بستن

انقلاب اسلامی برای ظهورِ تمدن‌سازی در عصر غیبت آمد

هفت‌برکه: سه تشکل بانوان شهر گراش در بیانیه‌ای به مناسبت میلاد امام زمان(عج) ضمن تاکید بر پاسداری از هنجارهای ارزشی اعلام کردند با خواهرانِ خویش در شهرهای منطقه، همدل، همزبان و هم‌پیمان هستند.

این دومین بیانیه با امضای این سه تشکل است (بیانیه قبلی در هفت‌برکه). متن کامل بیانیه را که برای هفت‌برکه ارسال شده است در ادامه می‌خوانید:

به نام خداوند سبحان

روز نیمه‌ی شعبان سالروز میلاد خجسته‌ی حضرت ولیّ‌عصر از ایام‌الله است چرا که نویدبخش ظهور حاکمیتِ توحید بر همه‌ی عرصه‌های زندگیِ انسان در جهان می‌باشد؛ میلادِ امامی را تبریک می‌گوییم که می‌تواند آرزوی تمامیِ آزادگان و مظلومان و عدالت خواهانِ جهان را تحقق بخشد. 

بحمدالله امروز ما در بین‌الطلوعین زندگی می‌کنیم و این به همان معناست که سیاهی دیگر برنمی‌گردد و سپیدی روزافزون می‌شود؛ انقلاب اسلامی برای ظهورِ تمدن‌سازی در عصر غیبت آمد تا زمینه‌ساز ظهورِ زیبایی‌ها و محبت‌ها باشد.  

البته استکبارِ جهانی که از انقلاب اسلامی آسیب دید، تلاش می‌کند در همه‌ی عرصه‌ها مانع ظهورِ این تمدن باشد و به موازات آن سعی دارد با بهره‌گیری از فضای مجازی و مدیریتِ ظالمانه‌ی آن، هویتِ انقلابی را از فرزندانِ این سرزمین، خاصّه زنان و دخترانِ این مرز‌و‌بوم بگیرد تا سستی جایگزین عزّت و مقاومت شود. غافل از اینکه ناخدای این کشتی و نایبِ آن بیدارند. 

حال نوبتِ ماست که اگر به راستی خود را منتطر می‌دانیم، جانانه قدم در ‌این ‌راه گذاشته و در مقابلِ ترفند‌های ضدفرهنگیِ استکبار بایستیم. ولی متاسفانه دیده می‌شود آن دغدغه‌ی منتظرانه‌ی رهبری در حوزه فرهنگ در بعضی از مسئولین جاری نیست و خواسته یا ناخواسته زمینه‌ی خلاف آن را فراهم می‌کنند، با این عنوان که :  مسایلِ مهم‌تری برای رسیدگی وجود دارد. آن‌ها از جریان پشت صحنه که بسیار منظم و هدف‌دار است، غافلند و این غفلت و نداشتنِ تحلیلِ مناسبِ فرهنگی، زمینه ساز توسعه‌ی ناهنجاری در جامعه است. 

مردم دغدغه‌مندِ شهر گراش، به رسانه‌های خبری و فرهنگی و سیاسی یادآور می‌شوند که رسالتِ خویش را بشناسند و به جِدّ در راستای تحققِ دولت کریمه‌ی مهدوی قدم‌های بایسته و شایسته‌ای برداشته و پاسداری از هنجارهای ارزشیِ آن را سر لوحه‌ی کار خود قرار دهند. 

ما زنان شهر گراش با خواهرانِ خویش در شهرهای منطقه، همدل، همزبان و هم‌پیمان بوده و با آنها میثاقِ مودت داریم که همه از کیانِ اسلامی دفاع کنیم و در مقابلِ عواملی که مانعِ ظهور تمدن‌ساز در عصر غیبت هستند مبارزه‌ای مستمر، عمیق و آگاهانه داشته باشیم. 

