بستن

عزاداری محرم فقط ۲ ساعت، سینه‌زنی سنتی، موکب و تعزیه‌خوانی ممنوع

هفت‌برکه: هفتمین اطلاعیه ستاد کرونا شهرستان گراش با موضوع نحوه برگزاری مراسم‌های عزاداری دهه اول محرم منتشر شد.

محدود کردن زمان عزاداری به ساعت ۱۰ تا ۱۲ شب و همچنین ممنوعیت حرکت هیات‌ها از مهمترین بخش‌های این مصوبه است. همچنین روضه‌خوانی در منازل ممنوع است ولی امکان روضه‌خوانی با مجوز در محله وجود دارد. سینه‌زنی سنتی، مراسم‌ صبح عاشورا، موکب، تعزیه‌خوانی، برپایی کاروان عزاداری و مراسم شیرخوارگان حسینی نیز امسال ممنوع اعلام شده است. 

تیم بازرسی متشکل از نماینده حوزه علمیه برادران گراش، معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش، اداره تبلیغات اسلامی و هیات مذهبی شهرستان برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی نظارت خواهد کرد. 

اداره تبلیغات اسلامی گراش را نیز در ابتدای این دستورالعمل اعلام کرده است: « تصمیمات و دستورالعمل‌ها در هر شهر، بستگی به شرایط کرونا آن شهر دارد و بین شهرهای مختلف متفاوت است. لذا این تصمیمات توسط ستاد مقابله با بیماری کرونای شهرستان گراش گرفته شده که خواهشمند است فقط به این دستورالعمل توجه شود و از اجرا و منتشر کردن پیام‌ها و دستورالعمل‌های متفرقه و یا شهرهای دیگر جدا خودداری شود.»

🔴اطلاعیه شماره ۷ ستاد کرونا شهرستان گراش در سال ۱۴۰۰🔴

«ویژه برگزاری مراسمات عزاداری دهه اول محرم»

◾باتوجه به نزدیک شدن ایام محرم و برگزاری آیین های سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع)، براساس دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا و تصمیمات اتخاذ شده در جلسه مورخ ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ستاد شهرستانی موارد ذیل جهت استحضار و همکاری لازم به حضور هم شهرستانی‌های عزیز اعلام می‌گردد:

۱- برگزاری مراسم عزاداری به صورت عمومی در فضای باز با رعایت اصول کاهش زمان مراسم (حداکثر ۲ ساعت از ساعت ۱۰ تا ۱۲ شب)، تجمع حداقلی و رعایت فاصله اجتماعی (حداقل ۲ متر) و استفاده مستمر از ماسک انجام می شود.

۲- فضای باز مدارس، دانشگاه ها، پارک ها و زمین های ورزشی در صورت درخواست هیئت‌ها جهت عزاداری در اختیار آنها قرار گیرد.

۳- تمهیداتی انجام پذیرد که در هنگام ورود و خروج عزاداران از مجالس تجمع صورت نگیرد؛ مردم به نوبت و با فاصله وارد یا خارج شوند.

۴- مسئولان برگزاری مراسم عمومی باید نسبت به رعایت کامل ضوابط بهداشتی، تعداد شرکت کنندگان، زمان برگزاری و نحوه پذیرایی متعهد شود.

۵- برگزاری مراسم عزاداری و روضه‌خوانی در منازل ممنوع است و در صورتی که اشخاص مایل باشند می‌توانند در فضای باز محلات با اخذ مجوز از اداره تبلیغات اسلامی شهرستان و رعایت دستورالعمل های بهداشتی اقدام به برگزاری مراسم عزاداری نمایند.

۶- پیشنهاد می‌گردد تعداد هیات در سطح شهرستان افزایش یابد تا با افزایش هیئت ها از تجمع بیشتر مردم در یک مکان جلوگیری گردد.

۷- حرکت هیئت‌ها از یک مکان به مکان دیگر و تجمع هیأت‌ ممنوع است و نباید صورت بگیرد.

