هفت‌برکه: در جلسه ستاد مقابله با کرونا شهرستان گراش، موضوع محدودیت‌های جدید در موج پنجم این بیماری و همکاری بین نهادهای شهرستان بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری گراش، یکشنبه ۲۴ مردادماه ۱۴۰۰، جلسه ستاد مقابله با بیماری کرونا با حضور مجید غلام‌پور فرماندار گراش، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدباقر بخشایش‌پور امام جمعه گراش، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گراش، معاون درمان و سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی، شهردار، جانشین فرماندهی نیروی انتظامی، رئیس اتاق اصناف‌، رئیس شورای هیات‌های مذهبی و مسئولین دستگاه‌های اجرایی شهرستان در ناحیه مقاومت بسیج سپاه گراش برگزار شد.

در این جلسه مسئولین دستگاه‌های اجرایی و اعضای ستاد کرونا گزارشی از روند اجرای مصوبات و اقدامات انجام شده در خصوص پیشگیری از شیوع ویروس ارائه و تصمیمات جدیدی گرفته شد.

Setad Corona

فرماندار: مردم در تعطیلات در خانه بمانند

مجید غلام‌پور فرماندار گراش در این جلسه با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی با جدیت بیشتری در گراش اجرایی می‌شود، اظهار داشت: طرح شهید سلیمانی که مکمل برنامه‌های دولت در مقابله با شیوع ویروس کرونا است تحت عنوان پیگیری محله به محله با هماهنگی بین دستگاه‌های متولی و بسیج دوباره آغاز می‌شود.

وی با اشاره به این که اولویت اول شهرستان، سلامت مردم است، تصریح کرد: در شرایط فعلی، اولویت اصلی ما حفظ سلامت مردم است و تحقق اقدامات و برنامه‌هایی که برای کاهش ابتلای مردم به کرونا پیش‌بینی می‌کنیم.

رئیس ستاد مقابله با کرونا شهرستان گراش عدم اجرای مصوبات ستاد کرونا را مصداق ترک فعل دانست و افزود: عدم اجرای مصوبات ستاد کرونا مصداق ترک فعل است و با خاطیان برخورد خواهیم کرد و در صورت پای‌بندی به اجرای مصوبات ستاد و با همراهی و تعامل با یکدیگر می توان مدیریت بهتری را در پیک پنجم کرونا داشت.

مجید غلام‌پور بر ضرورت نظارت بر هیات‌های عزاداری تاکید کرد و خاطر نشان ساخت: در دهه اول ماه محرم هستیم و به دلیل تجمعات و مراسم‌ متعدد، باید نظارت و همکاری‌های لازم در راستای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی با هیات‌های مذهبی تقویت شود تا شاهد کمترین ‌میزان ‌آلودگی به ویروس کرونا در بین عزاداران حسینی باشیم.

فرماندار گراش با ابراز نگرانی از وضعیت شیوع گسترده کرونا در شهرستان بر برخورد جدی با کسانی که پروتکل‌ها و محدودیت‌های کرونایی را رعایت نمی‌کنند، تاکید کرد و گفت: با توجه به وضعیت فوق قرمز شهرستان نیاز است از همه ظرفیت ها برای جلوگیری از عادی انگاری نسبت به کرونا استفاده شود و با کسانی که با سهل‌ انگاری و بی توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی سلامت جامعه را تهدید می‌کنند برخورد جدی و قانونی صورت خواهد گرفت.

مجید غلام‌پور با بیان اینکه مردم گراش تعطیلی‌های پیش روی را در خانه بمانند، اظهار داشت: تا زمانی که مردم به این باور نرسند که رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مهم است، شیوع کرونا همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند و اعمال محدودیت‌های کرونایی با هدف تامین بهداشت عمومی و حفظ سلامت مردم است و انتظار می‌رود احاد جامعه در این راستا هم افزایی و تعامل داشته باشند.