 

مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام

بسیج جامعه زنان

شبکه سایبری انقلاب اسلامی خواهران 

جمعِ کثیری از زنان منتظر شهر گراش

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

33 نظر

  1. در متن بیانیه بارها از جانب “مردم گراش” و یا “زنان گراشی” سخنی ذکر شده که مطمئنا نه این متن مورد تایید همه‌ی مردم گراش است و نه این سه، چهار تشکل که مشخص نیست کدام اشخاص حقیقی مسئول آن هستند صدای تمام زنان گراشی.
    به دغدغه‌مندان سایبری و… توصیه می‌کنم از جانب خود سخن گفته و با جمع نبستن با مردم گراش بیش از پیش نام شهر عزیزمان را با افراط و بنیادگرایی گره نزنند، گراش شهر مهربانی و دوستی‌ است و در دغدغه دینداری، ولایت‌مداری و تقید به مذهب نه جلوتر از کل کشور است و نه عقب‌تر، صرفا برخی افراد صدای بلندتر و قدرت بیشتری دارند.
    درضمن، این گروه‌ها کاش یکبار ماهیت خود، اتصالشان به دستگاهای حکومتی و افراد مسئول خود را معرفی کنند، با هویت مجهول سخن گفتن و خطابه کردن کاری ناپسند و مذموم است.

  2. مگر میشود با معرفت ناقص نسبت به حقیقت امام زمان علیه السلام ادعای تمدن سازی برای ظهور داشت.
    در ابتدائی ترین و اولیات شناخت ومعرفت و تطبیق عملی لنگ میزنیم حالا میخواهیم برای دیگران نسخه بنویسیم؟!!!!

  3. خوش به حال اون خانما که در سایه دین و قدرت هم از رفاه دنیوی برخوردارند و هم از رفاه غیره🙎
    ما که مال زمان فی‌سبیل‌اللهیم نه رفاه دنیوی داریم و نه اسم و رسم دینی😐

  4. حضرت علی (ع) در حکمت ۳۶۹ نهج البلاغه آینده اسلام و قرآن را تأسف بار می دانند و می فرمایند: « روزگاری بر مردم خواهد آمد که از قرآن جز نشانی و از اسلام جز نامی باقی نخواهد ماند. مسجدهای آنان در آن روزگار آبادان، اما از هدایت ویران است. مسجد نشینان و سازندگان بناهای شکوهمند مساجد، بدترین مردم زمین می باشند که کانون هر فتنه و جایگاه هر گونه خطاکاری اند، هر کس از فتنه بر کنار است او را به فتنه باز گردانند، و هر کس که از فتنه عقب مانده او را به فتنه ها کشاندند، که خدای بزرگ فرماید: «به خودم سوگند، بر آنان فتنه ای بگمارم که انسان شکیبا در آن سرگردان ماند» و چنین کرده است و ما از خدا می خواهیم که از لغزش غفلت ها درگذرد.»

  5. سلام و عرض ادب
    در پاسخ به کامنت اول:
    موافقم باهاتون که گراش نه جلوتره و نه عقب‌تر.حرف حساب👌

    اگر دقت کنیم متن بیانیه عمومی‌ست و در راستای هرآنچه در زمینه ظهور امام‌زمانه و جهانیه و تلاش انقلاب برای برپایی اون؛

    از گراش فقط دوبار نام برده شده اونم دو پاراگراف آخر:
    ۱، “مردم دغدغه‌مند گراش” که قید خورده و شامل همه نمیشه؛ پس این مطلب قابل دفاع است

    ۲،از طرف “زنان گراش” از خانومای منطقه خواستار همدلی و هم‌زبونی و… شده و از مودت و مهربونی گفته (که الحمدلله تاکید شما و همه‌ست که گراش شهر مهربونی و دوستی است که همه قبول دارن )

    به نظر شما اینکه زنان گراش با زنان منطقه همدل باشن یا هم‌زبون باشن که بحمدلله هستن و یا هم‌پیمان بر سر تحقق ظهور باشن، ایرادی وارده؟!

    اگر اجازه بدیم به فرمایش سردبیر محترم‌ فضای گفتگو فراهم بشه قطعاً نقطه اشتراکی در تفکر دو طرف باهم میشه پیدا کرد

    موفق باشین

  6. جناب منصف
    سفسطه کردید : زمینه سازی ظهور نیاز به معرفت کامل داره و معرفت کامل هم مخصوص امام معصوم، پس هیچ وقت مقدمه ی ظهور و اصل ظهور اتفاق نمیفته والسلام
    بلکه ما تا حد توانمون تلاش می‌کنیم، ادامه ی مسیر هم: ان جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا(شما در راه دین تلاش کنید، ما راه رو بهتون نشون میدیم)

  7. به عنوان یک گراشی که شناختی از گروه‌های امضاکننده‌ی این بیانیه‌ها ندارم، امیدوارم این گروه‌ها در بیانیه‌های بعدی به صورت واضح اسامی اعضا، اهداف و چشم‌اندازهای خود را تشریح کنند.

