هفت‌برکه: مراسم‌های دهه محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

به گزارش هفت‌برکه، شب ۱۶ مردادماه ۱۴۰۰ جلسه هماهنگی برگزاری عزاداری در دهه اول محرم با حضور مجید غلام‌پور، فرماندار شهرستان،  دکتر سیدجواد محقق، معاون درمان دانشکده علوم پزشکی گراش، غلامی، امام جمعه موقت، اعضای شورای ششم و روسای هیات‌های مذهبی شهرستان در حسینیه ابوالفضل (ع) برگزار شد.

علی‌اکبر فتحی رییس شورای هیئات مذهبی گراش در شروع جلسه گفت :قبل از محرم پارسال بود که در حوادث کرونا دو تن از مداحان هیات‌ها مرحوم خبازی و عبدالرحمان پوررحمانی را از دست دادیم، در طول سال هم بزرگوارانی زیادی همچون شیخ رضا زاهدی و نخبه‌ای چون محمود نوروزی که آدم متاثر می‌شود،هدف همه ما سلامت مردم است و باید در راس امور باشد، هیات تعطیل نمی‌شود ولی باید نسبت به سال قبل سختگیرانه‌تر برگزار کرد.

Corona Moharram

امام جمعه موقت گراش: با همه محدودیت‌های می‌شود مراسم گرفت

محمد غلامی، امام جمعه موقت گراش با اشاره به اینکه در سال گذشته هیات‌های ما به بهترین شکل مسئله عقلانیت را ترویج دادند گفت: «این نکاتی که عرض می‌کنیم از باب تذکر است، سال گذشته هیات‌ها ثابت کردند که می‌شود با وجود تمام محدودیت‌ها مراسمی گرفت و عزای سیدالشهدا(ع) را به گونه‌ای برگزار کرد که نه به مسئله بهداشت در شرایط کرونا لطمه‌ای وارد شود و نه از طرف دیگر مراسم عزای سیدالشهدا کم رنگ شود. ان شاالله امسال هم به بهترین شکل عقلانیت را در دستور کار قرار خواهیم داد که خدایی نکرده مغرضان و کسانی که تخطی می‌کنند بهره‌برداری سو نداشته باشند.»

غلامی در ادامه اظهار داشت: «نکته دوم مردمی بودن هیات‌های است با باید با محور مردم اداره شود. جلسات، شعر، مداحی و حتی دکور هیات باید دارای مبانی ارزش‌های دینی و انقلاب باشد، یعنی معرفت را منتقل کنید، مخاطب ده شب می‌خواهد به دکور نگاه کند و باید در همه چیز دقت شود، حتی در به کار بردن جملات. در برنامه‌ها حتما از شهدای شهر یاد شود. »

محقق: وضعیت بحرانی‌تر از سال قبل است

دکتر سیدجواد محقق، معاون درمان دانشکده علوم پزشکی گراش گفت: «یکسال و نیم است که درگیر ویروس منحوس کرونا هستیم، سال گذشته در ایام محرم وضعیت گراش زرد بود ولی امسال قرمز درجه سه هستیم. ما حداقل چهار هفته است که وضعیت ما قرمز و بحرانی است، این وضعیت قرمز از جنوب و شهرهای قشم، کیش و بندرعباس شروع شد و فراگیر شد. قشم و کیش الان دو ماه است که قرمز است. ویروس دلتا نوع جهش یافته ویروس کرونا است که بسیار تهاجمی‌تر و واگیردارتر است، ویروس قبلی یک به ۱۰ بود ولی ویروس دلتا یک به ۵۰ است و پنج برابر و سنین پایین‌تر را هم درگیر می‌کند.»

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی گراش با بیان اینکه در حال حاضر چیزی به نام سرماخوردگی نداریم افزود: «هر گونه کسالت، کوفتگی بدن کرونا است مگر اینکه خلافش ثابت شود. هیچکس دوست ندارد که به او بگویم مریض شما کرونا دارد. اگر قبول نکنیم که کودکان و سنین پایین‌تر هم این علائم مرتبط به کرونا است بزرگترها و سنین بالاتر را درگیر می‌کند و در خطر می‌افتد، پس هر گونه علائمی در کودکان را کرونا حساب کنید. درست است خفیف است ولی قابلیت انتقال را به دیگران مخصوصا بزرگترها را دارد.»

