بستن

سه مثبت جلو اولین جلسه‌ی شورا

هفت‌برکه مسعود غفوری: تصمیماتی که دیروز در اولین جلسه‌ی ششمین شورای اسلامی شهر گراش اعلام شد نشان داد امیدواری‌ها به این شورای جوان بی‌مورد نبوده است. اعلام چرخشی بودن ریاست شورا و همچنین ابقای عبدالحسین مهروری در شهرداری گراش نشان می‌دهد این شورا به دنبال آرامش و ثبات است. پیگیری برای حضور رسانه‌ها در جلسه نیز امید به پاسخگو بودن اعضای شورا را در اذهان تقویت کرد.

 

چرخشی بودن سمت‌ها در شورا

اعضای شورا توانسته‌اند با کمک و همفکری دفتر نماینده، پیش از اولین جلسه‌ی شورا در مورد نحوه‌ی انتخاب رییس و تقسیم سمت‌های دیگر به توافق برسند. آنها تصمیم گرفته‌اند که در چهار سال شورا، اعضا به ترتیب رایشان در انتخابات، مسئولیت ریاست شورا را به عهده بگیرند. بدین ترتیب، در سال اول، تمام اعضا به ریاست علیرضا دانشور رای دادند؛ و در سال‌های بعد نیز به ترتیب سعید جعفری، ناصر دلخوش و مصطفی خورشیدی به ریاست خواهند رسید. چنین توافقی در مورد نایب رییسی و سخنگویی شورا نیز باید به دست آمده باشد. به همین خاطر، سمت‌های نایب‌رییسی و سخنگویی شورا نیز در جلسه‌ی امروز با موافقت همه‌ی اعضا و با ۵ رای به خورشیدی و جعفری رسید.

با این که توافق‌های اینچنینی شکننده است و می‌تواند با تحولات بعدی دچار چالش شود، اما این امیدواری وجود دارد که همان ذهنیتی را که اعضا برای رسیدن به این توافق داشته‌اند، در آینده نیز ادامه دهند. البته سیسستم چرخشی خالی از اشکال نیز نیست زیرا در این سیستم، جایگاه افراد برای مردم و به ویژه نهادهای مرتبط با شورا مانند استانداری و فرمانداری تغییر می‌کند و امکان ارتباط مداوم و تثبیت افراد بسیار کم می‌شود.

 

تمدید سرپرستی شهرداری، یک انتخاب منطقی

انتخاب شهردار عملا مهم‌ترین کار شورای شهر است و پیچیدگی‌های خاصی دارد، بخصوص این که شروع کار شورا در این دوره با تغییرات اساسی در دولت نیز همراه است. احتمالا اعضای شورا برای انتصاب یک شهردار بومی در آینده گزینه‌ها و برنامه‌هایی داشته باشند، اما تحقق این هدف خیلی سخت است؛ چون تاکنون فردی که ملزومات قانونی برای این امر را داشته باشد پیدا نشده است، و از طرفی دیگر بعید به نظر می‌رسد که اعضای جوان شورا، نفوذ لازم برای قبولاندن و فراهم کردن شرایط برای یک شهردار بومی را داشته باشند. بدین ترتیب، شورای ششم نیز احتمالا می‌بایست همانند شورای قبل از لیست شهرداران موجود در استان فارس فردی را انتخاب کند، و ممکن است همانند دوره‌ی قبل، استانداری در انتخاب شهردار به شورای ششم نیز خط بدهد.

با توجه به این شرایط، تمدید دوره‌ی مسئولیت عبدالحسین مهروری در سمت سرپرست شهرداری، یک گزینه‌ی محافظه‌کارانه اما منطقی است. هرچند عملکرد مهروری در این مدت موافقان و مخالفانی داشته است و همچنین راضی کردن مهروری به این امر احتمالا کار راحتی نبوده (چون او بارها از تمایلش به ترک این پست صحبت کره است) اعضای شورا این زحمت را به جان خریده‌اند تا از طرفی دیگر، برای انتخاب شهردار زمان بخرند.

 

امید به شفافیت و تحقق شعارها

گزارش خبرنگاران از حواشی پیش از جلسه‌ی دیروز حاکی از این است که اعضای شورا برای حضور رسانه‌ها در جلسه تلاش موثری داشته‌اند. علیرغم این که فرمانداری با استناد به قانون با حضور رسانه‌ها در این جلسه مخالف بوده است، با پادرمیانی و پیگیری چند تن از اعضای شورا، حضور خبرنگاران امکان‌پذیر شده است. این قدم مهمی در مسیر تحقق شعار شفافیت است که همه‌ی اعضای شورا بر آن تاکید داشته‌اند.

