بستن

برای هفتمین سال: جشن‌ هشتمین آفتاب در گراش

هفت‌برکه: هفتمین دوره‌ی همایش هشتمین آفتاب به مناسب دهه‌ی کرامت از ۳۰ خردادماه تا ۳ تیرماه ۱۴۰۰ در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) گراش برگزار شد (پیشتر در هفت‌برکه + و +)

به گزارش هفت‌برکه، جشنواره و همایش رضوی هشتمین آفتاب در سال گذشته به علت شرایط کرونایی به صورت کاملا مجازی برگزار شد. اما امسال با مجوز ستاد کرونای شهرستان، مراسم با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و با ظرفیت یک سوم فضای حسینیه و با برنامه‌هایی با زمان کمتر برگزار گردید.

محمدعلی شامحمدی، تهیه‌کننده و دبیر این همایش، در گفت‌وگو با هفت‌برکه گفت: «همانند سال‌های گذشته، حرم مطهر رضوی در حسینیه ابوالفضل(ع) گراش بازآفرینی شد تا شاهد تجلی مذهب در هنر باشیم. اما در تهیه‌ی برنامه‌های همایش در هفتمین دوره، سعی کردیم با توجه به شرایط کرونایی، برنامه‌های متفاوت و متنوعی نسبت به سال‌های گذشته در نظر بگیریم. مصاحبه با چند تن از اعضای خانواده‌ی شهدا، شعرخوانی شاعران مطرح کشوری همچون استاد صادق رحمانی، و اجرای سرود توسط گروه‌های گراش یعنی گروه سرود راویان آفتاب گراش، و همچنین گروه‌هایی از شهرهای دیگر، از جمله این برنامه‌ها بود.»

محمد رستم‌پور، مدیر اجرایی همایش هفتم نیز به هفت‌برکه گفت: «برای جلوگیری از تجمع علاقه‌مندان به اهل بیت(ع)، در کوچه‌ی جنب حسینیه پرده‌ی بزرگی نصب شد تا حاضران بتوانند مراسم را از بیرون تماشا کنند. در همایش امسال برای اولین بار تصمیم گرفتیم مراسم هر شب را به یکی از شهدای گرانقدر گراش تقدیم کنیم. انتخاب شهدا بر اساس تاریخ تولد آنها انجام شد.»

برنامه‌ی پنج شب همایش

برنامه‌های هفتمین همایش هشتمین آفتاب در طول پنج روز ادامه داشت؛ شب‌ها در حسینیه‌ی حضرت ابوالفضل(ع) و روزها در بازدید از شهرها و روستاهای اطراف گراش با حمل پرچم مطهر حرم رضوی و شاهچراغ.

یکشنبه ۳۰ خردادماه، برنامه‌ها به شهید نورسته خواجی، از شهدای حادثه مکه۱۳۶۶، تقدیم شد. علی‌اکبر غلامی قاری مراسم، حجت‌الاسلام موسوی رییس حوزه علمیه گراش سخنران و ابوالفضل رزمان مداح مراسم شب اول همایش بودند. مجری مراسم شب اول حسین خرم از شیراز بود.

شب دوم همایش، دوشنبه ۳۱ خرداد، به مناسبت شب میلاد حضرت امام رضا(ع) به شهید علی صمیمی تقدیم شد. سید ذبیح‌الله سعادت به عنوان قاری، حجت‌الاسلام غلامی سخنران، و روشن‌ضمیر به عنوان مداح در این شب در همایش حضور داشتند. مراسم شب دوم را علی محمدی از شیراز اجرا کرد.

