی است که وجود دارد. بخشی مانند جویم الآن ۸۴ سال است که بخش هستند، و این حق آنهاست. هرچند استان شدن هم حق منطقه ماست و من هم موافقم. ولی وقتی بستر آماده نباشد… تصمیم‌گیری برای این دست کارها فراتر از مجلس و حتی فراتر از دولت است. به همین راحتی نیست که یک طرحی در مجلس داده شود و استان ایجاد شود. امیدوارم به یک وحدت نظر برسیم و دست به دست هم بدهیم برای ارتقای کل لارستان بزرگ؛ تا انشالله با وحدت و همدلی باعث رشد و ارتقای کلی منطقه شویم.»

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

6 نظر

  1. این راه راه خوبی نیست. شما لار رو استان بکنید هم میگن نماینده نکرده خودمون کردیم. همینطور که در باره منطقه ویژه هم آخرش گفتن کار خودمون بوده و نماینده هیچ کاره است.

  2. آقای حسین زاده این چه صحبتهایی است که میکنیدمابه شمارای دادیم که ادارات گراش را مستقل کنیدازلاراونوقت شما میگیدمیخواهیدلاررااستان کنیدشمادرمقابل رای تک تک مامسولییدمااجازه نمیده ایم لاراستان بشه چرااینقدرسنگ لاررابه سینه میزنید شما که گراشی هستیدسه سالتون تموم میشه هیچ کارمهمی برای گراش نکردید نه مرزدوشهرستان مشخص کردین نه ادارات باقی مانده راراه اندازی کردی فقط برای لارداری کارمیکنی ما بهت رای دادیم لارلاربکنی وافتخارمیکنی به جعفرپورلاری پیشنهادمعاون وزیردادی پس جوانان تحصیل کرده گراشی چی ؟کمی به خودبیاکه فردادیراست

