بستن

زمستان سخت برای خانه‌های بدون گاز: وضعیت نفت و کپسول هم معلوم نیست

هفت‌برکه: با الکترونیکی شدن فروش نفت سفید و گاز مایع (کپسول) تنها یک سوم خانوارهای شهرستان گراش که دارای گاز خانگی نیستند برای دریافت سوخت ثبت‌نام کرده‌اند.

در چند سال گذشته خبر الکترونیکی شدن توزیع نفت سفید چند بار منتشر شد اما به نظر می‌رسد از زمستان امسال اجرای این طرح قطعی است. افراد برای اختصاص سهمیه باید در سایت تجارت آسان به نشانی https://tejaratasan.niopdc.ir ثبت‌نام کنند. 

بخشدار گراش گفت: «از ۳۶۶۰ خانوار واجد شرایط دریافت نفت سفید تاکنون ۱۰۷۷ خانوار یعنی کمتر از یک سوم ثبت نام کرده‌اند.» 

با این شرایط ممکن است تعداد زیادی از خانواده‌های روستایی و شهری برای دریافت سوخت زمستانی خود دچار مشکل شوند. با توجه به این که مصرف‌کنندگان نفت سفید بیشتر در روستاها و مناطق کم برخوردار شهری قرار دارند الکترونیکی کردن توزیع مشکلات این خانواده‌ها برای دریافت سوخت را چند برابر کرده است.

به گزارش هفت‌برکه بر اساس اعلام اداره گاز گراش، ۹۸ درصد از شهر گراش گازرسانی شده‌اند اما بخشی از منازل به دلایل مختلف از جمله نبودن شبکه گاز یا قرار داشتن در خارج از محدوده خدماتی شهر فاقد گاز هستند. سوخت این خانه‌ها از طریق نفت سفید و گاز مایع تامین می‌شود. 

اداره گاز: نام کاربری نداریم

برای اساس اعلام حسنیان مدیر شرکت توزیع لارستان، برای سنجش میزان موفقیت این طرح شرکت نفت از تاریخ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ مقدار ۱۰۰ لیتر نفت سفید تشویقی برای خانواده‌هایی که در طرح توزیع الکترونیک ثبت‌نام کرده‌اند در نظر گرفته شده است. اما برای شهرهای گراش و ارد مشکل تازه‌ای وجود دارد.

تقوی روابط عمومی شرکت نفت لارستان در مورد این مشکل گفت: «در شهرهایی مانند گراش و ارد که گازکشی انجام شده است تنها منازلی می‌توانند از سهمیه استفاده کنند که گاز نداشته باشند. به همین علت تاییدیه اداره گاز برای تخصیص سهمیه ضروری است.»

مهندس قائدی رییس اداره گاز گراش در مورد تایید نشدن درخواست‌های گراش و ارد گفت: «تاکنون دسترسی به سامانه و نام کاربری و رمز عبور برای تایید کاربران از سوی شرکت نفت در اختیار ما قرار نگرفته است به همین علت نمی‌توانیم درخواست‌های رسیده را تایید کنیم و گرنه ما راضی به سختی مردم نیستیم.»

جایگاه توزیع نفت متقاضی ندارد

براساس تصمیم شرکت نفت قرار است که جایگاه‌های توزیع نفت از جایگاه بنزین تفکیک شود. تقوی روابط عمومی شرکت نفت لارستان گفت: «اگر جایگاه توزیع نفت شهر گراش تعیین نشود ممکن است سهیه نفت گراش از طریق بخش مرکزی و در فداغ توزیع شود و افراد برای دریافت نفت مجبور باشند که به فداغ مراجعه کنند.»

تاکنون سه نوبت فراخوان سرمایه‌گذاری برای تاسیس جایگاه توزیع نفت سفید و گازوییل برای مصارف صنعتی منتشر شده است اما به نتیجه نرسیده است. 

سال‌های گذشته توزیع نفت سفید از طریق جایگاه شماره یک گراش انجام می‌شد. هاشمی مسئول جایگاه سوخت برادران کوهگرد به هفت‌برکه گفت: «ما برای توزیع نفت سفید آمادگی داریم. قرار است توزیع به صورت الکترونیک و از طریق کارت‌خوان باشد و سه ماه پیش درخواست کارت‌خوان دادیم.»

هاشمی در مورد تفکیک جایگاه بنزین و نفت گفت: «در این مورد چند بار از فرمانداری با من تماس گرفتند اما این کار به صرفه نیست و نه ما و نه کس دیگری اقدام نخواهد کرد. این کار به سرمایه بیش از یک میلیاردی نیاز دارد و تنها حدود ۳ ماه در سال هم فعال است.»

توزیع کپسول هم الکترونیکی می‌شود

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ناحیه لارستان در جدیدترین اطلاعیه خود اعلام کرده است توزیع گاز مایع (کپسول) نیز از شهریورماه الکترونیکی می‌شود. 

در این اطلاعیه آمده است: «به منظور ساماندهی توزیع گاز مایع و شفاف‌سازی مصرف کنندگان مجاز گاز مایع، تخصیص سهمیه عاملان خرید و توزیع گاز مایع به صورت الکترونیک از اول شهریورآغاز می‌شود.»

ثبت‌‌نام گاز مایع نیز از طریق سامانه تجارت آسان انجام می‌شود و نیاز به تاییدیه اداره گاز دارد. در این اطلاعیه آمده است: «خرید گاز مایع با قیمت مصوب دولتی فقط از طریق دستگاه های کارتخوان و دریافت رسید از عاملان توزیع امکان‌پذیر است.»

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top