    بدیهی است که عبارتی همچون «جمعِ کثیری از زنان منتظر شهر گراش» بدون نام‌بردن از حتی یک زن منتظر گراشی، نمی‌تواند چیزی بیش از یک امضای موهوم برای پرکردن عریضه باشد.

  8. بس است این بیانیه های شعاری و بی سر و ته و بازی با کلمات این افراد ناشناس در چه مقامی هستند که از طرف زنان نجیب گراش اظهار نظر می کنند اینکه آدم راه بیفته فرت و فرت بیانیه در کنه شد هنر؟ بر چه اساس برای رسانه های شهر و بانوان منطقه نسخه می پیچند

  9. مگر حوزه خواهران رییس و مسئول ندارد که اوضاع را مدیریت کند؟بخدا عده ای با بیانیه های این چنینی دارن دیدگاه مردم رو به این نهاد مقدس تخریب میکنند

  10. حوزه علمیه الزهرا گراش، بسیج جامعه زنان و شبکه سایبری انقلاب اسلامی خواهران معرفی کامل و دقیقی هست
    اگر فردی با تشکلی آشنایی نداشته باشه، نشانه ی ضعف تشکل نیست.
    *زنان منتظر* افرادی هستند که موافق بیانیه اند، ولی عضو گروه و کانون خاصی نیستن، لذا با این نام خلاصه وار از این افراد یاد شده.

  11. با سلام و عرض ادب خدمت سروران و همشهریان گرامی
    ابتدا باید خدمت بزرگواران عرض کنم که در یک بیانیه نیاز نیست اسم تک تک افراد قید بشه
    همین که گفتن حوزه علمیه و … خودش واضحه
    در پاسخ به اقایان مهرابی و نوبهار:
    بنده به شخصه با شناختی که از شما دارم شما رو جزو جوانان مومن انقلابی شهرمون میدونم و انتظار دارم علیه خواهران انقلابی و منتظر ظهور اینطوری موضع نگیرین
    ضمن اینکه این بیانیه سرتاسر مهر و عطوفت هست و دعوت به کاری که وظیفه ی هر منتظری هست.
    جوانان مومن انقلابی به جای پراکندگی نظرات و موضع گیری در فضای مجازی علیه این تشکلات که طرفداراشون هم کم نیستن
    بهتره یه جلسه داشته باشن با نمایندگان فرهنگی این تشکلات و با هم برای کار فرهنگی تمیز و بدون اسیب، همفکری داشته باشن.
    مطمین باشید از ایده های شما جوانان مومن استفاده میشه و در سایه تعلیمات معصومین علیهم السلام تمیزترین کار در میاد.
    این که فقط تو فضای مجازی بحث بشه هیچ نفعی نداره.
    چون همه منتظر حضرتیم باید برای ظهورش بهترین کار رو ارائه بدیم
    پس منتظرا یا علی مدد
    ان شاءالله بتونیم همه با هم دل حضرت رو شاد کنیم

  12. این جماعت که اصلا معلوم نیست کی هستن و از کجا خط میگیرن (البته معلومه که! نمیشه گفت!) اینقدر قدرت دارن که کسی نمیتونه بگه بالای چشتون ابرو
    وقتی کسی که خودشو رییس فرهنگ شهر میدونه از کیلومترها اون ور تر میاد! فاتحه قضیه خوندس

  13. یعنی عاشق این رنگ عوض کردنتونم.یهویی از محکوم کردن این و آن و بیانیه‌های اتهام دین‌زدایی به دیگران زدن ، حالا شدین مهر و عطوفت!!!! به نظرتون جناب حضرت مهدی موافقند که هی بعضیا به نام نامی اسلام بیانیه بدن و تهمت به این و آن بزنن؟!!!
    واقعا خصوصیات منتظران واقعی حضرت اینجوریه؟!!😳

  14. جناب آشنا گرامی!
    بنده نیز علاقمند به گفتگو سازنده و مستقیم هستم، لکن شما هم به سیاق نویسندگان بیانه فوق حاضر نشده‌اید با هویت مشخص نظر خود را درج کنید!
    ان شا الله که همگی عاقبت به خیر بشیم!