محقق با اشاره به آمار افراد بستری در بیمارستان گراش اظهار داشت: «حال حاضر ۱۰۵ مریض بستری دائم و موقت داریم، در این ۱۸ ماه سابقه نداشته که تخت خالی نداشته باشیم، هشدار می‌دادیم ولی همیشه تخت برای پذیرش بیمار داشته‌ایم. هر شب بدون استثنا تماس داریم که مریض بد حال داریم، مراجعه کردیم ولی تخت خالی در بیمارستان نبوده بیمارستان بزرگ است، جا هست، ولی پرستار نیست، نمی‌شود خدمات شایسته به شهروندان ارائه داد. روزانه حداقل ۵۰ مورد تست مثبت ثبت شده داریم، خیلی‌ها به پزشک مراجعه نمی‌کنند و با علائم خودشان را قرنطینه می‌کنند. بیش از هزار نفر در حال حاضر در شهر با علائم قرنطینه هستند. حتی در همین جمع هم شاید کسی علائم داشته باشد.»

دکتر محقق در پایان خاطر نشان ساخت: «لطفا ساده نگیرید وضعیت ما بحرانی‌تر از سال قبل است، اگر بیشتر از این ادامه پیدا کند واقعا دیگر کاری از دستمان برنمی‌آید، عکس‌های فضای مجازی از راهرو بیمارستان متاسفانه صحت دارد، شاید بعضی عزیزان بگویند مجالس امام حسین محافظ مردم است، من در جایگاهی نیستم که بخواهم با این عقیده صحبتی داشته باشم، الگوی ما مقام معظم رهبری است که در حسینیه خالی حضور پیدا می‌کند و می‌گویند مصوبات ستاد کرونا فصل‌الحطاب همه ما است. زمان عزاداری را کوتاه، فاصله را بیشتر و با افراد کمتر برگزار کنید، اگر هیات شلوغی دارید خواهش می‌کنم به چند دسته و در چند مکان برگزار کنید. نمی‌خواهم نگرانی ایجاد کنم ولی با کبود دارو هم مواجه هستیم پس شاید مسئولین هیات‌ها هم خود را موظف به رعایت پروتکل‌ها بدانند.»

فرماندار: اولویت ما سلامتی مردم است

مجید غلام‌پور، فرماندار شهرستان گراش در این جلسه گفت: در جلسه ستاد کرونا هفته گذشته تصمیماتی گرفته شد و قرار شد این هفته هم در خدمت هیات‌های مذهبی باشیم، همان‌گونه که در جریان هستید و دکتر محقق هم فرمودند گراش و کشور وضعیت خوبی ندارد، استان فارس در مدیریت کرونا همیشه جز استان‌های پیشرو بود در رعایت پروتکل ولی الان دیگر همه گیر شده است.

غلام‌پور در ادامه افزود: وضعیت شهرستان و درمان وضعیت خوبی ندارد و شرایط سخت است، مقام معظم رهبری هم فرموندند که تابع تصمیمات ستاد کرونا هستند، هر مسئولی توصیه می‌کنید یا سخت می‌گیرد این ایراد نیست و فکر نکنید مسئولین برای برگزاری مراسم ایراد می‌گیرد، اولویت ما سلامتی مردم است. ما نگفتیم مراسم سوگواری تعطیل شود، باید کوتاه و با رعایت پروتکل برگزار شود.

دادستان: ما در مقابل مردم نیستیم

سعید کشاورز، دادستان شهرستان گراش با اشاره به اینکه با افرادی که مصوبات را رعایت نکنند به شدت برخورد می‌شود گفت: تقاضا دارم که یک کپی از شیوه‌نامه به تمامی هیات‌های مذهبی داده شود، من خودم هم وقتی شیوه‌نامه قرائت شد پیش خودم گفتم خوب با این همه سختگیری پس مراسم‌ را تعطیل کنیم، باید عرض کنم که واقعا هم باید تعطیل شود ولی احترام امام حسین و مراسم سوگواری را هم نگه‌ می‌دارم و با رعایت پروتکل و سختگیرانه برگزار می‌شود تا سلامتی مردم هم در نظر گرفته شود. این آمار بیمارستان گراش یک فاجعه است. لطفا شرایط را درک کنید، خدایی نکرده ما در مقابل مردم نیستیم، ما در کنار مردم و حفظ سلامتی مردم است. پروتکل‌ها را رعایت کنید تا گزارشی نداشته باشیم وگرنه خط قرمز ما مصوبات ستاد کرونا است و به شدت با خاطیان برخورد می‌کنیم.

در پایان جلسه از هیات رزمندگان اسلام، هیات محبان اهل بیت، هیات حضرت ابوالفضل (ع) بابت برگزاری هرچه بهتر مراسم و احترام به مصوبات ستاد کرونا در سال گذشته، محمد منفرد، مدیرعامل مجمع خیرین سلامت برای تامین ماسک و محلول ضدعفونی برای تمام هیات‌ها و  حسین مهروری، شهردار گراش برای زیباسازی شهر در اعیاد و مناسبت‌ها با اهدای لوح، علم عزاداری تقدیر شد.

14000516 Heyat 14