  3. تکیه جناب حسین‌زاده بر چوب دو سر بُرد!!
    جناب حسین‌زاده نماینده مردم شهرستان‌های لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی طی مدت اخیر با موضع‌گیری‌های متناقض خود در خصوص تقسیمات سیاسی لارستان، بر چوب دو سر بُرد تکیه زده است.
    موضوع تقسیمات کشوری همیشه از مسائل پُرچالش و حساس محسوب می‌شود. ایجاد این تغییرات اگر به شکل عادلانه، منصفانه، کارشناسی‌شده و صد البته از سردلسوزی برای رشد و پیشرفت نباشد، منجر به بروز حساسیت‌ها و مشکلات می‌شود.
    جناب آقای حسین حسین‌زاده نماینده مردم شهرستان‌های لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی، طی مدت اخیر و پس از برملا شدن نقشه مخفیانه برای انجام تقسیمات کشوری در حوزه شهرستان لارستان، روی به انجام مصاحبه‌های متناقض و ابهام‌آور آورده است.
    برای اطلاع عموم مردم به استحضار می‌رساند که پایگاه خبری میلاد لارستان در چند ماه پایانی سال ۱۳۹۹ از طریق ارتباط‌گیری با آقایان رجائیان و محمودی مسئولان روابط عمومی و رئیس دفتر جناب حسین‌زاده در تهران، به طور مکرر خواستار انجام مصاحبه با نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بوده است که متأسفانه هر بار با تأخیر فراوان و با بهانه‌های مختلف مثل شلوغی کار، عدم حضور نماینده در منطقه، لزوم تعیین وقت قبلی، برگزاری نشست خبری و غیره امکان انجام مصاحبه با ایشان فراهم نشد.
    حتی کار تا جایی پیش‌رفت که برخلاف رسم مرسوم، سوالات برای رئیس دفتر ایشان در تهران ارسال شد که پس از پیگیری‌های چندباره متأسفانه پاسخگوی سوالات نشدند و آن را موکول به روز خبرنگار کردند که این مهم نیز میسر نشد.
    اما در این بحبوحه شلوغی کار مجلس شورای اسلامی به جهت انجام کار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، در روز ۲۹ مردادماه جناب حسین‌زاده به شکل زنده با پایگاه خبری هفت برکه مصاحبه زنده می‌کنند و مطالب بسیار با محوریت تقسیمات کشوری مطرح می‌شود که در این برهه برای ذهن هر مخاطبی ایجاد ابهام می کند.
    پایگاه خبری هفت برکه در برنامه هفتاگرام که هفته ای یکبار در اینستاگرام صفحه خود با یکی از مسئولین به صورت لایو مصاحبه و گفت و گو میکند این هفته حسین زاده نماینده مردم لارستان ، خنج ، گراش و اوز مهمان این برنامه بود.
    در این مصاحبه موضع‌گیری نماینده مردم درباره تقسیم استان فارس به دو بخش شمالی و جنوبی بسیار حائز اهمیت است. چرا که بدون ارائه هیچ سندی اعلام می کند که پیگیری طرح مرکزیت یافتن یکی از شهرستان‌ها در فارس جنوبی، در کمیسیون شوراها از دستور کار خارج شده است.
    از طرفی نیز ایشان مطرح می‌کند که بحث استان شدن یک پیوست هایی هم که باید یک سری نهادهایی خارج از مجموعه مجلس هم تایید کنند که از همین‌جا به این عزیز یادآوری می‌شود تا پیش از دست رفتن فرصت، طرح تشکیل استان لارستان را تهیه و برای ارائه آن به نهادهای مرتبت فراهم کنید چرا که به گفته آقای حسین زاده اینکه چه خوب است نگاهمان و افق دیدمان فراتر از الان باشد، توانمندی که در لارستان بزرگ وجود دارد ، اما به یک سبک دیگر دیده می‌شود.
    نماینده مردم تصویب منطقه ویژه اقتصادی، درحوزه جاده و راه‌اندازی کارگو(بار هوایی) را نتیجه مطرح می کند و باید به ایشان یکبار برای همیشه یادآوری کنیم که موضوع منطقه ویژه اقتصادی یک موضوع تمام شده بود و فقط طبق اعلام قبلی نیاز به مصوبه مجمع تشخیص داشت که خوشبختانه این مهم هم همزمان با ۱۳ منطقه دیگر کشور رقم خورد. اگر کاری قرار است در این زمینه از سوی نماینده محترم صورت گیرد، بهتر است که از این پس با رایزنی با شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری، پروژه منطقه ویژه اقتصادی لارستان را عملیاتی کنند.
    در حوزه راهسازی نیز تاکنون چندین وعده از اختصاص بودجه به محورهای پرخطر و مهم مواصلاتی مطرح شده است اما با وجود گذشت ماه‌ها متأسفانه هنوز خبری امیدوارکننده از تحقق این وعده‌ها از سوی روابط عمومی بیش فعال دفتر نماینده مخابره نشده است.
    موضوع مهم بعدی مربوط به راه‌اندازی کارگو در فرودگاه لارستان است. اما با وجود وعده‌های چندین باره از سوی جناب حسین‌زاده هنوز هیچ خبری از این مهم نیست که نیست!
    جناب حسین‌زاده بزرگوار، یکی از مطالبات مهم مردم از شما، پیگیری و اجرایی کردن اداره کل حمل‌ونقل لارستان است که اگر شما بدنبال ایجاد زیرساخت‌ها هستید، این مهم یکی از آنهاست.
    نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی، چه کسی گفته است مردم لار مخالف ارتقاء سیاسی بخش‌های تابعه خود است که شما اصرار بر این موضوع دارید؟!
    شما چه ضمانتی دارید که می‌گویید در صورت تجزیه لارستان، لار به طور اتومات دیگر هیچ رقیبی برای ارتقاء ندارد؟!
    جنابعالی در مصاحبه اخیر خود گفته‌اید کهؤ این که بگوییم ارتقا همزمان استان شدن و بعد شهرستان شدن بخش ها ماهم موافقیم ولی آیا این بسترهای استانی در شهرستان وجود دارد؟ باید در پاسخ گفت: یکی از شاخصه‌های ارتقاء به استان شدن، جمعیت است که با اقدامات شما در طرح تفکیک، این مهم عملا از کف لارستان می‌رود!
    شما با مطرح کردن این موضوع که؛ با توجه به چالش های که در جنوب فارس وجود دارد فعلا از تقسیم استان فارس خبری نیست اما آیا باید بقیه بخش ها محروم بمانند؟ در پاسخ باید گفت که: شما با بیان این مباحث بر چوب دو سر بُرد تکیه زده‌اید چون اگر بخش‌ها به شهرستان ارتقاء یافتند، آن را نتیجه تلاش‌های خود می‌دانید و اگر اینگونه نشد، آن را نتیجه مخالفت لاری‌ها می‌دانید که هر دو موضوعات علیه لار است!!
    همه لاری‌ها ارتقاء را حق مردم جویم که سابقه ۸۰ ساله در بخش بودن را دارند، می‌دانند، اما آیا تاکنون این سوال را هم تاکنون از خود و مسئولان ارشد کشور مطرح کرده‌اید که لارستان در زمره نخستین شهرستان‌های کشور محسوب می‌شود و سابقه بسیار طولانی دارد و تاکنون بارها با کمترین امتیازات توابع زیادی از آن منفصل شده‌اند؟!
    در پایان خطاب به جناب حسین زاده می‌گوییم که بجای گله‌گذاری از دلسوزان خطه لارستان بزرگ، کاش بجای حواشی پراکنی، به دنبال اصل موضوعات و کارهای بزرگ بر زمین مانده بودید.

  4. از مجلس شورای ملی تا مجلس شورای اسلامی، حداقل ۱۰ نفر زیر گراشی و لامردی نبودند:
    ۱. محمد باقر وثوقی (حاج علی وکیل) ۲.عبدالرحمان فرامرزی ۳.محمد صادق افتخار ۴.سید عبدالواحد موسوی لاری ۵.مهدی نصیری لاری ۶.محمدجواد راستی لاری ۷.محمدحسین نخبه‌الفقهایی ۸.منصور کشفی ۹.یوسف محبی و ۱۰.جمشید جعفر پور

    فقط دو دوره نماینده گراشی بوده ها! نمیدونم چرا نماینده های دیگه مون اینقدر قدرت نداشتن که لار رو استان بکنند ولی دوتا گراشی ها اینقدر قدرتمند و ذی نفوذ هستند که میتونن جلوی استان شدن لار رو بگیرند؟؟؟🤔

  5. لار دیگر تمام شده، قدرت دست لامرد است و جهرم
    لامرد به خاطر منابع عظیم زیر زمینی و جهرم بخاطر جمعیت، کشاورزی قوی و…
    درضمن هیچ کس حاضر نیست بپذیرد که لار استان شود هیچ اوزی، گراشی، خنجی و…
    ما لار را نمی خواهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 نظر
scroll to top