بستن

رد صلاحیت‌های انتخابات شورا، گراشی‌ها را به کلاب‌هاوس کشاند

هفت‌برکه: شب گذشته، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، اولین جلسه‌ی گفت‌وگو درباره موضوعات روز شهر گراش در کلاب «گراش» در کلاب‌هاوس برگزار شد. در این جلسه، خبرنگاران و شهروندان و تعدادی از نامزدهای تاییدشده و رد صلاحیت‌شده به بیان دیدگاه خود درباره‌ی رد صلاحیت بی‌سابقه‌ی ۷ نفر از داوطلبان انتخابات ششمین دوره شورای شهر گراش و تاثیر آن بر انتخابات این دوره پرداختند (خبر رد صلاحیت‌ها در هفت‌برکه).

قرار است هر هفته دو اتاق گفتگو در مورد موضوعات روز گراش در کلاب‌هاوس تشکیل شود. پنجشنبه‌شب، ساعت ۱۱، نیز در کلاب «گراش» در مورد یکی دیگر از موضوعات روز به گفت‌وگو خواهیم نشست. برای آگاهی از زمان جلسات گفت‌وگو، کلاب «گراش» را دنبال کنید: https://www.joinclubhouse.com/club/Gerash

 

در این گزارش، خلاصه‌ای از مهم‌ترین نظرات حاضرین در این گفت‌وگوی ۱۰۰ دقیقه‌ای را می‌خوانید.

مسعود غفوری، سردبیر سایت هفت‌برکه و گرداننده بحث، با توضیح کوتاهی در مورد روند سنجش صلاحیت‌ها از سوی هیات‌های اجرایی و نظارت شروع کرد. او همچنین توضیح داد که این اتاق برای گفت‌وگوی مستقیم ساخته شده است، و افراد مختلف با دیدگاه‌های مختلف در آن حضور دارند؛ و این به منزله تایید این دیدگاه‌ها از سوی گردانندگان اتاق نیست.

 

محسن مهرابی، فعال سیاسی و اجتماعی و یکی دیگر از گردانندگان بحث:

طبق ماده‌واحده‌ی «قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبین رد صلاحیت شده در انتخابات مختلف» مصوب ۲۲/۸/۱۳۷۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام، مدارک و مستندات رد صلاحیت‌ها باید به صورت کتبی به داوطلبان اعلام شود. اما هیات نظارت شهرستان و استان به راحتی از کنار این قانون گذشته‌اند.

در خصوص تصمیم نهادهای امنیتی نمی‌توان به قطعیت حرفی زد اما این شائبه وجود دارد که گزارشات کذب عده‌ای از سر عناد با شهر اثرگذار باشد که امیدوارم روزی در برابر مردم گراش پاسخگو شوند.

نماینده محترم مجلس در تشکیل هیات نظارت شهرستان نقش اصلی را داشته است. ایشان باید مسئولیت تشکیل هر شورای قوی یا ضعیفی را با توجه به این رد صلاحیت‌های گسترده بپذیرد.

پیام من به ایشان این است: هر وقت از پسر همسایگی برای شهر همسایه فارغ شدید، سری هم به شهر خودتان بزنید.

 

محمدحسن جعفری، خبرنگار و یکی دیگر از گردانندگان بحث:

از آنجایی که در دوره پنجم شوراها، شاهد تخلفات و فسادهای شوراهای شهر و شهرداران بسیاری در سراسر کشور بودیم، پیش‌بینی می‌شد که در این دوره نسبت به داوطلبان سخت‌گیری‌ها و دقت‌نظرهای بیشتری صورت بگیرد. اما سوال اینجاست که آیا هیات‌های نظارت به بررسی احراز صلاحیت‌ها پرداختند یا اینکه صرفاً برخی را رد کردند؟

هیات‌های نظارت در انتخابات شوراهای شهر، نقش شورای نگهبان را برعهده دارند. هیچ عیبی ندارد، هیات‌های نظارت به جای ۴ نهاد از ۱۱ نهاد یا حتی هزار نهاد استعلام بگیرند، اما در نهایت باید خودشان بررسی کنند و به این نتیجه برسند که این فرد شایستگی دارد یا خیر؟ کسی که تاکنون فعالیت خاصی نداشته و در نتیجه استعلام‌هایش هم منفی شده، یعنی اینکه صلاحیت عضویت در شورای شهر را دارد؟ هیات‌های نظارت و به طور کلی‌تر نمایندگان مجلس و به خصوص مهندس حسین‌زاده باید پاسخ‌ بدهند این کسانی که تایید شده‌اند آیا واقعاً صلاحیت حضور در شورای شهر را دارند؟ و آیا آن‌ها می‌توانند بگویند که سرنوشت شوراها به ما ربطی ندارد؟