امام جمعه: رعایت شیوه‌‌نامه‌های بهداشتی در مجالس عزاداری اولویت دارد

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدباقر بخشایش‌پور، امام جمعه گراش، در این جلسه با بیان اینکه شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی در عزاداری‌ها باید مدیریت شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه اکنون در پیک پنجم کرونا به سرمی‌بریم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مجالس عزاداری اولویت دارد و هیات‌های مذهبی و تشکل‌های دینی برای پیشگیری از کرونا باید مجالس امام‌حسین (ع) را با رعایت دقیق نکات بهداشتی برگزار کنند.

وی با اشاره به اینکه همکاری مردم و مسئولان، عبور از وضعیت جدید کرونا را هموارتر می‌کند، تصریح کرد: همکاری همه مردم برای شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا در شهرستان گراش امری مهم و ضروری است.

فرمانده سپاه: برای کمک به کادر درمان نیاز به آموزش است

وحید ستاری، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گراش در خصوص اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی گفت: «بعد از تصمیم مقام معظم رهبری که هفته قبل اعلام شد و روز پنجشنبه هم در جلسه ویدیو کنفرانس با فرمانده کل سپاه بود، فاز پنجم طرح شهید سلیمانی را آغاز کنیم. این موارد نیاز به جلسات تخصصی بین خودمان دارد، حدود ۳۰ نفر از بچه‌های بسیجی در حال کار و تعامل با علوم پزشکی هستند، نیاز به آموزش‌های خاص خود و مجوز لازم دارد، اگر ورود جدی‌تری داشته باشید ما هم آمادگی لازم را داریم.»

ستاری در ادامه افزود: «یازدهم مردادماه در جلسه با دکتر گلستان هم عرض کردم که آمادگی اجرای مجدد قرنطینه خانگی و تردد محور را که همکاری خوبی بین ما و مجموعه بهداشت بود را با رویکرد جدیدی از سر گیریم، به نظر می‌رسد تعداد مراجعین به بیمارستان برای بستری موقت کاهش پیدا کند، اگر ساز و کاری صورت گیرد که با مدیریت خود عزیزان ما به بستری‌های در منزل سر بزنیم و اولویت هم با جانبازان و خانواده شهید باشد، در منزل درمان و دارو دریافت کنند.»

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گراش با بیان اینکه اولویت اصلی فراگیری واکسیناسیون است اظهار داشت: «برای این بخش هم اعلام آمادگی می‌کنیم. آماده در اختیار گذاشتن مکان هم هستیم اگر در روزهای آینده رده سنی‌های بیشتری اعلام شد. به این بچه‌های بسیجی که اعلام امادگی کردند آموزش بدهیم، مثل چک کردن اکسیژن ، مثل تزریقات، یک آموزش تخصصی داده شود که قابل بهره‌برداری باشد.»

وحید ستاری در پایان خاطر نشان ساخت: «همه این‌ها به نگاه پزشکی شما، آموزش و مجوزات لازم بستگی دارد، چون مشخص نیست این روند تا کی ادامه دارد و از طرفی هم در کنار کادر درمان نیروهای این چنینی هم آموزش داده‌اند، من فرمانده سپاه هم دوست دارم به عرصه ورود پیدا کنم که یک تیم‌بندی بین خودمان داریم ولی با چه ابزاری ورود کنیم؟ ابزار ما با شما متفاوت است. ۳۰ نفر از فداغ، ۲۰ نفر از ارد برای این بخش اعلام آمادگی کرده‌اند، چند نفر هم در هلال احمر آموزش دیده‌اند که بازم هم نیاز است آموزش ببینند. اگر آموزش تخصصی صورت گیرد و حداقل ۱۰ نفر هم بتوانند به کادر درمان کمک کنند خوب است. قرار بود دانشکده جلسه‌ای بگیرد و برای آموزش به ما خبر بدهد که فعلا خبری نشده است، اولویت را بگذارید برای آموزش.»

