بستن

شورای ترافیک: سرعت‌کاه بله، سرعت‌گیر نه

هفت‌برکه درخواست‌های در مورد نصب سرعت‌گیر در نقاط مختلف مهمترین موضوع جلسه شورای ترافیک شهرستان گراش بود. نصب سرعت‌گیر در خیابان‌های اصلی ممنوع است و در صورت نیاز باید سرعت‌کاه نصب شود.

به گزارش هفت‌برکه جلسه شورای ترافیک شهرستان گراش صبح سه‌شنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۲ به ریاست محمدکاظم جعفری معاون عمرانی فرمانداری در سالن جلسات فرمانداری گراش برگزار شد. استانداردسازی سرعت‌کاه‌های و سرعت‌گیرها، سهم شهرداری از جریمه‌ها، نقاط حادثه‌خیر و ایمن‌سازی ترافیکی بلوار خلیج فارس از مهمترین بحث‌های مطرح شده در این جلسه بود.

مهندس جعفری معاون فرماندار گراش ضمن تسلیت ایام محرم گفت: «تمهیدات ترافیکی محرم با توجه به این که موقتی است نیاز به مصوبه شورای ترافیک ندارد و شهرداری و راهنمایی و رانندگی با هماهنگی هیات‌ها می‌توانند برای بستن مسیرها با در نظر گرفتن مسیر جایگزین اقدامات لازم را انجام دهند.»

جعفری با اشاره به مصوبات جلسات قبل گفت: «مصوبات اجرا نشده سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مشخص و در جلسه بعد بررسی شود. با توجه به شکل فعالیت شورای ترافیک بیشتر مصوبات هم اجرا شده و هم اجرا نشده مربوط به دو شهرداری گراش و ارد است.»

 

سرعت‌کاه‌ها باید استاندارسازی و آشکارسازی شود

جعفری با اشاره به درخواست‌های فراوان ارسالی برای نصب سرعت‌گیر گفت: «بر اساس قانون نصب سرعت‌گیر در خیابان‌های اصلی ممنوع است و در صورت نیاز صرفا باید سرعت‌کاه‌های استاندارد نصب شود. ارتفاع و طول سرعت‌گیر بیشتر است و به گونه‌ای طراحی می‌شود که باید خودرو قبل از متوقف شود. اما سرعت‌کاه دارای ارتفاع کمتر است و با کاهش سرعت و رسیدن به سرعت ۳۰ کیلومتر امکان عبور روان خودروها وجود دارد.»

معاون عمرانی فرمانداری گراش در مورد سرعت‌گیرهای گراش گفت: «یکی از مشکلات موجود غیر استاندارد بودن برخی از سرعت‌کاه‌های سطح شهر است. اولویت ما این است که از سرعت‌کاه استاندارد استفاده شود اما هزینه این نوع سرعت‌کاه بسیار بالاست و شهرداری ترجیح می‌دهد که از سرعت‌کاه و سرعت‌گیر آسفالتی استفاده کند که استانداردسازی این نوع موانع خیلی سخت است.»

از مصوبات این جلسه تاکید بر آشکارسازی سرعت‌گیرها و سرعت‌کاه‌های سطح شهر بود. جعفری گفت: «بخشی آشکارسازی سرعت‌کاه‌ها قراردادن نور است و بخشی دیگر به دلیل وجود درخت‌ها افراد متوجه تابلو نمی‌شوند. برای آشکارسازی چون رنگ‌آمیزی‌ها دوام ندارد حتما باید از موانع چشم گربه‌ای استفاده شود.»

درخت‌های وسط بلوار باید حذف شود

مهندس جعفری گفت: «فضای سبز خوب است اما جان انسان‌ها مهم‌تر است. درخت‌های وسط بلوار و وسط جزیره‌های مثلثی باید حذف شود چون خطرساز است. نمونه آن میدان دارایی است که درختان باید حذف یا جابه‌جا شود.»

معاون عمرانی فرمانداری گراش گفت: «قبل از اجرای فضای سبز باید به مسائل ترافیکی هم توجه شود چون کاشت و بعد حذف درختان تبعات اجتماعی دارد. مدیریت شهری نباید به صورت جزیره‌ای باشد و حتما باید بین بخش فضای سبز و بخش ترافیک هماهنگی ایجاد شود.»

جعفری گفت: «طرح تفضیلی شهر گراش در مراحل تصویب است این طرح باید از نظر ترافیکی نیز بررسی شود. اگر به مدیریت ترافیک شهری در طرح تفضیلی توجه نشود مشکلات موجود در طرح جامع چند برابر خواهد شد.»

میدان شهید برزگران

طرح میدان شهید برزگران با تایید شورای ترافیک استان در مرحله اجرا است. در این جلسه مصوبات جلسه پیشین شورای ترافیک در مورد میدان شهید برزگران بررسی شد. بازگشایی دوربرگردان روبه‌روی ورزشگاه شهدا انجام شده است ولی مسدود شدن کوچه روبه‌روی آن موقتا با نظر شورای ترافیک انجام نمی‌شود.

تابلوی توقف مطلقا ممنوع روبه‌روی بنگاه محقق باید نصب شود و در ورودی میدان برزگران از سمت بلوار معلم باید سرعت‌کاه نصب شود تا سرعت ورود خودروها به میدان به ۳۰ کیلومتر کاهش یابد.

یک سرعت‌گیر بله و یک سرعت‌گیر نه

بخشی عمده درخواست‌های ارسالی به شورای ترافیک از سوی ادارات و اشخاص نصب سرعت‌گیر است.