دوم اینکه فسادزدایی و تخلف‌زدایی از شوراهای شهر تنها با ردصلاحیت صورت نمی‌گیرد. مشکل اساسی عدم نظارت بر شوراهاست. هر جایی که نظارت بر آن وجود نداشته باشد، فساد شکل خواهد گرفت. در نتیجه مردم بد انتخاب نمی‌کنند، بلکه ساز و کار نظارتی وجود ندارد یا اشتباه است. در نهایت معتقدم که این ردصلاحیت تاثیر آنچنانی در کاهش مشارکت مردم در انتخابات نخواهد داشت؛ چرا که دلیل کاهش مشارکت چیزهای مهمتری است.

 

امیرحسین نوبهار، فعال سیاسی و اجتماعی و دانشجوی فلسفه سیاسی:

لازمه‌ی حکمرانی خوب، شفافیت است. چیزی که مشخص است این است که در این رد صلاحیت‌ها، شفافیت وجود نداشته است. حتی نص صریح قانون زیر پا گذاشته شده است، چون مدارک و مستندات رد صلاحیت‌ها به هیچ وجه به داوطلبان اعلام نشده است.

یکی از تاثیرات این اقدام، کم شدن مشارکت مردم در انتخابات است.

 

محمد خواجه‌پور، مدیر مسئول رسانه‌های هفت‌برکه و یکی از داوطلبان رد صلاحیت شده:

در این دوره، از هیات نظارت شهرستان سلب مسئولیت شد. اعضای شورای نظارت بارها اعلام کردند که ما اختیاری در مورد تایید یا رد صلاحیت‌ها نداریم و تصمیم را به هیات نظارت استان می‌سپاریم.

با این حساب، باید پرسید که نقش هیات نظارت شهرستان اساسا چه بوده است؟ گفتند که ما رد می‌کنیم و اگر استان بخواهد، تایید می‌کند. در صورتی که باید عکس این مساله اتفاق می‌افتاد، یعنی هیات نظارت شهرستان با توجه به شناختی که از داوطلبان داشت، تایید صلاحیت آنها را اعلام می‌کرد و مسئولیت رد صلاحیت آنها را به عهده استان می‌گذاشت.

 

حیدر حجازی، دانش‌آموخته حقوق و یکی از داوطلبان رد صلاحیت شده:

من با چند تن از اعضای هیات نظارت آشنایی نزدیک دارم و حتی با آنها همکاری دارم. نمی‌دانم چطور نتوانسته‌اند صلاحیت من را تایید نکنند!

مطابق قانون درخواست کردم که مستندات این حکم را به من بگویند تا دفاع کنم. حال با لایحه‌ای که برای استان نوشتم و ۱۱صفحه از مستندات فعالیت خودم در همکاری با سپاه و بسیج، حوزه علمیه قم و دیگر نهادها پیوست کردم، از ۴ موضوع محکومیت تایید شده در شهرستان، در استان یک موضوع تایید شد و سه موضوع بعدی حذف شد.

قبلا هم گفته‌ام، اگر این اتهام‌ها حتی در مورد یک نفر از افراد خانواده‌ی من صادق بود، من خودم انصرافم را اعلام می‌کنم.

طبق قاعده فقهی قبح عقاب بلابیان و البینه علی المدعی، این بی‌قانونی و عدم دقت در ردصلاحیت‌ها، از منظر فقه و عقل هم محکوم است.

 

همایون هوشیار، یکی از داوطلبان رد صلاحیت شده:

هیات نظارت شهرستان به من به عنوان یک زن خانه‌دار، اتهام فسق زده‌اند. آیا به فکر آبروی همشهری‌های خودتان نیستید؟

با این کار خواسته‌اند هر کسی که پایگاه رای در بین مردم دارد، حذف کنند.