دکتر محقق: آمار بستری‌ها همچنان افزایشی است

دکتر سیدجواد محقق، معاون درمان دانشکده علوم پزشکی گراش در جلسه ستاد کرونا به اشاره به اینکه آمار بستری‌های بیمارستان ۹۲ مورد است گفت: «از کاهش تعداد بیماران فعلا خبری نیست، در چهار پنج روز گذشته آمار بستری کمی کاهش داشت ولی به یک باره افزایش پیدا می‌کند، دیروز ۳۶ بیمار بستری داشتیم، و دیشب ۶ بیمار جدید بستری شد و آمار به ۴۲ بیمار رسید، تعداد بستری‌ها قابل پیش‌بینی نیست و حتی تحلیل آماری هم نمی‌شود کرد و همچنان آمار در حال افزایش است.»

دکتر محقق گفت: «تقریبا ۸۰ درصد بستری‌ها بومی و ۲۰ درصد غیربومی است، تعداد درمان‌های سرپایی در حال حاضر ۵۰ نفر است که با ۴۲ بیمار بستری می‌شود ۹۲ مورد. در ۵ روز اخیر آمار بستر از ۴۹ به ۴۲ رسیده است. شاید ظاهرا بگویم ۷ بیمار کم شده ولی این نمی‌تواند نویدبخش باشد که ما یک نفسی بکشیم و بگویم دیگر به سرپایینی و کاهش بستری رسیده‌ایم، چون آمار نوسان دارد.»

محقق در ادامه افزود: «ایام عزاداری هم است و تجمعات داریم و این نگرانی همچنان است، بعضی از هیات‌ها و گروه‌ها رعایت می‌کنند ولی همچنان هیات‌های هستند که رعایت نمی‌کنند، یا خودشان اعتقاد ندارند یا از دستشان خارج می‌شود، نمونه‌ای که در استادیوم شهدا دیدیم، مراسمی که بدون مجوز ستادکرونا بود و در پوستر خود نوشته بودند که مجوز داریم و چه تجمعی هم صورت گرفت. خواهش می‌کنم چیزی که مصوب می‌شود در ستاد کرونا مصمم به اجرای آن باشیم، وقتی مجوزی خارج از ستاد کرونا داده می‌شود تبعات برای همه ما دارد.»

دکتر محقق با اشاره به مصوبات ستاد ملی کرونا گفت: «مصوبات استانی و شهرستان‌های دیگر را دیدم تصمیمات خیلی خوبی گرفته شده است، پیشنهاد می‌کنم برای گراش هم همین تصمیمات گرفته شود، همه شرایط کاری، همه مشاغل، همه مراکز تعطیل شود که امیدمان به این است که آمار کاهش پیدا کند.»

دکتر سیدجواد محقق، معاون درمان دانشکده علوم پزشکی گراش در پایان اظهار داشت: «امیدمان به واکسیناسیون است و سرعت گرفتن واکسیناسیون کمک می‌کند تا بتوانیم سریعتر از شرایط عبور کنیم. خوشبختانه دولت جدید نگاهشان به این موضوع خیلی مثبت است و ۳۰ میلیون دوز وعده داده شده که خریداری شود.»

معاون بهداشت: تاکنون ۴۰ هزار تست کرونا انجام داده‌ایم

مساح معاون بهداشت علوم پزشکی گراش در گزارشی از وضعیت واکسن در شهرستان گفت: «تا الان حدود ۲۰ هزار و ۱۵۰ دوز واکسن تحویل گرفته‌ایم، در نوبت اول ۱۲ هزار ۴۱۳ دوز و کل واکسن تزریقی در دوز دوم ۲ هزار و ۳۳۱ دوز بوده است، ۱۴ هزار ۷۴۸ دوز جمعا در دوز اول و دوم تزریق شده است، حدود ۵ هزار ۱۶۵ دوز واکسن باقیمانده است که حدود هزار دوز آن آسترزانکا دوز دوم است که باید تزریق شود. ان شاالله ۳۰ میلیون دوزی که قرار است خریداری شود سریعتر به سبد واکسیناسیون کشور اضافه شود و با این سرعت و روند بتوانیم ادامه دهیم.»