  15. باسلام وعرض ادب خدمت همه مخاطبین محترم چند نکته :
    اول اینکه خطاب به اولین کامنت که به نظرم در بیانیه قبلی هم با مدیریت امثالهم وبا مثلا کار حرفه ای عده ای به خط شدند تا مساله فرهنگ و عرف رو به سمت اختلافات گراش واوز ببرند که البته همگان میدانند نه اون بیانیه قدرت انشقاق بین منطقه رو داشت و نه اینگونه دلسوزی های پوچ و تاکتیک های روانی ورسانه ای برای مردم تازگی داشت.
    نکته دوم تعجبم آقای مهرابی که در کامنت های بعد از ایشان به عنوان فرد انقلابی یاد کرده اند چرا این فرد انقلابی هر مطلبی که بر وفق مرادش نیست رو سریع یا برچسپ افراط میزنه یا تفریط ، شاید تعریف ایشون مثلا از انقلابی کار کردن فقط همین برچسپ های نخ نماهست!
    چون تاکنون اینهمه معظل اجتماعی را هدفمند یا دلسوزانه گریشنا خبری کرده، میشه اعلام فرمایید این انقلابیون برای توسعه و رفاه و نشاط شهر گراش غیر از این خزینه برچسب ها چند کار و یا پیشنهاد سازنده را ارائه داده اند که با فرهنگ و سابقه ارزشی گراش که همه برآن متفق القولیم واصالت اصلی ما گراشی ها هست وشهدایمان نیز برای زنده ماندن همین ارزشها جان فدا کردند، ارائه داده اند!!!؟
    فقط یکطرفه نقد کردن آنهم با تهمت (تندرو ، افراط وتفریط )و جوسازی که نشد انقلابی کردن !!!!
    مطلب بعد آقای مهرابی مگه این بیانیه چه نوشته که شما مجدد اینقدر سریع برافروخته شدید !!!!؟ حقیقتا به نظر حقیر که شاید هن اشتباه کنم ، یا با افراد صادر کننده بیانیه مساله دارید که حرفیست جداست وشخصی، که به نظر یک طرفه حرف زدن نه جالب است و نه جای بیان آن در فضای رسانه هست ویا واقعا بدون مطالعه و درک مطالبی که به روشنی وسادگی بیان و با چارچوب کلی ومشخص و درراستای مهمترین دغدغه رهبری که بحث تمدن سازی هست و دعوت واذعان شفاف وصریح به اشتراک اصلی مردم منطقه یعنی ارزشهای دینی و وحدت مردم منطقه مطرح شده ،شما به این شکل سراسیمه مجدد اظهار نظر و جوسازی و فرافکنی میکنید ، خب اگر دلسوزید مردم منطقه خود هستی، پیشنهاد شما خارج این جوسازی ها بر علیه این نهادها و این مطالب چیست؟
    البته اگر مجدد نقشه گراش واوز رو بر سر نیزه نمیکنید و اگر واقعا علاقه به توسعه داری و ادعای روشنفکری داری یا علی مدد ، به جای این برچسپ ها و موضع گیری ها انرژی خود را که مثلا دلسوزید صرف راهکار کنید لطفا ،،،،
    البته در موردی که فرمودید گراش جزء این کشور هست نه جلوتر ونه عقب تر هم مطلب وجود داره که اگر نیاز بود خواهم گفت ….
    باتشکر واحترام 🌹

  16. اقای مهرتبی چرا کاسه داغ تر از اش میشی؟
    اینکه کسی هم اسم نمینویسه بدلیل کینه ای بودن امثال شما هست
    این بیانیه رو از مادر دامادتون بپرسید میفهمید کی داره مینویسه ؟ چرااینقدر جوسازی میکنید
    […]

