بستن

خشکسالی صددرصدی در گراش

هفت‌برکه: در سال زراعی جاری تمام مناطق گراش دچار خشکسالی هستند.

به گزارش هفت‌برکه مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی وابسته به سازمان هواشناسی گزارشی از وضعیت خشکسالی در استان فارس تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ را منتشر کرده است که نشان می‌دهد که تمامی شهرستان‌های استان فارس دچار خشکسالی هستند. این خشکسالی در ۱۴ شهرستان به صورت شدید و ۱۰۰ درصد است.

در شهرستان گراش ۵۱ درصد مناطق دچار خشکسالی بسیار شدید، ۱۷ درصد خشکسالی شدید، ۱۷ درصد خشکسالی متوسط و ۱۴ درصد خشکسالی خفیف هستند. بارش در هیچ کدام از مناطق شهرستان به حد نرمال نیز نرسیده است. 

متوسط بارندگی در گراش سالانه ۱۹۴ میلی‌متر است. بارش سال زراعی گذشته در گراش به ۵۱۳ میلی‌متر رسید که یکی از سال‌های پرباران را رقم زد. اما امسال تا تیرماه بارندگی فقط ۲۲.۵ میلی‌متر بود که بارش‌های ابتدای مردادماه میزان بارندگی را به  ۵۵.۵ میلی‌متر رساند که هنوز حدود یک چهارم متوسط سالانه و یک نهم بارندگی‌های سال گذشته است.

به جز سه شهرستان آباده، بوانات و خرم‌بید سایر شهرستان‌های استان فارس دچار خشکسالی بالای ۹۰ درصد هستند. 

سال زراعی از ابتدای مهرماه محاسبه می‌شود و باید منتظر ماند که در ۵۰ روز باقی‌مانده خاک تشنه کمی سیراب خواهد شد یا نه.

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

2 نظر

  1. اون همه پئت اومد و توو خیابون چندین بار پر از آب شد ، بازم ناشکری میکنین؟لااقل نگین خشکسالی.اصلا خشکسالی میدونین یعنی چی؟

  2. گراشی عزیز! فکر می‌کنم برایتان سوءتفاهمی پیش آمده. خشکسالی به دورهٔ کم‌آبی اطلاق می‌شود که طی آن یک منطقه با کمبود در ذخایر و منابع آبی مواجه است. از این تعریف، بلافاصله می‌توان نتیجه گرفت که دورهٔ کم‌آبی نسبت به یک منطقه به خصوص و ویژگی‌های مختلف آن سنجیده می‌شود و به سادگی نمی‌توان مفاهیم و مسائل مربوط یا برآمده از آن را در طول زمان و مکان تعمیم داد. خشکسالی یا به عبارتی دورهٔ امتداد خشکی می‌تواند از چند ماه تا چند سال باشد. در واقع از نظر علمی عبارت دقیق‌تر و مناسب‌تر به جای خشکسالی، «دورهٔ کم‌آبی» است.

    خشک‌سالی می‌تواند باعث عدم توازن در میزان آب و در نتیجهٔ آن کمبود آب، نابودی گیاهان، کم شدن شدت جریان آب، کاهش عمق آب‌های سطحی و خاک مرطوب می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که تبخیر سطحی و تبخیر آب از گیاهان از حد معمول در مدت معین بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top