بستن

ستاد کرونا: ماشین صدور اطلاعیه

هفت‌برکه – محمد خواجه‌پور: ۱۶ ماه بعد از شروع کرونا، جلسه‌های ستاد کرونا در گراش به تنظیم صورتجلسه‌هایی برای ارسال به استانداری محدود شده است و در مورد اکثر مصوبات مشخص نیست چه کسی و چگونه باید آن را اجرا کند.

در حالی که بیمارستان گراش روز پنجشنبه هفته گذشته با ۵۳ بستری رکورد شکست و این روند همچنان ادامه دارد، جلسه ستاد کرونا سر فرصت و صبح شنبه برگزار شد. از حدود شش ماه پیش خبرنگاران به جلسات این ستاد راهی ندارند و دقیقا نمی‌دانیم در این جلسه چه گذشته است، اما اطلاعیه پایانی ستاد کرونا تفاوت زیادی با اطلاعیه‌های پیشین نداشت و خبری از وضعیت بحرانی در آن نبود. ممنوعیت برگزاری تورهای مسافرتی و زیارتی تصمیم تازه‌ی این ستاد بود، اما این تصمیم نیز مشخص نیست چقدر اجرایی خواهد شد.

در حالی که قرار است برگزاری مراسم‌های عروسی و عزاداری کاملا ممنوع باشد، حتی مجلس ترحیم بیماران کرونایی که احتمال ابتلای اقوام آن‌ها نیز بسیار زیاد است به صورت عمومی برگزار می‌شود و اگر متوفی از افراد شناخته شده باشد، برخی از اعضای ستاد کرونا نیز در این مجالس ترحیم دیده می‌شوند. گویی اعضای ستاد نیز چندان مصوبات خود را جدی نمی‌گیرند.

اما مهمترین مشکل در طی این مدت، نامشخص بودن مرجع برخورد با تخلفات است. عروسی‌ها در روزهای اخیر به روال عادی برگشته است، در حالی که پیش‌نهادهای زیادی برای محدود کردن یا نظام‌مند کردن عروسی‌ها مطرح شد. در نهایت ستاد کرونا تنها به ممنوعیت روی کاغذ اکتفا کرد و مردم هم طبق معمول کار خودشان را می‌کنند؛ انگار ستاد کرونا در دنیای موازی تشکیل می‌شود. برای نقد واقعی عملکرد ستاد کرونا لازم است که این ستاد همانند دانشکده علوم پزشکی گزارشی از عملکرد نیروهای اجرایی ارائه کند تا مردم قضاوت واقعی و دقیق‌تری داشته باشند. 

در سال گذشته، شماره‌ای برای گزارش تخلفات کرونایی اعلام شد اما این شماره نیز به خاموشی فرو رفته است و معلوم نیست چه کسی باید از حضور افراد مبتلا در جامعه جلوگیری کند؟ چه کسی باید جلو عروسی‌های شلوغ را بگیرد؟ چه کسی باید …؟

طبق آخرین آمار دانشکده، ۷۶۱ مبتلا به کرونا باید در قرنطینه خانگی باشند ولی بسیاری از آن‌ها به دلایل مختلف در شهر حضور دارند و رویکرد و برنامه‌ی ستاد کرونا برای قرنطینه خانگی مشخص نیست و حتی در اطلاعیه‌ها به آن اشاره هم نمی‌شود.

هر چند مشکلات ستاد کرونا روزانه بیشتر می‌شود و کار مدیریت این بحران سخت‌تر، اما در واقع هنر مدیریت زمانی مشخص می‌شود که بتواند بحران را کنترل و برای کاهش اثرات آن اقدام کند. به نظر نمی‌رسد که این رویکرد در ستاد کرونا دیده شود.

با استدلال این که تعطیلی اصناف باعث گسترش جمع‌های خانوادگی می‌شود، ستاد کرونا یک گام از تعطیلی اصناف عقب‌نشینی کرد اما در عمل هیچ برنامه یا اقدامی برای کاهش جمع‌های خانوادگی که در حال حاضر مقصر اصلی گسترش کرونا خوانده می‌شود، در دستور کار قرار نگرفت.

در برگزاری اجتماعات مذهبی و نماز هم ستاد کرونا به کپی و پیست اطلاعیه ستاد ملی کرونا اکتفا کرد و حتی در حد ستاد کرونا لارستان عمل نکرد که به علت برگزاری نماز در محیط‌های سربسته، کل نماز جماعت مساجد را تعطیل کند. این شیوه‌نامه نیز مانند شیوه‌نامه‌های دیگر در گراش روی کاغذ باقی ماند تا بیشتر مساجد به کار خود ادامه بدهند.

برای منع رفت‌وآمد هم از همان اول نیروی انتظامی آب پاکی روی دست همه ریخت و گفت نیروی کافی برای اجرای این طرح ندارد. این باعث شد که ورودی و خروجی‌های شهر در شرایط قرمز و زرد تفاوتی نداشته باشد. حتی در ساعت منع تردد شبانه هم خیابان‌های گراش تفاوت زیادی با شب‌های دیگر ندارد و مردم فکر می‌کنند این طرح بیش از هر چیز، روشی برای جریمه کردن و درآمدزایی برای دولت است. 