  17. دو نفر تو گراش داریم که نخود هر آشی می شوند و خودشان را عقل کل تصور می کنند
    جالبه که این دونفر نه تنها در بین مردم بلکه دربین دوستان و خانوده خودشان هم جایگاه و اعتباری ندارند . ولی خودشان را نماینده همه مردم تصور می کنند. خود بزرگ بینی هم بد دردیه .خدا شفاشون بده

  18. بابا دم انتخاباتیه بهونه دست بعضی افراد دادیدا 😇 ،
    باباجونی اینها سریع بحث رو دوقطبی میکنن چون سابقه این ترفند رو همه دارن ، این روزها عده ای اتفاقا شدیدا دنبال همین مطالب هستند که خودشون رو دلسوزانه توی صف مردم جابزنند وحتی خودشون رو نماینده جنس مخالف هم مطرح کنند!!!! وبیداد کنند که ایها الناس برسید که مجدد دیوار کش ها اومدند ، آی برسید که برخی زنان شهر سر در سطل آشغال دارند و عده ای مسئول فقط نظاره گر هستند ، آی برسید که اوز و گراش رو به جان هم انداختند ، آی برسید که مخالفین تفریح خانم ها باز پیداشون شد و….
    خودشون هم که ماشالا اینقدر راهکار دادند که نگو و نپرس 🤥
    اما دمتون گرم ای حرفه ای جلو میرید 😇

  19. در توضیح متن «گراش من»:

    شاید آقای محسن مهرابی را بتوان یک نیروی انقلابی و دغدغه مند دانست ولی این نوع جوانان بیشتر دنبال خود نمایی و دیده شدن هستند تا هدفی خاص که به نفع شهر و مملکت باشد.
    برا همین هم با هر چیزی مخالفت می کنند تا نیاز دیده شدن خودشان را ارضاء کنند

    شما هم سخت نگیر بالاخره باید یک چیزی بگن
    بزرگ بشن درست می شن

  20. این بیانیه هیچ بویی از همدلی نداره دقیق بخونید مجددا رسانه ها و بانوان منطقه رو تهدید و بر مبارزه تاکید کردن!! خدایا خودت امور شهر گراش رو ختم بخیر کن خانم های لشکر سایبری لطفا خودتون رو معرفی کنید اول ببینیم چند نفرین!!! بعد از طرف مردم گراش صحبت کنید و دم از امام زمان بزنید و از این امام مظلوم مایه بذارید

  21. جناب مانی
    متاسفانه سفسطه رو ظاهرا درست متوجه نشدند یعنی چه
    ثانیا کی گفت معرفت کامل به ظهور مخصوص به امام معصوم هست؟!
    پس اینهمه بزرگان همچون سلمان و مقداد و عرفای بزرگ مثل ایت الله سیدعلی اقای قاضی و امثال جناب علامه طباطبایی رو یا نمیشناسید یا در دایره تنگ وناقص تفکری و معرفتی شما نمیگنجد!
    امدی سد باب معرفت علم و کمال کردی با گفتن این مطلب ک معرفت کامل مخصوص به امام علیه السلام است.
    و اینکه نتیجه تابع اخس مقدمتین است
    وقتی شما معرفت ناقص داشته باشی ایا بامعرفت ناقص میتوان به نتیجه تام و مطلوب رسید؟

    پس ره چنان رو که رهروان رفتن

    ازبزرگانی که با معرفت درست سبب رضایت مولایشان شدند و خودشان هم به کمال واقعی رسیدند بیاموزیم نه با راههای شعاری وناقص!!پس کمی تامل و دقت لازم است
    نه انگ سفسطه و …

  22. جناب مهرابی عزیزی
    شما خودت میفهمی چی نوشتی و به چی گیر دادی…
    بنظرم تمرکز کنید روی ایستادگی در مقابل مشکلات و عدم استعفا توسط ابوی محترمتان ک تمام فرصتهای یک شهر در شورای قبل از مردم گرفت و امید مردم رو ناامید کرد…
    تعجب میکنم از اظهار نظر شما نسبت به این بیانیه…
    بنده خودم از مخالفین سرسخت بیانیه اول بودم اما راجع به این بیانیه نظری ندارم چون واقعا چیزی بدی ننوشتن… ولی خوبی این بیانیه به این بود ک ماهیت شخص شما هویدا بشه ک فقط با غرض ورزی مطلب مینویسی…
    […]

