هفت برکه (گریشنا): تابستان گراش،امسال از بهار شروع شد. کولر و اسپلیت‌ها زودتر از موعد روشن شدند و به دنبال آن هزینه‌ی  قبض‌های برق، همشهریان را داغ کرد.

ماه فروردین از نظر سرکت برق به عنوان ماه سرد محاسبه می‌شود و این مساله باعث شده است. فروردین ۱۴۰۰ قبض‌های شهرستان‌های جنوبی فارس به صورت تصاعدی بالا برود. 

آخرین بار ۷ سال پیش در بهمن ۱۳۹۳ تعرفه برق شهرستان‌های لارستان، گراش، اوز و خنج با پیگیری نماینده وقت و مصوبه دولت اصلاح شد (خبر در سایت وزارت نیرو) و در حال حاضر هزینه برق پنج ماه با تعرفه گرمسیری، ادریبهشت با تعرفه درجه ۲ گرمسیری و شش ماه با تعرفه سردسیری محاسبه می‌شود و با توجه به این که همچنان ماه فروردین در ماه‌های سرد محاسبه می‌شود لازم است حسین‌زاده، نماینده مجلس یک بار دیگر برای اصلاح تعرفه پیگیری کند. اصلاح تعرفه برق نیازمند مصوبه هیات وزیران است زیرا اختلاف مبلغ باید از محل هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شود. 

در حال حاضر شهرستان‌های لامرد و مهر از ۷ ماه تعرفه گرمسیری و برخی شهرستان‌های جنوبی‌تر از ۹ ماه تعرفه گرمسیری برخوردار هستند. 

Bargh

در گفت و گوی هفت برکه با مهندس قدرت‌الله فانی، مدیر اداره‌ی برق گراش او در مورد نحوه محاسبه قبض برق گفت: «در شهرستان‌های گراش، لار، خنج و اوز از ابتدای آبان تا پایان فروردین برق واحد‌های مسکونی با تعرفه عادی (زمستانه) محاسبه می‌شود و اردیبهشت ماه با تعرفه گرمسیری۲ و از ابتدای خرداد تا پایان مهر با تعرفه گرمسیری ۱ محاسبه می‌شود.»

او در ادامه‌ی صحبت‌های خود دلیل این افزایش قیمت را توضیح داد و گفت:«امسال به دلیل گرمای زودهنگام در فروردین و روشن شدن کولرها، مصرف برق مشترکین در فروردین افزایش یافته و با تعرفه زمستانه محاسبه شده است. و از آن جایی که تعرفه زمستانه به صورت پلکانی و تصاعدی با شیب زیاد است در صورت افزایش مصرف ممکن است هزینه برق بیش از ده برابر تعرفه تابستانه محاسبه شود. و این موضوع باعث افزایش میلغ قبوض مشترکین شده است.»

مهندس فانی به افزایش ملی تعرفه‌ی دولتی نیز اشاره کرد و گفت:«تعرفه ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ حدود ۷ درصد افزایش داشته است.»

او برای کمتر شدن هزینه‌ی قبض‌های شهروندان در این شرایط توصیه می‌کند:«مشترکین می‌توانند با مدیریت مصرف و تنظیم درجه اسپیلت روی ۲۴ تا ۲۶ درجه و خاموش کردن کولرهای اضافی و استفاده از نور طبیعی در روز در مصرف، صرفه‌جویی کنند و از مزایای طرح برق امید و تخفیفات آن بهره‌مند شوند.»