۸- هیات زنجیر زنی با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی (حداقل ۲ متر) در صورتی مجاز به برگزاری مراسم هستند که در یک مکان ثابت عزاداری نمایند.

۹- برگزاری مراسم تعزیه‌خوانی، برپایی کاروان عزاداری و مراسم شیرخوارگان حسینی در سطح شهرستان ممنوع می باشد.

۱۰- برگزاری مراسم سینه زنی سنتی در شهرستان گراش ممنوع می باشد.

۱۱- افراد مسن و دارای بیماری‌های مزمن در منزل عزاداری کنند و در مجالس عمومی به هیچ وجه شرکت نکنند.

۱۲- هرگونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم عزاداری ممنوع است.

۱۳- برپایی هرگونه موکب جهت پذیرایی از عزاداران و توزیع چای و شربت در سطح شهرستان گراش ممنوع می باشد.

۱۴- حتی‌الامکان نذورات حسینی در ادامه کمک های مومنانه و مواسات و همدلی ادای نذر گردد وکالا ها و ارزاق تهیه شده بصورت خام بسته بندی و بین نیازمندان توزیع گردد.

۵- نذورات خاص که امکان تغییر به دلیل مسائل شرعی را ندارند، با نظارت کارشناس بهداشتی پخت و توزیع صورت بگیرد و به صورت بیرون بر در ظرف‌های یکبار مصرف بسته بندی و درب منازل اهالی محل توزیع گردد.

۱۶- برنامه‌های ابتکاری از طریق فضای مجازی توسط هیئت های مذهبی و متولیان فرهنگی شهرستان پیش‌بینی و در دهه اول محرم اجرا گردد.

۱۷- زمان برگزاری مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا، با رعایت فاصله گذاری و در فضای باز از ساعت ۱۱ تا یک بامداد خواهد بود.

۱۸- مراسم سنتی عزاداری روز عاشورا لغو و گهواره گردانی و دسته روی کتل و ذوالجناع جهت جلوگیری از تجمع افراد ممنوع است.

۱۹- تمامی هیات عزاداری و حسینیه ها در روز تاسوعا و عاشورا تنها مجاز به برپایی مراسم عزاداری در فضای باز، با رعایت دستورالعمل های بهداشتی از ساعت ۶ تا ۹ صبح هستند و از برگزاری مراسم متمرکز خودداری گردد.

۲۰- در صورتی که هیئت یا حسینیه ای مایل به پخت و توزیع نذری در روزهای تاسوعا و عاشورا باشد باید طبق دستورالعمل های بهداشتی و پس از اخذ مجوز از معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی اقدام به پخت و بسته بندی طعام نمایند و تنها مجاز به توزیع نذورات درب منازل هستند و از توزیع طعام در مساجد، حسینیه ها و تکایا جداً خودداری نمایند.

۲۱- نماز ظهر عاشورا با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در تمامی مساجد سطح شهرستان برگزار می گردد و نماز جماعت متمرکزی برگزار نمی‌گردد.

۲۲- تمامی هیات و دسته های عزاداری موظف به همکاری با نیروهای نظامی و انتظامی و معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی هستند.

۲۳- جهت اجرای دستورالعمل‌ها تیم بازرسی متشکل از نماینده حوزه علمیه برادران گراش، معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش، اداره تبلیغات اسلامی و هیات مذهبی شهرستان تشکیل و بر رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی در هیات مذهبی نظارت می‌نمایند.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

