بستن

پرستاری که از زنده و مرده تست کرونا می‌گیرد

هفت‌برکه: شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد چه کسی در این مدت از بیمارانِ بستری در بخش‌های مختلف بیمارستان، پرسنل و حتی افراد مشکوک به کرونا که اجساد آنها به سردخانه منتقل شده است ، تست کرونا می گیرد؟

روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی گراش ، مصاحبه ای را با شهرزاد رشیدی به عنوان نمونه گیر مرکز آموزشی درمانی امیرالمومنین علی (ع) گراش انجام داده است.

شهرزاد رشیدی با مدرک کارشناس پرستاری از سال ۷۶ در بخش‌های مختلف بیمارستان گراش خدمت کرده است. او در حال حاضر سرپرستار کنترل عفونت و کارشناس ایمنی بیمار در بیمارستان امیرالمومنین علی (ع) گراش است.

 

نمونه‌گیری در بیمارستان فقط توسط شما انجام می‌شود؟

بله. اما در زمان اوج شیوع بیماری، به دلیل نیاز به نمونه گیری زیاد، به صورت موقت، آقای محسن حسینی‌پور هم تعدادی از نمونه‌گیری‌ها را انجام می‌دادند.

 در بیمارستان از چه افرادی نمونه گرفته می‌شود؟

بیماران بستری دارای علایم، پرسنل، مردم عادی (همراه با نامه پزشک) و حتی اجساد افراد مشکوک به کرونا که به سردخانه منتقل شده‌اند.

چون قانون خاصی برای نمونه‌گیری نیست، از تمام افرادی که با داشتن نامه پزشک مراجعه می‌کنند، نمونه گرفته می‌شود.

روند انجام نمونه‌گیری در بیمارستان به چه صورت است؟

در بیمارستان چون از بیماران بستری در تمام بخش‌ها در صورت لزوم باید نمونه‌گیری انجام شود و پزشکان در ساعات متفاوتی بیماران را ویزیت کرده و دستور نمونه‌گیری می‌دهند، بنابراین ساعت مشخصی برای نمونه‌گیری وجود ندارد و هر ساعتی که لازم باشد (حتی نیمه شب و روزهای تعطیل) باید حضور داشته و نمونه گرفته شود. ولی با توجه به ساعت کار آزمایشگاه کرونا در دانشکده علوم پزشکی، نمونه‌های گرفته شده تا ساعت ۱۲ و سی دقیقه ظهر به آزمایشگاه ارسال می‌شود. در غیر این صورت نمونه‌ها در یخچال اتاق نمونه‌گیری نگهداری و صبح روز بعد به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

با توجه به اینکه این کار، خطرناک است، آیا خودتان داوطلب انجام کار بوده‌اید؟

بله، با توجه به نیاز بیمارستان به نمونه‌گیر کرونا، خودم داوطلب انجام این کار شدم.

آیا از افرادی که فوت شده‌اند هم در صورت لزوم، نمونه گیری انجام می‌شود؟

بله، تعداد زیادی نمونه‌گیری از جسد بیماران مشکوک به کرونا در بخش‌های مختلف بیمارستان و حدود پنج مورد هم در سردخانه انجام داده‌ام.

آیا نمونه‌گیری در افراد مختلف، متفاوت است؟

روند انجام نمونه‌گیری در همه افراد یکسان است. برای مردم عادی: نمونه گیری دوبار از دهان، بیماران وصل به دستگاه تنفس: نمونه گیری از بینی، دهان و تراک (تراشه)، اجساد: نمونه گیری از بینی و دهان

آیا خود یا اعضای خانواده به کرونا مبتلا شده اید؟

خودم خیر ولی همسرم مبتلا شدند

اگر تست شما مثبت شود، چه واکنشی دارید؟

در هر صورت ابتلا به کرونا با ترس همراه هست. چون بیماری ناشناخته‌ای است و ممکن است عوارض ناگواری به همراه داشته باشد. بنابراین با جدیت اصول پیشگیرانه و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنم تا به این بیماری مبتلا نشوم. ولی در صورت ابتلا چون این کار را داوطلبانه و با اختیار خودم انتخاب کرده‌ام، خطر را به جان می‌خرم.

خانواده شما با شغلتان مشکلی ندارند؟

با توجه به مشکلات شغلی رشته پرستاری و خطرات آن در همه زمان‌ها به خصوص در وضعیت شیوع بیماری کرونا، مطمئناً نگرانی خانواده‌ها همواره وجود دارد ولی با گذشت ۲۳ سال از سابقه خدمت من، با موضوع کنار آمده و خدا را شکر مشکلی وجود ندارد.

تست H۱N۱هم شما نمونه گیری می‌کنید؟

نمونه‌گیری تمام بیماری‌های عفونی را خودم انجام می‌دهم. حدوداً چهار سال است نمونه گیری H۱N۱ در بیمارستان گراش انجام می‌دهیم.

از لحاظ لوازم حفاظت فردی مشکلی ندارید؟

خیر، با همت خیرین محترم شهرستان، لوازم حفاظت شخصی به میزان لازم در اختیار پرسنل قرار می‌گیرد. مسئله مهم استفاده صحیح و به موقع از لوازم حفاظت فردی است زیرا استفاده نادرست، زمینه‌ساز انتقال بیماری می‌شود.

حرف پایانی شما با مردم چیست؟

برای حضور در جمع‌ها و دورهمی‌ها همیشه وقت هست. دورهمی‌ها را به تعویق بیندازید و تا جایی که امکان دارد از منزل خارج نشوید تا بتوانیم با کمک هم از این بحران به سلامتی عبور کنیم. پروتکل‌های بهداشتی (رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک، شستشوی مکرر و اصولی دست ها) را رعایت کنید تا شاهد از دست دادن عزیزانمان نباشیم. کادر درمان پس از گذشت ماه‌ها از مبارزه با بیماری کرونا، خسته هستند. بیایید با رعایت اصول پیشگیرانه با ما همکاری کنید.

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top