بستن

استاد محمدرضا درویشی نام‌آور در ایران، ناشناخته در گراش

هفت‌برکه: امروز زادروز یکی از شناخته‌شده‌ترین آهنگسازان ایران و مهمترین پژوهشگر موسیقی نواحی ایران است. استادی که گراشی‌ها کمتر او را می‌شناسند.

استاد محمدرضا درویشی متولد ۲۵ مهر ۱۳۳۴ از مادری شیرازی و پدری گراشی در شیراز است. پدر او عبدالله معروف به مشت عبدالله از خانواده ملادرویش‌های گراش است و به شغل فروش مصالح ساختمانی و چوب و لوله مشغول بود. مشتی عبدالله متولد ۱۲۸۶ بود و سال ۱۳۶۳ در گراش فوت کرد.

محمدرضا ۴ برادر و ۱۰ خواهر دارد که در شهرهای مختلف سکونت دارند. ناصر درویشی، برادر او، در مورد خانواده خود می‌گوید: «ما ۵ برادر و ۱۰ خواهر هستیم. من و برادرم محمود ساکن دبی هستیم. غلامرضا در گراش و احمد در قشم ساکن است. محمدرضا را هم که همه می‌شناسند در حال حاضر ساکن تهران است. ۱۰ خواهرم نیز در شهرهای مختلف گراش، لار، جهرم، شیراز و .. سکونت دارند و یک نفر از آن‌ها فوت کرده است.»

محمدرضا درویشی سال‌ها برای تحقیق در مورد موسیقی نواحی و محلی، نقاط مختلف ایران را زیر پا گذاشت. او در طی این سال‌ها تنها دو سفر خانوادگی به گراش داشته و در برنامه‌های هنری گراش حضور نداشته است. در ده سال اخیر، چندین بار از این استاد موسیقی برای حضور در گراش دعوت شده است که به دلایل مختلف این برنامه‌ها به سرانجام نرسید.

پژوهشگر یگانه موسیقی ایران

محمدرضا درویشی هر چند آهنگسازی شناخته شده است اما بیش از هر چیزی پژوهش‌های او در معرفی موسیقی نواحی ایران موثر بود است. «دایره‌المعارف سازهای ایرانی» مهمترین کتاب پژوهشی در موسیقی ایرانی است. 

او در سن ۱۸ سالگی و پس از پذیرش در کنکور سال ۱۳۵۳ وارد دانشگاه تهران شد و از همان سال اول، شروع به آهنگسازی کرد. درویشی در دانشگاه، شاگرد استادانی چون داریوش صفوت، مهدی برکشلی، احمد پژمان، مصطفی کمال پورتراب، پرویز منصوری، پری برکشلی، لوست مارتیروسان و شاهین فرهت بود و نهایتاً در سال ۱۳۵۷ مدرک کارشناسی‌اش را دریافت کرد و بعد از آن به جای تحصیل دانشگاهی به پژوهش میدانی مشغول شد.

درویشی بیش از ۲۰ موسیقی فیلم تولید کرده است و در سال ۱۳۸۴ برای فیلم شهرآشوب برنده سیمرغ بلورین موسیقی فیلم شد. 

آلبوم «شوق‌نامه» شامل بازخوانی ۲۲ تصنیف‌ منسوب به عبدالقادر مراغی، نظریه‌پرداز و آهنگساز دورهٔ تیموری است که توسط «گروه عبدالقادر مراغی» به سرپرستی محمدرضا درویشی و خوانندگی همایون شجریان ضبط و در قالب ۳ سی‌دی، در سال ۱۳۹۰ با حضور استاد محمدرضا شجریان رونمایی شد.

پژوهش‌های موسیقایی محمدرضا درویشی در قالب کتاب و نوار منتشر شده است و بسیاری از آثار او در انتظار انتشار است. در ویکی‌پدیا با برخی از این آثار و همکاری او با کسانی مانند پرویز مشکاتیان، حسین علیزداه، بهرام بیضایی، همایون شجریان و … آشنا شوید.

برای آشنایی بیشتر با نقش استاد درویشی در موسیقی ایران مجموعه مصاحبه‌های او را در سایت انسان‌شناسی و فرهنگ بخوانید.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

7 نظر

  1. ضمن آرزوی سلامتی و دوام توفیق برای این استاد فرهیخته یکی از دلایل ناشناخته ماندن بعضی مشاهیر گراش عدم ارتباط گیری آنها با گراش است همانطور که ایشان مثل اینکه از سال ۵۳ که از گراش رفته اند فقط دو بار به گراش آمده اند. برداشت از متن
    اداره ارشاد و اهالی موسیقی زمینه اجرای ایشان در گراش فراهم کنند حیف است تااین حد ناشناخته بمانند.

  2. گریشنا مونده بودی خبر ش ج ر ی ا ن رو چطور کار کنی… ک عنصرش رو اوکی کردی

    اگر این هوش و ذکاوتتون صرف نیات مثبت کنید هم موثر و هم موفق واقع میشوید در شهر گراش…

    1. اگر قرار بود خبر استاد شجریان منتشر شود نیازی به پیچاندن موضوع نبود و با افتخار این کار را انجام می‌دادیم. در مورد محمدرضا درویشی پیش از این هم خبرهایی در گریشنا منتشر شده بود و تلاش کردیم ایشان را به گراش دعوت کنیم که امیدواریم این دعوت را بپذیرند.

  3. ظاهرن ایشون خودشون نخواستن با گراش در ارتباط باشن.وگرنه ملتی که بیخبرن از ایشون چگونه بفهمن چنین شخصیتی گراشی هستن؟

  4. آیتامیل عزیز ما ی ز ی د و ش م ر و هم اینطوری نمی نویسیم !!! شجریان فارغ از اغراض متلون و دمدمی مزاج و ناپایدار ذهنی و عقلی ! سیاسی ما که روزی شخصی را در حد معجزه هزاره سوم و … عزیزش می داریم و روز دیگر اورا انحرافی و … به دورش می اندازیم !!!! یک اسطوره ادب و هنر و شخصیتی ماندگار در تاریخ ایران زمین است که تا ایران و زبان فارسی نفس می کشد همچون حافظ و سعدی و فردوسی و مولانا و… شجریان نیز نامش و هنرش باقی خواهد ماند تو بگو هزار سال دیگر هم بگذرد و نه نامی و نه اسمی و نه رسمی از ما و تمایلات و انگیزه ها و اغراض ما نیست و نخواهد بود ! پس ای … عرصه سیمرغ نه جولانگه توست ! پس حرص و جوش نخور و زحمت خود مدار !!!!

  5. درواقع استاد درویشی گراشی مهم ترین پژوهشگر عرصه موسیقی ایرانی هستند. حفظ حجم عظیمی از دانش امروز موسیقی نواحی ایران محصول سالها تلاش ایشان است. به وجود این همشهری افتخار می‌کنیم و امید که به زودی به شهرمان سفر کنند.
    ممنون از گریشنا بابت تهیه این گزارش.

  6. البته خیلی رو کسایی که متولد شهر خود نیستند یا در شهر خود بزرگ نشدند یا احساس خاصی ندارند حساب نکنید
    یادمه زمان احمدی نژاد محمد جهرمی وزیر ایشون بود که میگفتن از جهرم وزیر داره ولی همون طور که دیدیم فقط اسمش جهرمی بود
    اما همین وزیر جوان آقای جواد آذری جهرمی واقعا جهرمی است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 نظر
scroll to top