معاون بهداست در مورد تست‌های انجام شده گفت: «نزدیک به ۴۰ هزار تست تاکنون در گراش برای افراد بومی و غیر بومی انجام شده است، که ۲۲ هزار ۵۰۵ تست PCR بوده و ۱۷ هزار تست هم فوری بوده، کل مبتلایان بومی شهرستان ۷ هزار ۹۱۹ مورد بوده کاست. افراد بستری در قرنطینه در حال حاضر ۷۲۹ نفر است و تعداد فوتی هم تاکنون ۵۷ نفر بوده است. تعداد بهبود یافته‌گان کل شهرستان ۷ هزار ۱۹۰ نفر است.»

اما تاکید بر پیشگیری در مقابل کرونا گفت: «ویروس چموش‌تر، قدرت‌مندتر و قدرت سرایت و کشندگی بیشتر دارد، اما راه پیشگیری خیلی ساده است، ماسک داشته باشید، در تجمعات شرکت نکنید، فاصله اجتماعی را رعایت کنید، تهویه مناسب برقرار باشد، برای همه ویروس‌ها جواب می‌دهد، و آنچه که مشکل ایجاد می‌کند عدم رعایت موارد فوق است و امروز هم اگر با این موج مواجه هستیم چیزی جز عدم رعایت پروتکل و دستورالعمل‌ها نبوده، باید رعایت دستور العمل و پروتکل در اولویت باشد، همزمانی که تزریق واکسن دارد صورت می‌گیرد ما هم باید مراقبت انجام دهیم تا زنجیره انتقال را قطع کنیم. ما هر چقدر که واکسن بزنیم و طبق آمار تزریق واکسن در شهرستان گراش ۳۲ درصد است و البته در کشور آمار بهتر است، آمار مبتلایان هم بالا است و چه بسا افرادی هم که واکسینه می‌شوند شاید مثبت باشند و در چرخه افراد دیگر را هم مبتلا کنند.»

Corona Shora Tamin

اطلاعیه شماره ۸ ستاد کرونا شهرستان گراش در سال ۱۴۰۰

به اطلاع کلیه مردم شریف شهرستان گراش می رساند پیرو مصوبات جلسه مورخ ۱۴۰۰/۵/۲۴ ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، زمان تعطیلی کامل مشاغل مختلف شهرستان (به استثناء مشاغل مجاز که شامل: سوپر‌مارکت، میوه فروشی و سبزی فروشی، نانوایی، داروخانه، عطاری، جایگاه پخش فرآورده های نفتی، فروشگاه های بزرگ مواد خوراکی، قصابی، مرغ فروشی و ماهی فروشی، فرشگاه های کالاها و تجهیزات پزشکی و عمده فروشان مواد غذایی) از روز دوشنبه ۱۴۰۰/۵/۲۵ تا پایان روز شنبه ۱۴۰۰/۵/۳۰ به مدت ۶ روز خواهد بود و برای تداوم و یا لغو آن براساس تصمیمات کشوری و استانی متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

لذا از کلیه شهروندان عزیز تمنا می‌گردد با توجه به وضعیت بحرانی پیک فعلی کرونا که نسبت به وضعیت‌های قبلی از زمان شیوع کرونا تاکنون بی‌سابقه می‌باشد، به منظور حفظ سلامتی و حفاظت از جان خود و عزیزان‌تان به جز در موارد واقعا اجتناب ناپذیر به هیچ عنوان از منازل خود خارج نشده و از برگزاری و یا شرکت در دورهمی های خانوادگی و دوستانه در منازل، تفریحگاه‌ها و باغات اکیدا پرهیز نمایید.

در طول مدت تعطیلات کلیه ادارات، بانک‌ها، موسسات، دفاتر پیشخوان تعطیل و نیروهای اتفاقات ادارات خدمات رسان شامل برق، گاز، آب، مخابرات، آتش نشانی و اورژانس به صورت آماده باش خواهند بود.

لازم به ذکر است در طول این مدت برای تردد بین استانی جریمه دو میلیون تومانی و برای تردد درون استانی با توجه به وضعیت قرمز استان جریمه یک میلیون تومانی اعمال خواهد شد.