در پاسخ به درخواست مدرسه استثانایی زینبیه با توجه به شرایط ویژه دانش‌آموزان این مدرسه و قرار داشتن در محور فرعی با نصب سرعت‌گیر موافقت شد. اما با درخواست مدرسه پیام‌آوران برای نصب سرعت‌گیر در خیابان فرهنگ موافقت نشد.

مهندس جعفری گفت: «ساعت فعالیت مدرسه با ساعت فعالیت بوستان شهید سلیمانی متفاوت است به همین علت نیازی به نصب سرعت‌گیر در این نقطه وجود ندارد.»

سهم شهرداری از جریمه‌ها پرداخت نشده است

مهندس جعفری گفت: بر اساس ماده ۲۳ باید بخشی  از مبلغ جرائم راهنمایی و رانندگی باید به حساب شهرداری‌ها واریز شود. از این مبلغ برای استاندارد سازی وسایل، خط‌ کشی و نگهداری آن، تهیه و نصب و نگهداری علائم راهنمایی و رانندگی استفاده می‌شود. شهرداری گراش باید پیگیر سهم خود از جرائم رانندگی باشد.»

هومن اسدی‌پور نماینده شهرداری گراش در این جلسه اعلام کرد امسال تاکنون مبلغی بابت جریمه‌های رانندگی به حساب شهرداری واریز نشده است.  

سرهنگ مرادی پلیس راهور گراش گفت: «سامانه مانتورینگ شهری باید به پلیس راهور لینک شود. در استعلامی که از استان داشتیم هزینه این کار به شهرداری است اما شهرداری تاکنون برای این مورد اقدامی نکرده است.»

در نهایت تصمیم گرفته شد در این مورد از شورای ترافیک استان استعلام شود که هزینه اجرا با نیروی انتظامی یا شهرداری است.

پارک ترافیک شاید وقتی دیگر

بر اساس دستورالعمل استانداری فارس، تمامی شهرهای استان فارس برای آموزش عمومی باید دارای پارک ترافیک باشند. برای احداث پارک ترافیک یک مهلت شش ماهه به شهرداری داده شد.

هومان اسدی‌پور نماینده شهرداری گراش گفت: «سال ۱۳۹۵ پارک ترافیک کلنگ‌زنی شد اما در حد نقشه ماند و اجرایی نشد. با توجه به این که در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری این موضوع دیده نشده است، اجرای آن در این مدت امکان‌پذیر نیست.»

شورای ترافیک مصوب کرد ورود خودروهای سبک و سنگین به بخش‌های بازی شهر ممنوع شود.

بلوار خلیج فارس چه کسی مسئول است؟

تصادف و انحراف‌های چند ماه اخیر باعث شد که موضوع ایمن‌سازی بلوار خلیج فارس مورد توجه شورای ترافیک قرار گیرد.

معاون فرماندار گراش در مورد بلوار خلیج فارس گفت: « از نظر حقوقی صورتجلسه تغییر و تحول انجام شده است و بلوار خلیج فارس تحویل شهرداری گراش است.»

اما نماینده شهرداری اعلام کرد: «بخشی از این بلوار در محدوده شهری قرار ندارد و ما خارج از محدوده نمی‌توانیم هزینه کنیم.»

راهنمایی و رانندگی گراش نیز با توجه تعداد زیاد انحراف‌های رخ داده در نظر کارشناسی گفت‌: «بخش عمده حوادث رانندگی در بلوار خلیج فارس انحراف از مسیر است. به همین دلیل شیار لرزشی در دو طرف جاده و بلوار ضروری است. شیار لرزشی باعث می‌شود حتی اگر راننده دچار خواب آلوده شود او را از نزدیک شدن به لبه جاده آگاه کند. همین طور تسطیح شانه خاکی نیز ضروری است.»

با تصویب شورای ترافیک ایمن‌سازی بلوار خلیج فارس با توجه به تفاهم‌نامه موجود باید توسط شهرداری گراش انجام شود.

جعفری رییس جلسه در مورد روشنایی ادامه بلوار خلیج فارس گفت: «برای روشنایی ادامه بلوار خلیج فارس هفته گذشته دیداری با مهندس کریمی‌فرد مدیرکل برق فارس داشتیم. با تفاهم‌نامه بین فرمانداری، اداره برق، شورای و شهرداری موضوع دست پیگیری که اداره برق کار را انجام دهد.  نماینده محترم هم مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته است که باید از طریق اداره راه و شهرسازی پیگیری شود.»

چهار نقطه حادثه‌خیز در مسیر ارد تا بیرم

بخش عمده‌ای از جاده‌های روستایی شهرستان گراش زیر نظر پلیس راه خنج قرار دارد.

سرهنگ سید یوسف حسینی‌فرد، رییس پلیس‌راه خنج گفت: «چهار نقطه حادثه‌خیر ما در مسیر سه راهی ارد تا بیرم به ویژه محدوده بالنگستان است که بیشترین فوتی را در این محدوده داشته‌ایم. برای ما از نظر ترافیکی تونل بالنگستان در اولویت است. نقاط حادثه‌خیز مشخص شده است و اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت ابلاغ شده است. گردنه بالنگستان از نظر ما نقطه حادثه‌خیز کد دار است.»

قیصری رییس اداره راه و شهرسازی گراش گفت: «تونل دارد کار می‌شود که نیاز بودجه و زمان زیاد است هر چند بخش از آن به دلیل فرهنگ رانندگی است که خیلی از افراد رعایت نمی‌کنند.»

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

2 نظر

  1. همچین میگن شورای ترافیک که آدم یاد شورای ترافیک تهران و شیراز می افته آخه برادر چارتا کوچه خیابون که این همه دنگ و فنگ نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top