علاوه بر این، اگر با دیدی منصفانه به مقایسه‌ی شعارهای منتخبین این دوره با مثلا شعارهای نامزدهای دوره‌ی قبل بپردازیم، خواهیم دید که شعارها کمتر با بلندپروازی و غیرواقع‌گرایی همراه است. علاوه بر «مسکن» که شعار مشترک تمام اعضای شورای ششم است، می‌توان شعارهای مشترک دیگری را نیز پیدا کرد که همه‌ی اعضا در مهلت تبلیغات به آن اشاره کرده‌اند، از جمله مشارکت دادن و مشورت با نخبگان، صاحب نظران و پیشکسوتان، احیای بافت فرسوده و توجه به بافت تاریخی شهر و همکاری با میراث فرهنگی، توانمند‌سازی بانوان، تقویت زیر ساخت‌های ورزشی و هنری، سروسامان دادن به مشکل اشتغال و درآمد جوانان، سامان بخشیدن و توجه به مشکلات حاشیه‌نشین‌های شهر گراش. با توجه به دو خصوصیت مشترک بودن و قابل تحقق بودن این شعارها، توقع می‌رود که شورای ششم در این زمینه‌ها عملکرد خوبی را از خود نشان دهد.

 

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

5 نظر

  1. واقعا برای اینگونه تفکرات باید گریست مگر ارثیه دارنددتقسیم میکنند که باید بهر کس بطور مساوی تقسیم شود ریاست شورا باید کسیکه لیاقتش بیشتر است تجربه مدیریتی بهتری داشته لیاقت و شایستگی و توان آن داشته باشه این چه پیشنهاد مزخرفی و مضحکی بوده است اصلا خود اعضا چرا قبول کرده اند پس معلومه سوگندشان هم دروغ است اداره شورا ریاست بر آن کار هر کسی نیست چنانچه در دوران گذشته سر همین موضوع ریاست بود که به لجن کشیده شد و پشت به مردم کردند اگر مهندس حسین مهروری انتخاب نمیکردند مردم آنان را محاکمه میکردند ماندن شهردار با تجربه و بومی خواسته مردم است الان هم تنها امید مردم به اقای مهروری است و گرنه به این شورا هیچ امیدی نیست چون نه تجربه ای دارند و نه سابقه مدیریتی عمرانی آینده زود همه چیز را روشن میکند و آنانکه رای داده اند از کار خود یخت پشیمان خواهند شد البته تقصیر مردم هم نبود چون افراد دلسوزبا تجربه خدمتگزار و مدیر در بین کاندیداها نبود مردم مجبور شدن تا دیر نشده اگر این اقابان استعفاه دهند و بذارند اقای شهردا خودش و تیمش تصمیم بگیرند بنفع مردم و شهر خواهد بود

  2. در جواب مصطفی هی می گوید جوانان نمی تواند مگر تمام مدیران ادارات که در گراش اند پیر هستند چرا اعتماد به جوانان بومی نداری اگر چند تا غیر بومی بودند می گفتی واقعا اینا کار بلد هستند اتفاقا اگر جوان بخواهد و بزارند می تواند کار کند به امید خدا این پنج نفر جوان خوب و پر انرژی با تصمیمات درست گراش را اباد می کنند .

  3. چقد مٽل بازی پسربچه‌هاست.یکی از بچه‌ها بلند میشد می‌گفت:
    “خوب بچه‌ها ببینین:برا اینکه دعوامون نشه یه بار تو رییس باش یه بار اون یکی و خلاصه هر دفه یکیمون، باشه؟”.
    😀

  4. واقعا تقسیم پست ریاست شبیه به بازی بچه ها شده است و من بعنوان یک شهروند گراشی خجالت میکشم در عجبم که این شورا چه می‌تواند بکند و آیا واقعا مردم امیدی به این افراد دارند بخدا مصطفی درست گفته اگر واقعا دلتون برای گراش می‌سوزد اگر واقعا قصد خدمت دارید اگر واقعا میخواهید متل شورای گذشته از چشم مردم گراش نیافتید اگر دوست دارید در آینده سرتان پیش همشهریان بلند باشد و شرمنده مردم نباشید بیایید از همین الان کنار بروید خودتان خوب میدانید که این لباس در حاضر به تن شما گشاد است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top