همه‌ی مردم خسته شده‌اند. ستاد کرونا هم خسته شده است و در نمای نزدیک هم خبری از واکسیناسیون فراگیر نیست. شاید وقت این است که ستاد کرونا با صراحت بیشتری با مردم روبه‌رو شود و بگوید: «زور ما به اصناف، عروسی‌ها، مساجد و … نمی‌رسد. مردم خودتان فکری به حال خودتان بکنید. کار ما فقط اطلاعیه دادن است.»

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

4 نظر

  1. گزارش حاوی حقیقت تلخی است که بر ستاد کرونا گراش حاکم است و علت آن چند مورد است که باید یک تصمیم کلی گرفته شود اولا در بین اعضای ستاد کرونا نمایندگانی حضور دارند که برای خودشان هر کدام یک قدرتی هستند که کسی توان مقابله با ان ندارد اگر در وضعیت قرمز که همه مراسمها باید تعطیل شود عده ای شدید در بستن مساجد اجرای مراسمهای مذهبی پذیرایی انچنانی و هزاران نفری کسی جرات انتقاد ندارد برای هر مناسبتی دهها مجلس جشن و یا عزاداری برگزار میشود و کسی جرات اعتراض هم ندارد وقتی مراسمهای عروسی برگزار میشود میگویند نیرو انقدر نداریم که بشود کنترل کرد وقتی بحث رفت و امد شبانه روزی مطرح میشود همانطور که در گزارش امده است نیروی انتظامی به اندازه کافی نیرو ندارد وقتی بحث نظارت بر اصناف میشود هر کسی مسولیت گردن اون یکی میندازه و کمبود وسیله نقلیه و حضور نیروهای شبانه روزی جهت نظارت دارند وقتی تشیع جنازه های صدها نفری میبینیم میگن ما اجازه ندادیم سرخود اینکار کرده اند یا صاخبان عزا از خانواده ای بادنفوذ در ادارات و مسولین هستند یا خیر هستند یا هم از خانواده های دیگه که خودتان بهتر میدانید منظورم کیا هستند هر شب در چند مسجد و حسینیه در وضعیت قرمزمراسم ختم است هر روز تشیع جنازه هر روز مراسم عروسی و دور همی های دیگر هیچ یک هم ازاعضای ستلد کرونا مسولیت ان قبول نمیکنه بدتر از همه جا سری به بیمارستان بزنید اینقدر نیروهای اورژانس خسته اند که دیگه نه احترامی برای بیماران و نه امکانات انچنانی برای درمان وجود دارد مدیران بیمارستان هم که خدا را شکر هیچوقت حضور ندارند مردم سرگردان هستند و حتی چند مورد مشاهده شده است ازشدت ناراحتی مراجعین به بانی خیر بیمارستان مرحوم شیخ انصاری توهین میکنند بی مدیریتی و کم کاری اقایان حقوق بگیر نجومی دانشکده و بیمارستان نفرینش متاسفانه برای این خانواده که میلیاردها تومان هزینه کرده اند میرسه شبکه بهداشت که ازمردم طلب کار است انچه که وظیفشون است و باید انجام دهند منت سر مردم میذارند اینقدر مظلوم نمایی میکنند که انگاریک تنه تمام همه کارها انجام میدهند وزارت بهداشت هم که نه بازرسی دارد که نطارت کند و نه معلوم است که بودجه اختصاصی صرف چی میشود بله همانطور که گفتید فقطو فقط جلسه ستاد کرونا برای ارایه گزارش تشکیل جلسه جهت ادارات ما فوق خودشان هستند

  2. یک نوع نافرمانی مدنی رخ داده و برای مصوبات ستاد ارزشی برایش قائل نیستند و از نظر من چند دلیل دارد
    اول سیاست یک بام و دوهوا این ستاد عروسی های ۳۰ تا ۳۵ نفر را مجوز نداد قبلا پیشنهاد به یکی ازاعضای ستاد دادم
    دوم برای محافل مذهبی در ایام خاص موضع مشخصی ندارند و یا توان ندارند با رودربایستی دارند
    سوم طرحی تشویقی قبلا دادم که از افرادی که عروسی دارند ولی مراسم ندارند رسما تقدیر و تشکر کنند
    چهارم از صنوف مختلف دعوت نمایندوبه پیشنهادهای توجه کنند
    و….
    اعیاد قربان و غدیر درپیش داریم و بعدش هم محرم از هم اکنون فکر پیک ششم باشند که یکی از مسئولان کشور گفته برای مراسم ها محرم کوتاه نمی اییم
    و …
    واکسن دوای درد ماست همه راهها امتحان شد اخرین راه واکسن است که ان هم مواد اصلیش ایران ندارد به علت تحریم های ظالمانه ( مینو محرز) دیروز اعلام کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top