روز سه‌شنبه اول تیرماه، برنامه‌های صبح و عصر همایش نیز شروع شد. صبح این روز، با حضور خادمان حرم شاهچراغ، مراسم جشن میلاد امام رضا(ع) در هرمود عباسی در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) که به همت حاج اسد دیانت، یکی از خیرین گراشی، ساخته شده است برگزار شد. عصر این روز نیز خادمان حرم شاهچراغ با حضور در زاهد محمود، با مردم و مسئولین دیدار کردند و مراسم پرچم‌گردانی برگزار شد. مراسم شام میلاد امام رضا(ع) با حضور خدام حرم شاهچراغ در حسینیه حضرت ابولافضل(ع) برگزار و به شهید مهدی رادمرد تقدیم شد. قاری مراسم مجتبی خاک‌نهاد، سخنران حجت‌الاسلام کیخا، و مداح حاج علی افخمی بودند. از شب سوم به بعد، اجرای مراسم را حمیدرضا یدملت، مجری حرم رضوی، به عهده داشت.

چهارشنبه دوم تیرماه، با اجرای مراسم‌هایی در شهر اوز شروع شد. صبح این روز با حضور خادمین حرم شاهچراغ و با هماهنگی کانون روایت آفتاب گراش، مراسم میلاد امام رضا(ع) در شهر اوز برگزار شد. سپس مرکز نیکوکاری اوز با حضور خادمین و حمل پرچم حرم شاهچراغ افتتاح گردید. در مراسم شب در حسینیه‌ی حضرت ابوالفضل(ع)، حسین افشاری از اوز قاری، مجید میکائیلی رییس سازمان بسیج هنرمندان فارس سخنران و حجت‌الله حسن‌زاده از مشهد مداح مراسم بود. مراسم این شب به شهید غلامعباس مسیحی تقدیم شد.

پنجشنبه سوم تیرماه، به دلیل حضور خادمین حرم رضوی در گراش، شلوغ‌ترین روز همایش بود. صبح این روز، خادمان حرم رضوی در گلزار شهدای ناساگ و برق‌روز حاضر شدند و مراسم پرچم‌گردانی و مولودی‌خوانی برگزار شد. به مناسبت هفته قوه قضاییه، دیدار با رحیم روان‌بین، رییس دادگستری شهرستان گراش، نیز در این روز انجام شد. سپس خادمان حرم رضوی و هیات همراه به دیدار مردم و عشایر روستاهای اسماعیل‌آباد و شمس‌آباد در ۵ کیلومتری گراش رفتند، و ویژه‌برنامه مختصری نیز در حسینیه امام حسین(ع) روستای کنار زیارت برگزار شد. پس از این نیز خادمین حرم رضوی و هیات همراه به دیدار مادر شهید خسرو جولافیان و همچنین خانواده شهید سید محمد و سید خلیل محقق در منزل سید جعفر محقق رفتند.

شب آخر همایش، با حضور خدام حرم مطهر رضوی و اجرای مراسم زیر سایه خورشید همراه بود. در این مراسم، پرچم حرم مطهر امام رضا(ع) برای تبرک به حسینیه آورده شده و در معرض دید حاضران قرار گرفت. عبدالرضا ابراهیمی قاری مراسم، ابوالحسن محمودی رییس دفتر دکتر حسین زاده نماینده مردم و حجت‌الاسلام فاطمیان سخنرانان مراسم بودند. مراسم شب آخر به شهید عبداللهی تقدیم گردید.

صبح روز جمعه چهارم تیرماه نیز آخرین مراسم همایش هفتم با برگزاری دعای ندبه برگزار شد. عبدالحسین یوسفی قاری، حجت‌الاسلام فخاری سخنران، و حجت‌الله حسن‌زاده مداح این مراسم بودند.

هفتمین دوره همایش هشتمین آفتاب همانند دوره‌های گذشته توسط کانون فرهنگی مذهبی روایت آفتاب گراش وابسته به موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش برگزار شد. در برگزاری این همایش، ادارات و نهادهای متعددی از جمله شهرداری گراش، حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) گراش، اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس، بنیاد بین‌المللی امام رضا علیه السلام، و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس مشارکت داشتند.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top