بستن

بودجه ۹۹ شهرداری گراش کی و کجا تصویب شد؟

هفت‌برکه: هفته‌ی گذشته، در ۲۸ تیرماه ۱۳۹۹، روابط عمومی شهرداری گراش از تصویب بودجه سال ۹۹ شهرداری گراش توسط استاندار فارس خبر داد. این در حالی است که از ابتدای سال تا این زمان، شهرداری بر اساس بودجه‌ای ۲۲ میلیارد تومانی که به امضا رییس پیشین شورای شهر رسیده بود، فعالیت می‌کرد و مناقصه‌ها و مزایده‌ها برگزار می‌شد. تشکیل نشدن جلسات شورای شهر و حکم انحلال نهایی شورا، سوالاتی را در مورد زمان تصویب بودجه و نحوه‌ی عملکرد مالی شهرداری گراش در ماه‌های ابتدایی سال ۱۳۹۹ به وجود آورده است.

پیش از این نیز در هفت‌برکه، به مساله‌ی ابهام در بودجه‌ی سال ۱۳۹۹ شهرداری گراش اشاره شده بود: «از آذرماه جلسه‌‌ای تشکیل نشده و وضعیت بودجه ۹۹ نیز هنوز با ابهام جدی روبه‌روست و معلوم نیست آیا تاکنون برنامه بودجه‌ای برای این سال مشخص شده یا خیر و اگر مشخص شده طبق چه مصوبه‌ای بوده است!؟» (در هفت‌برکه بخوانید) و در ادامه پیش از اعلام رسمی انحلال شورا، درخواست دریافت بودجه شهرداری گراش به «سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات» ارسال شد.

آیا بودجه سال ۱۳۹۹ در شورای شهر تصویب شد؟

به گزارش روابط عمومی شهرداری گراش، با تصویب بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۹، این بودجه از این پس لازم الاجرا خواهد بود. عبدالحسین مهروری، سرپرست شهرداری گراش، نیز ضمن تائید این خبر افزود: «با پیگیری‌های صورت‌گرفته، بودجه سال ۹۹ تصویب و پس از این کارهای عمرانی شتاب بیشتری خواهد گرفت.»

بودجه هر ساله‌ی شهرداری‌ها معمولا در ماه‌های آخر سال قبل با پیشنهاد شهرداری و با بررسی و تصویب در شورای شهر، به کمیته‌ی تطبیق در فرمانداری شهرستان و سپس استانداری، لازم‌الاجرا منتشر می‌شود. اما در گراش، به علت برگزار نشدن جلسات شورای شهر در چند ماه آخر سال ۱۳۹۸، بودجه شهرداری با طی این روند قانونی تصویب نشد.

در مصاحبه‌ی منتشرنشده‌ی گریشنا که در تاریخ هفتم خرداد ۱۳۹۹ با اکبر باقرزاده، رییس سابق شورای شهر، انجام شد، او در پاسخ به وضعیت بودجه‌ی شهرداری در سال ۹۹، اذعان داشت که به علت برگزار نشدن جلسه‌ی شورا، بودجه عملا در صحن شورا تصویب نشده است. اما رییس شورا اعتقاد داشت بودجه‌ی سال ۹۸ را طوری بسته‌اند که با کمی تغییرات، در سال ۹۹ هم بتوان از آن استفاده کرد.

با درخواست خبرنگار هفت‌برکه از «سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات»، نسخه‌ای از بودجه به دست هفت‌برکه رسید (اینجا) که شهرداری گراش در ۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۸ به شورای شهر پیشنهاد داده و سپس به امضای اکبر باقرزاده، رییس شورای شهر؛ ابراهیم خداشناس، شهردار گراش؛ و زمانی، مسئول امور مالی شهرداری نیز رسیده است. این بودجه‌ی ۲۲ میلیارد تومانی که بدون طرح شدن در صحن شورای شهر به امضای این سه نفر رسیده است، مبنای عملکرد شهرداری از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا ۲۸ تیرماه این سال بوده است. مراجعه به سایت شهرداری گراش نیز نشان می‌دهد تعداد زیادی از مناقصه‌ها و مزایده‌های شهرداری گراش در این مدت به استناد به این بودجه برگزار شده است (+ و + و + و + و + و + و +).

باقرزاده: استانداری همان بودجه‌ی ما را تصویب کرد

اکبر باقرزاده، رییس شورای پنجم، در گفتگو با خبرنگار هفت‌برکه درباره‌ی بودجه سال ۹۹ شهرداری گراش می‌گوید: «ما کلیات بودجه را در آخرین جلسه‌ی شورا که تشکیل شد، یعنی ۲۰ آذر ۹۸، با سه رای موافق و یک رای مخالف از خانم ناصری، مصوب کرده بودیم که شامل مقدار افزایش بودجه به مقدار ده درصد بود. این را کمیته تطبیق هم تایید کرده بود.»