در لحظه‌ی ثبت نام تمام موارد ماده ۳۰ با دقت بررسی شده و نامزد انتخابات اگر یک مورد از موارد بند ۳۰ برایش صدق می‌کرد که برای ثبت نام دچار اشکال می‌شود و ثبت نام اولیه هم صورت نمی‌گرفت، یعنی عملا تمام موارد بند۳۰ در لحظه‌ی انجام ثبت نام توسط کاربر امور اجرایی و مامور ثبت نام که تابعیت ایرانی و دین شیعه مخصوصا گواهی دادگستری بر عدم سوء پیشینه بررسی می‌شود و دلیلی برای رد صلاحیت بر اساس موارد بند ۳۰ برای هیچ ایرانی مسلمان باقی نمی‌ماند. در خصوص اینجانب هم در هیات نظارت گراش، از سه بند در ماده ۳۳ قید شده بود که کاذب و دروغ و تهمتی بیش نبود و ثابت هم شد، چرا که در هیات نظارت استان، تمام این موارد نسخ و حذف شد. و مطابق قانون انتخابات شوراها، اگر موردی برای رد صلاحیت باشد، باید ارائه مدارک و مستندات برای رد نامزد ارائه شود که تا به حال هیچ سند و مدرک قانونی نداشته و ارائه نداده و ندارند که اگر بود مستند می‌کردند.

 

حامد عبداللهی، فعال فرهنگی و اجتماعی، معمار و یکی از داوطلبان رد صلاحیت شده:

مشخص است به راحتی کارنامه‌ی افراد نادیده گرفته شده است.

پیام این رد صلاحیت‌ها برای فعالان اجتماعی و فرهنگی این است؛ منتقد  نباشید. هر فردی که نگاه انتقادی داشته، در تایید صلاحیت دچار مشکل شده است.

با این اتفاقات دیگر جوانان فعال شهر، جرات نمی‌کنند در عرصه‌ی بزرگ‌تر برای شهر قدم بردارند و انگیزه‌ای هم وجود نخواهد داشت.

 

مرتضی موغلی، داوطلب انصرافی، و حسین عباسپور، یکی از داوطلبان تایید صلاحیت‌شده، نیز از فرصت سه‌دقیقه‌ای خود برای صحبت استفاده کردند.

 

در نهایت، مسعود غفوری گفت‌وگو را چنین جمع‌بندی کرد:

انتظار می‌رفت نقش نماینده مجلس در ترکیب هیات نظارت مشخص‌تر باشد و در تصمیم‌های این هیات تاثیرگذارتر.

انتظار می‌رفت با توجه به معتمد بودن اعضای هایت نظارت، قدرت چانه‌زنی و استقلال عمل بیشتری داشتند و مسئولیت تایید صلاحیت همشهریانشان را می‌پذیرفتند.

احتمال دارد که عدم رعایت قانون در رد صلاحیت‌ها، بی‌اعتمادی مردم و کم شدن مشارکت را در پی داشته باشد.

مردم به این امر آگاهند که رد صلاحیت افراد در انتخابات یک مساله‌ی سیاسی است و به منزله‌ی عدم صلاحیت آنها در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی و فکری نیست.

 

پنجشنبه‌شب، ساعت ۱۱، در کلاب گراش در مورد یکی دیگر از موضوعات روز به گفت‌وگو خواهیم نشست. برای آیفون Clubhouse را از آپ‌استور و برای اندروید از بازارهای ایرانی دانلود و نصب کنید و کلاب Gerash را دنبال کنید: https://www.joinclubhouse.com/club/Gerash

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

12 نظر

  1. نحوه صحبت آقای مهرابی در مورد نماینده ادعای بی اساس و بی پایه هست .هرکی با همسایه در افتاد بر افتاد .رویه و روش نماینده جوان در مورد لار واقعا کار درست و حساب شده هست .

  2. روز از نو ، روزی از نو.
    روز از نو ، گریزی به بحث و مرافعه دوتا همسایه از نو.
    موّخت ایی کر و کاأتیا اسّن تمونیم شجو نی. بعضیا تا نوم امساده شبو زیدی بش شودر اسن.
    وتی شوأگت ار که صتا کاأت اشدار اترک.ایی نکل دگه کدیمی وابدن، آلا انگاربکو ایکده باأت بگائِن بگائِن تا وخت یک ته وزئر انت و دس اشواس.

