هفت‌برکه: موج چهارم کرونا در گراش با فوت ۹ نفر در مرحله نزولی قرار دارد اما به دلیل آمار افزایشی در شهرستان‌های جنوبی، هشدار موج پنجم دیده می‌شود.

بررسی آماری هفت‌برکه نشان می‌دهد در حالی که در سال ۱۳۹۹ آمار متوفیان کرونا در شهرستان گراش کمتر از متوسط کشوری بود، در سال ۱۴۰۰ این آمار به متوسط کشوری نزدیک‌تر شد.  در این سال به طور متوسط از هر صد هزار نفر در کشور ۲۰ نفر فوت شده‌اند که در گراش این تعداد ۱۷ نفر است. البته هنوز آمار متوفیان کرونا در گراش کمتر از آمار ملی است.

البته باید در نظر داشت ۹ متوفی گراشی کرونا در سال ۱۴۰۰ با متوسط سن ۷۶ سال همگی در گروه سنی سالخوردگان قرار دارند و بر خلاف گزارش‌ها از کاهش سن متوفیان در کشور، در گراش همچنان سالخوردگان قربانیان اصلی کرونا هستند. 

در بررسی آمار مبتلایان که نشان‌دهنده میزان پایش بیماری در سطح شهرستان است. همچنان آمار مبتلایان و بهبود یافتگان گراش ۲.۴ برابر آمار ملی است. یعنی از آغاز شیوع کرونا در کشور از هر صد هزار نفر حدود ۳۵۰۰ نفر به طور رسمی به کرونا مبتلا شده‌اند این آمار برای گراش ۸۴۵۰ نفر است. آمار مبتلایان و بهبودیافتگان نشان می‌دهد که پایش بیماری و تعداد تست‌های انجام شده در گراش چند برابر آمار ملی است. این استاندارد در سال ۱۴۰۰ نیز حفظ شده است و همچنان بهبودیافتگان گراش دو برابر و نیم آمار ملی است. 

اما در حال حاضر مساله اصلی واکسن است. به نظر می‌رسد در واکسن نیز سرعت انجام واکسیناسیون کمی بالاتر از سرعت واکسیناسیون کشور است. تا پایان اردیبهشت ۳/۵ درصد ایرانیان واکسن زده‌اند. ثبت‌نام واکسیناسیون از طریق سامانهsalamat.gov.ir برای گروه سنی بالای ۷۰ سال فعال است. در گراش واکسیناسیون در روستاها برای رده سنی بالای ۶۰ سال نیز در حال انجام است.

به گزارش هفت‌برکه گروه نرم‌افزار ماسک در مورد احتمال خیز پنجم کرونا با جهش‌های آفریقایی و هندی هشدار داده است. روند بستری در بندرعباس، چابهار، و چند شهر جنوبی دیگر مجددا صعودی شده و این شهرستان‌ها در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند. 

Corona 14000301