بستن

اُ به یاد افتادگان؛ شب از چشم شب‌گرد

هفت‌برکه: «اٌ» نگارخانه‌ی زیبایی است که به یاد امیرحسین افتادگان نامگذاری شده است و کاملا متناسب بود که با نمایش عکس‌های جواد آب‌افکن از اعجاز نورهای شب شروع به کار کند.

اُ به یاد افتادگان

امیرحسین افتادگان شب تاسوعا در شهریور ۱۳۹۸ در پی تصادف با موتورسیکلت جان سپرد (خبر در هفت‌برکه). شاید بهترین توصیف از او را علی‌اکبر شاه‌محمدی، مدیر و معلمش، نوشته باشد: «امیرحسین فقط یک فوتبالیست قهار نبود. امیرحسین دانش‌آموزی منحصربه‌فرد بود. او باهوش نبود بلکه تیزهوش بود. همیشه یک شوخی و شیرین‌زبانی توی کلامش داشت. او فقط شاگردم نبود، با هم رفیق بودیم. کمک‌حالم بود. همیشه و همه جا ریزنقش و موثر. ساده و خودمانی.» (اینجا)

هویت تازه برای نگارخانه

«اُ» قرار است همینقدر ساده و خودمانی نام امیرحسین افتادگان را زنده نگه دارد. وقتی برگزارکنندگان «شب‌گرد»، اولین نمایشگاه عکس‌های انفرادی جواد آب‌افکن، نگارخانه‌ی طبقه فوقانی سینما فرهنگ را انتخاب کردند، متوجه شدند که باید آن را متحول کنند. این نگارخانه که پیش از این با نام گالری سینما فرهنگ میزبان کارگاه‌ها و نمایشگاه‌هایی بود، تنها یک سالن خالی و روشن بود با دیوارهای سفید. محمدامین نوبهار که به عنوان نمایشگاه‌گردان، مسئولیت تیم بازطراحی این نگارخانه را به عهده داشت، گفته بود سعی می‌کنیم این مکان به یک نگارخانه‌ی حرفه‌ای تبدیل شود (خبر در هفت‌برکه).

با همراهی و حمایت مالی خانواده‌ی امیرحسین، اکنون نتیجه‌ی تلاش چند هفته‌ای این تیم در معرض دید است: دیوارها رنگ ‌شده، دیواره‌های متحرک اضافه ‌شده، نورهای موضعی نصب شده، و آن سالن خالی به نگارخانه‌ای گرم و کوچک تبدیل شده است. تغییر نام این سالن قدمی در مسیر هویت‌بخشی تازه به این نگارخانه است.

نمایشگاهی از زیبایی‌های آسمان شب

دیروز هشتم فروردین ۱۴۰۰، در مراسمی کوتاه با حضور جمعی از هنردوستان، نگارخانه‌ی «اُ» و نمایشگاه عکس «شب‌گرد» با صحبت محمدامین نوبهار و جواد آب‌افکن افتتاح شد. نوبهار با تشکر از خانواده‌ی امیرحسین شروع کرد و گفت: «با حمایت آنها، سعی کرده‌ایم به این نگارخانه هویتی جدید بدهیم.»

نوبهار که خود عکاس است، در مورد عکس‌های آب‌افکن گفت: «جواد در بیرون از گراش شناخته‌شده‌تر است تا در گراش. عکس‌های او در کنار عکس‌های بزرگ‌ترین عکاسان آسمان شب در ایران همچون اوشین زاکاریان و بابک امین تفرشی به نمایش گذاشته شده است، اما تاکنون در گراش نمایشگاهی برگزار نکرده است. خیلی خوشحالم که بالاخره جواد قبول کرد این نمایشگاهی از آثارش بگذارد، و امیدوارم بقیه عکاسان گراش نیز شروع کنند به نمایش و فروش آثارشان.»

جواد آب‌افکن در مورد این نمایشگاه عکس سخن کوتاهی داشت: «صادقانه بگویم هیچوقت نمی‌خواستم عکس‌هایم روی دیوار باشد، چون احساس می‌کردم بسیاری از کسانی که عکس‌های نجومی را می‌بینند، از آنها لذت نمی‌برند و سر در نمی‌آورند. اما با تجهیز این گالری، نیاز بود که یک نمایشگاه در آن برگزار کنیم و با تشویق دوستان، به برگزاری این نمایشگاه رسیدم.»

نوبهار برای توضیح صحبت آب‌افکن گفت: «عکاسی نجومی ترکیبی از علم نجوم و هنر عکاسی است. اگر توضیحات زیر هر عکس کافی نبود، از خود جواد بپرسید، چون کسی باید توضیح بدهد که دانش نجوم داشته باشد و مثلا صور نجومی و کهکشان را بشناسد.» البته در ابتدای نمایشگاه و در کنار هر عکس، راهنمایی برای بازدیدکنندگان ارائه شده است.

نوبهار در انتها تاکید کرد: «هر هنرمندی که علاقه دارد آثارش را به نمایش بگذارد، ما استقبال می‌کنیم و خوشحال می‌شویم که این گالری همیشه پویایی داشته باشد.»

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

4 نظر

  1. این نگار خانه شیک و مجلسی، نوش هنرمندان عزیز گراش
    سپاس از اقا جواد آب افکن و خانواده فرهنگ دوست نوبهار.
    جاداره از آقای عزیز نوبهار بابت تجهیز نگارخانه پردیس بوستان یاران هم تشکرویژه ایی داشته باشیم

  2. خوشحالم که در این نمایشگاه با جواد هم‌راه بودم. به نظرم افتتاح این نگارخانه‌ی دِنج و زیبا، گامی نو برای هنرمندان منطقه است و می‌تواند تبدیل به محلی شود برای قرارهای همیشگی آن‌ها.

    سپاس از خانواده‌ی خوش‌فکر و هنردوستِ زنده‌یاد امیرحسین افتادگان که در این راه پیش‌قدم شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top