  3. ممنون از دوستانی که در کامنت ها سعی دارند موضوع را منحرف کنند، مرد حسابی جوانانتون با بی قانونی و بداخلاقی دارن حذف میکنند، غیرتتون کجاست؟؟؟بحث رو دارین به حاشیه میکشونید؟

  4. بی خود نیست که هیات نظارت جرعت میکند که به راحتی سرمایه های شهر را نابود کند!
    ببینید کامنت های مغرضانه چگونه در مقابل با کسانی درج شده که از شرافت قانون دفاع کردند!

  5. با سلام خدمت همشریان عزیزم
    تشکر از همه دوستان

    چند سوال
    چرا معمولا گریشنا قدیم (هفت برکه) معمولا از نظرات افراد مشخص استفاده میکنه جهت تبیین اهداف فکری خودش؟
    چرا گفتمان در فضای باید گذاشته بشه که حزب اصلاحات و غیر انقلاب دارن تو کشور ازین فضا واسه اهداف انتخاباتی شون استفاده میکنن ؟ چند درصد بچه های انقلابی و مردم تو این فضا حضور دارن ؟ آیا نمیشد جای دیگه ای گذاشته بشه با حضور همه اقشار؟
    چرا در فضای گفتمان بایست صورت بگیره و بعد رسانه ای بشه در جایی که کسی نیست از هیئت نظارت دفاع کنه و حرف حق رو بگه؟ آیا این درسته که فضا جوری بچینیم که مردم یه طرفه بخوان داوری کنند ؟
    دوستان وقتی تخلف های مالی اشخاص(که تو این دوره از سمت کشور تاکید کردن که صلاحیت ندن) و جعل مدارک و تخلف های بوده که ثبت شده من شهروند هم نبایست از کنار این تخلف ها بگذرم و جوری نشون ندیم که اینگار از روی غرض ورزی اومدن رد صلاحیت کردن و به راحتی با دلایل ضعیف شخصی کارشون رو زیر سوال ببریم ! مطمئنا اشخاصی که تخلف داشتن در گذشته در شورای شهری که قدرت به دست اینان خواهد افتاد نیز تضمینی جهت تخلف نکردن اینگونه افراد بعد از ورودشون نیست پس بایست یک جای و گروهی با استعلام های دقیق تخلفات ،جلو ورود اینگونه افراد را بگیرند .
    و نمیتوان گفت که شورا ضعیف خواهد شد و مشارکت کم خواهد شد و … سعی نکنیم مردم رو بخاطر تامین نشدن اهداف شخصی به نا امیدی بکشانیم .
    اتفاقا انسان های خوبی رو داریم که ان شالله بتوانند شورایی سالم و تخصصی و قوی رو تشکیل بدن و از ظرفیت مردم در تمامی امور و کمیسیون های تخصصی استفاده کنند.

    1. در این نشست افراد با دیدگاه‌های مختلف حضور داشتند. شما هم می‌توانید در این بحث و بحث‌های آینده مشارکت داشته باشید.

      همیشه به دنبال استفاده از ظرفیت‌های جدید رسانه‌ای بوده‌ایم و کلاب‌هاوس نیز در ماه‌های اخیر مورد استفاده رسانه‌های ایران بوده است و تلاش کردیم از این محیط نیز استفاده کنیم. در برنامه‌های آینده از فضاهای دیگر هم استفاده خواهد شد.

  6. در مورد تلاش نماینده محترم برای شهرستان لار باید عرض کنم که تلاش و تدبیر و آینده نگری این جوان خوش فکر گراشی برای همدلی و وفاق و رفع نواقص مدیریتی اینگونه که شاید شائبه کم لطفی هر نماینده منتخب را به شهرستانهای دیگر می زداید ستودنیست !!! باشد که این منویه و روال برای نمایندگان آینده نیز‌ خط مشی ای مداوم و سلسله وار به میراث گذاشته شود به قول حضرت حافظ تا درخت دوستی بر کی دهد !!! حالیا رفتیم و تخمی کاشتیم !