او درباره جزییات بودجه هم اضافه می‌کند: «اما چند ماه بعد، وقتی ردیف‌های بودجه را مشخص کردیم و برای استانداری فرستادیم، تصویب نکردند، چون گفتند باید در جلسه شورای شهر هم مطرح و تصویب بشود. اما عملا شهردار همان بودجه را اجرا می‌کرد. بلافاصله بعد از این که نامه انحلال ما را زدند، همان بودجه را تصویب کردند. این چیزی است که من بعد از تصویب بودجه، از مسئول امور مالی شهرداری شنیدم.»

او در جواب به قانونی بودن عملکرد شهرداری در ماه‌های ابتدای سال ۹۹ نیز می‌گوید: «در این زمینه مسئول امور مالی بهتر می‌تواند جواب بدهد، اما ما در قالب همان چارچوبی که استانداری مشخص کرده است، جزییات بودجه را هم مشخص کردیم. وقتی بودجه را برای من آوردند، دیدم شهردار و مسئول امور مالی امضا کرده‌اند، و من هم به عنوان رییس شورا زیر برگه امضا کردم و فرستادیم برای استانداری. ولی متاسفانه تا آخرین لحظه استانداری تصویب نکرد. اما در نهایت همان بودجه‌ای که من به عنوان رییس شورای پنجم سیاست‌گذاری کرده بودم، همان در حال اجراست. هر شهردار جدیدی هم که بیاید، باید همان بودجه را تا پایان سال اجرا کند.»

مهندس خیلتاش: مصوبه‌های شورا بعد از ۲۰ آذر ۱۳۹۸ از لحاظ قانونی مبهم است

خبر تصویب بودجه شهرداری توسط استاندار فارس در ۲۸ تیرماه ۹۹ همزمان با خبر انتصاب مهندس بهمن خیلتاش به عنوان قائم مقام ذیحساب (قائم مقام مسئول امور مالی) شهرداری گراش منتشر شد.

مهندس خیلتاش در مورد وضعیت بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری گراش اظهار نظر می‌کند: «بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری بعد از انحلال شورای شهر و توسط استاندار مصوب شد. طبق اعلام استانداری، با توجه به اینکه از تاریخ ۲۰ آذرماه ۱۳۹۸ شورای اسلامی شهر گراش جلسه‌ای نداشته، مهر و امضای شورا بر روی مجلد بودجه سال ۹۹ شهرداری از لحاظ قانونی مبهم است.»

قائم مقام امور مالی شهرداری در ادامه می‌گوید: «حتی تفریغ بودجه‌ی سال ۹۸ هم مصوب نشده بود که بعد از رفع ایرادات، اخیرا جهت تاییدیه به استانداری ارسال گردید.»

خیلتاش در مورد نحوه‌ی عملکرد شهرداری در ماه‌های ابتدایی سال ۱۳۹۹ نیز توضیح می‌دهد: «استانداری بعد از تصویب بودجه، طی یک نامه، درخواست ارائه‌ی گزارش عملکرد سه ماهه اول سال ۹۹ (دریافت و پرداخت‌ها، فروش املاک و ماشین‌آلات، تغییر کاربری و تفکیک، اسناد دریافتی و پرداختی و …) نمود که متعاقبا این گزارش به همراه تفریغ بودجه سال ۹۸ از طرف شهرداری به آن اداره کل ارسال گردید. ضمنا در حسابرسی سالانه که از شهرداری انجام می‌پذیرد، تمام این موارد توسط حسابرس بررسی می‌شود و در صورتی که اقدامی بر خلاف قوانین و مقررات مالی و معاملاتی شهرداری‌ها رخ داده باشد، موارد به سازمان بازرسی و دیوان محاسبات ارجاع داده می‌شود.»

بدین ترتیب، ابهاماتی که در مورد عملکرد شهرداری بدون بودجه‌ی مصوب در ماه‌های نخست سال ۱۳۹۹ وجود دارد، در آینده روشن خواهد شد.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

3 نظر

  1. حسابرسی دقیق و موشکافانه از تمامی مصوبات و اقدامات شورا مخصوصا در دوره ریاست باقرزاده و همچنین بررسی کم‌کاری های قانونی فرمانداری در نظارت بر شورا (مانند همین بودجه) خواست عموم مردم گراش بوده و باید نهادهای نظارای بالادستی ورود کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top