  23. و اینکه جناب مهرابی عزیز شما ک کارشناس ارشد تمامی امور هستی و الحمدلله هیییییییچ موردی هم از زیر دستت عبور نمیکنه لطفا در مورد استعفا جناب اقای مهرابی از شورا شهر ، ایجاد اختلاف و همچنین استارت از هم پاشیده شدن شورای قبل توسط ایشان هم ی گریزی بزنید…
    ممنون و مچکر…

  24. در پاسخ به دختر گراشی
    در روایات اوده وقتی که جهان پر از ظلم و جور میشه
    و نفرمودن وقتی زمین پر از ظالم میشه
    (پر از ظلم شدن) متفاوت از (پر از ظالم شدن) هست

  25. بنده این جسارت را داشتم که دیدگاه خود را با نام و هویت مشخص منتشر کنم اما دیدگاه‌های مخالف بنده هیچ‌کدام با نام و هویت مشخصی نیست!
    یا جرات و شجاعت ندارید که اساسا با انسان ترسو بحثی نمی‌ماند و یا هدفمند و شبکه سازی شده سایبری کامنت گذاشتید که رسم شما همین است!
    هر زمان شجاعت با هویت خود کامنت گذاشتن را پیدا کردید به گفتگو می‌نشینیم و در غیر اینصورت “قالو سلاما”

  26. و اگر انتخابات پرشور نشد و نتیجه مطلوب جناب پناهیان حاصل نشد، مشخص است که ظهور نکردن امام زمان(عج)، تقصیر آنهایی است که رأی نداده اند یا نام گزینه اصلح و مطلوب آقایان را ننوشته اند و لذا تا ۴ سال می توان مردم بی نوا را نکوهش کرد که “اف بر شما که ظهور را به تأخیر انداختید!

  27. جناب محسن مهرابی
    مگر هر بیانیه ای باید همه مردم امضا کنند؟؟؟ برو واکاوی کن که قبلنا چقدر بیانیه از طرف پدرت و اقوام شما نوشته شده ( البته طومارهای خوب میگما) مثلا از طرف خانواده های شهدا. مگر لازم است همه خانواده های شهدا امضا کنند؟؟؟
    مگر همه گراشی ها باید امضا کنند؟؟؟ تا بشود آن چیزی که تو میگی.
    بعد اینکه اصلا لازم نیست مسئولین این سه تشکل را بشناسی چون شخص مهم نیست. تشکل و نهاد مهم است.
    هرچند که میدونم میشناسی و …
    بعد اینکه من میخام بهت بگم، بله. گراش با همه شهرها فرق داره. متفاوت است از نظر معنویت. و جلوتر است. شککککک دارییییی؟؟؟
    اصلا تو فازت چیه؟؟؟ مشکلت چیه؟؟؟
    مشکلت با اشخاص است یا فعل؟؟؟

  28. چون یار پرده از رخ بر نمی کشد هر کس حکایتی به تصور چرا کند ؟؟!! با تشکر از کسانی که با قلم و تفکر و تدبر و عملشان انتظار را برای خود و دیگران پاسداشت و معنا می کنند و در این وانفسای مادیگری و مدرنیته بدون معنویت ! انتظار فرج را آرزو و امید خود برگزیده اند ! لازم به ذکر است که دیگران نیز با حسن ظن و ذهنیت بی آلایش به این قضایا بنگرند که در این تنگناها و فضاهای مه آلود و گم کرده راه خویشتن آنچه مسلم است به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل است !!و آنچه از یاد و نام و امید به منتظر غائب چه از کسانی با نام و نشان و چه بی آن!! گفته شود و در جامعه ملموس و رویت گردد بهتر از آن است که به غفلت و روزمرگی و جهالت سپری گردد !!

  29. فرهنگ منطقه و شهر ما با اینگونه بحثها هیچ مناسبتی ندارد. ما باید تلاش کنیم آن استقلال فرهنگی که تا زمان قاجار داشتیم را به دست بیاوریم نه اینکه تحت تأثیر نوع فرهنگ پوچ ساخته شده توسط حکومت تهران قرار بگیریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

33 نظر
scroll to top