  7. آقا یا خانم گراشی
    فضای کلاب‌هاوس یک فضای همگانی و عمومی بوده و هیچ منعی برای حضور افراد وجود نداشته، از طرف هیات نظارت نیز آقای اژدری در اتاق گفتگو حضور داشتند که می‌توانستند دفاع کنند، شما نیز بجای ماهی گرفتن از آب گل آلود و عقده گش حزبی و سیاسی خود در آنجا حضور داشته و با هویت مشخص خود حرف بزنید.
    حال که حضرات، شورای شهر را هم مهندسی کردند دیگر چه نگرانی دارید!؟
    در خصوص دلایل رد صلاحیت هم که هر ۷ نفر تقاضا داشتند که هر سند و مدرکی که ادعا می‌کنند را منتشر کنند تا همگان بدانند!
    تو و امثال تو و دستور دهندگانت در حدی نیستید که در خصوص این ۶+۱ نفر نظر بدهید!

  8. در لحظه‌ی ثبت نام تمام موارد ماده ۳۰ با دقت بررسی شده و نامزد انتخابات اگر یک مورد از موارد بند ۳۰ برایش صدق می‌کرد که برای ثبت نام دچار اشکال می‌شود و ثبت نام اولیه هم صورت نمی‌گرفت، یعنی عملا تمام موارد بند۳۰ در لحظه‌ی انجام ثبت نام توسط کاربر امور اجرایی و مامور ثبت نام که تابعیت ایرانی و دین شیعه مخصوصا گواهی دادگستری بر عدم سوء پیشینه بررسی می‌شود و دلیلی برای رد صلاحیت بر اساس موارد بند ۳۰ برای هیچ ایرانی مسلمان باقی نمی‌ماند. در خصوص اینجانب هم در هیات نظارت گراش، از سه بند در ماده ۳۳ قید شده بود که کاذب و دروغ و تهمتی بیش نبود و ثابت هم شد، چرا که در هیات نظارت استان، تمام این موارد نسخ و حذف شد. و مطابق قانون انتخابات شوراها، اگر موردی برای رد صلاحیت باشد، باید ارائه مدارک و مستندات برای رد نامزد ارائه شود که تا به حال هیچ سند و مدرک قانونی نداشته و ارائه نداده و ندارند که اگر بود مستند می‌کردند.
    و برای همه نامزدها هنگام ثبت نام تمام موارد ماده ۳۰ بادقت بررسی شده ونامزد انتخابات اگر یک مورد ازموارد بند ۳۰ برایش صدق می کرد ومشکلی داشت که برای ثبت نام دچار اشکال می شودوثبت نام اولیه هم صورت نمی گرفت یعنی عملا تمام مواردبند۳۰ درلحظه ی انجام ثبت نام توسط کاربرامور اجرایی ومامورثبت نام که تابعیت ایرانی واسلام ومذهب شیعه اقرار بیان میکند دیگر موردبند ج ماده ۳۰ اتومات هضم میشود وجای بحث باقی نمی ماند مگرکه حکم قطعی صادره ازدادگاه صالحه خلاف آنرا ثابت کند که نبوده ونیست وندارند ونمی توانند بیاورند دوما و مخصوصا گواهی دادگستری برعدم سوء پیشنه نیز این موارداتهامی را حل وفصل وهظم می کند وتایید بربی قانونی وتخلفسازوکارنظارتی شان بوده وهست ودلیلی برای ردصلاحیت براساس موارد بند ۳۰ برای هیچ ایرانی مسلمان باقی نمی ماندودرخصوص اینجانب هم ازسه بند درماده ۳۳ قید شده بود که تمام درحد اتهام وادعا ودروغ وتمت وافتراء بیش نبوده واالا البینه علی المدعی وخوشبختانه هیات نظارت استان هم گفته های اینجانب راتایید کرده وتمام مولردنسخ وحذف کرده اند ومشخص شد که ردصلاحیتها درخصوص اینجانب ودوستان کذب ودروغ وتهمتی بیش نبوده ونیست ودرمورد استناد اعضای هیت نظارت استان پس ازنسخ موارداولیه به بند ج درماده ۳۰ اشاره کرده است که توصیف وشرح داده شد.

  9. اقای گراشی، ما چه کنیم که طیف فکری شما از کلاب هاوس خوششون نمیاد، ضمنا اقای اژدری از اعضای هیات نظارت تو کلاب بودن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 نظر
scroll to top