5 نظر

  1. شما وضعیت شهر گراش را میبنید هر روز فوتی هر روز تشیع جنازه آمار بستری های کرونایی بخوانید به بیمارستان مراجعه کنید ببنید چقدر مبتلایان در صف نوبت بستری شدن است بخدا امام حسین (ع) راضی نیستند وقتی رهبر عزیز انقلاب در حسینیه خالی از عزادار عزاداری می‌کنند چرا ما کاسه داغتر از اشیم چرا از رهبر جلوتر حرکت می‌کنیم جان مردم عزیز است حالا یک عده ای در ماه محرم و صفر کسب در آمد می‌کنند حق دارند گریبان خود را جر می‌دهند و از امام حسین (ع) خرج می‌کنند چرا اتو دست دشمنان دین می‌دهیم مگر در خانه نشستن و از تلویزیون سخنرانی و روضه و مداحی و سینه زنی و زنجیر زنی دیدن چه اشکالی داره در خونه برای سید الشهدا اشک ریختن چه اشکالی داره حتما باید تجمع بشه وضعیت شهر از قرمز بالاتره سیاه است این ویروس به زن و مرد و پیر و جوان کودک رحم نمیکنه بیایید برای یکسال که شده خیابان و کوچه و درب منازل به پاس زنده نگه داشتن ایام سوگواری سیاه پوش کنیم و در خانه ها عزاداری کنیم خدای ناکرده اگر وضع بدتر از این بشه کادر درمان دیگه توان کار کردن ندارن آنان انسان هستند فولاد که نیستند ۲۰ ماه شبانه روز تلاش می‌کنند الان واقعا با کمبود داروهای اثر گذار مواجه هستیم اگر بیماران زیاد تر شوند دیگه از دارو خبری نخواهد بود ای کسانیکه سینه چاک میکنید اگر بفکر جان مردم و سلامتی مردم نیستید بفکر خانواده خودتان باشید تلفات جانی و بسترهای کشور ما نسبت به جمعیت در دنیا الان اول هستیم نگذارید بدتر از این شود چراغ خانه امام حسین (ع) با یکسال برگزار نکردن در تکیه ها و حسینیه ها هرگز خاموش نخواهد شد امام حسین (ع) *در دل مردم است در قلب مردم است قلب مردم به عشق امام حسین (ع) میتپه نگذارید این قلبهای عاشق اهل بیت از تپش باز بیافتند ببینید همین چند روز چه عزیزانی چه نخبگانی چه جوانانی در گراش از دست داده ایم بیشتر از این خانواده ها را داغدار نکنیم

  2. ایهاالناس و ای کسانیکه ایمان آورده‌اید! وقتی هر بلایی سر آدم بیاید را تقصیر گناه و کردار اون شخص می‌اندازید و می‌گویید با این بلا دارید کفاره می‌دهید و تاوان پس می‌دهید و تقصیر شماست که این بلا سر جامعه آمده است و اینگونه شده است.
    شما را به حق خون حسین😔 یه کم بشینین فکر کنین ، به افکار و اعمال و رفتار و کردارتان نگاهی بیندازید ببینید چرا دیگر نمی‌توانید مثل قبلها عزاداری کنید؟ شاید واقعا به قول خودتان اعمال و رفتار ناشایست از شما سر زده و حق‌الناس را بشدت پامال کرده‌اید و یا برچسپی به ناحق بر ناس زده‌اید که حضرت بشدت از شما ناراحت و ودلگیر است.بروید توبه نصوح کنید تا شاید حضرت از ناراحتی دربیاید و عزاداریش کامل برپا شود.
    دیالوگ معروف فیلم “‌روز واقعه” مو را بر تن هر انسان اگر واقعا انسان باشد سیخ می‌کند.👇
    “عبدالله:مسیح را مسیحیان نکشتند، چگونه است که مسلمانان امام خود را می‌کشند؟!”😭😭

  3. سلام.
    لطفا روابط عمومی اداره برق جدول قطعی برق رو دوباره منتشر کنه تا زندگی مردم مختل نشه.
    بخدا چه گناهی کردیم که تو ای مملکت داریم زندگی میکنیم.
    حداقل از قبل اطلاع رسانی بشه .
    صبح و بعد از ظهر برق میره….

  4. با سلام
    کاش مسئولین درک میکردند که فاصله فقر با خیلی از خانواده ها به اندازه سوختن یک وسیله برقی مورد استفاده جاری هست کاش فقط درک میکردن و اینهمه مردم رو اذیت نمیکردن. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top