هفت‌برکه: از ابتدای تابستان ۱۳۹۹ تا امروز ۷ نفر به آمار درگذشتگان کرونا شهرستان گراش اضافه شده است. 

تعطیلی ۱۰ روز گریشنا باعث شد آمار کرونا کمتر دیده شود اما بررسی ۳۶ روز اخیر نشان می‌دهد کرونا با شدت در گراش و جنوب فارس حضور دارد و آمار قربانیان افزایشی است. در دو هفته گذشته ۴ نفر در گراش، ۴ نفر در اوز، یک نفر خنج و ۲۱ نفر در لارستان در اثر کرونا جان باخته‌اند. این نشان می‌دهد همزمان با مرگ روزانه حدود ۲۰۰ نفر در کل کشور، جنوب فارس هم وضعیت مناسبی ندارد.

Corona 13990505

دوم تیرماه با مرگ یک افغانستانی ساکن اوز در بیمارستان گراش موج دوم کرونا آغاز شد و آمار بستری‌های بخش کرونا به بالای ۳۰ نفر رسید. قرمز شدن وضعیت شهرستان گراش تعطیلی دو هفته‌ای اصناف در تیرماه ۱۳۹۹ را در پی داشت.

۱۴ تیرماه سومین فوتی شهرستان گراش یک بیمار ۹۴ ساله بود. ۱۶ تیرماه یک مرد ۶۵ ساله فوتی بعدی بود. در ساعت‌های بامداد ۱۹ تیر خبر فوت یک بیمار ۵۴ ساله دارای بیماری آسم منتشر شد. 

۲۱ تیرماه ۱۳۹۹ با مرگ ۳ نفر در بیمارستان گراش تلخ ترین روز بیمارستان گراش از ابتدای کرونا بود. از این سه نفر دو نفر اهل شهرستان گراش بودند و آمار متوفیان کرونا شهرستان به ۷ نفر رسید. خانم ۴۱ ساله گراشی دارای بیماری زمینه‌ای پیوند کلیه، آقای ۷۳ ساله گراشی دارای بیماری زمینه‌ای و آقای ۶۶ ساله اهل گله‌دار دارای بیماری زمینه‌ای متوفیان شنبه سیاه کرونا بودند.

از ۲۱ تیرماه بازگشایی اصناف با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شد و جمعه ۲۷ تیرماه با مرگ خانم ۸۲ ساله گراشی، آمار متوفیان کرونا به ۸ نفر رسید.

در اواخر تیرماه خبر ابتلای دکتر احمد عبداللهی رییس دانشکده علوم پزشکی گراش به کرونا نیز منتشر شد. وضعیت بیماری دکتر عبداللهی خوشبختانه چندان شدید نبود و او روزهای آخر قرنطینه را می‌گذراند.

آمار تا پایان ماه اول تابستان

روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی گراش با پایان تیرماه آمار تست‌های انجام شده، مبتلایان قطعی و بستری و سرپایی، از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا پایان تیرماه را اعلام کرد.

از ابتدای کرونا ۴۱۴۷ مورد تست‌های PCR انجام شده در شهرستان گراش از افراد بومی و دیگر مراجعان انجام شده است. ۱۲۵۹ نفر از اهالی شهرستان گراش دارای تست مثبت بوده‌اند از افراد تست مثبت ۱۳۳ نفر بومی شهرستان گراش در بیمارستان بستری شدند. 

بیمارستان گراش فقط میزبان گراشی‌های نبود از ابتدای کرونا ۳۲۰ نفر بیمار کرونا و مشکوک به کرونا دارای علائم تنفسی در بیمارستان گراش بستری شدند که ۳۱۰ نفر درمان شده و ۱۰ مورد فوتی کرونا ثبت شده است. ۸ بیمار فوتی از اهالی شهرستان گراش بودند. 

جمعه ۳ مردادماه با مرگ یک مرد ۷۵ ساله گراشی آمار رسمی کرونا در گراش به ۹ نفر رسید. روز یکشنبه ۵ مرداد آقای ۶۸ ساله، اهل یکی از روستاهای توابع اشکنان (لامرد) جان خود را از دست داد تا آمار متوفیان بیمارستان گراش به ۱۲ نفر برسد که ۹ نفر آنانی از اهالی شهرستان گراش بوده‌اند. 

لارستان: فوت ۲۰ نفر در ۱۵ روز

در دو هفته گذشته مجموعه علوم پزشکی لارستان که شهرستان‌های لارستان، اوز و خنج را پوشش می‌دهد نیز با مرگ ۲۶ نفر مواجه بود.

بعد از شنبه سیاه گراش با مرگ دو نفر، یکشنبه ۲۲ تیرماه نیز ۵ نفر در لارستان، خنج و اوز فوت کردند. زن ۴۹ ساله از شهرقدیم لار، دختر ۱۴ ساله از اتباع خارجه در شهرجدید لار با سابقه دیابت، زن ۶۵ ساله اهل جویم، زن ۷۴ ساله اهل مکویه خنج، مرد ۳۴ ساله اهل اوز متوفیان این روز بودند.

سه‌شنبه ۲۴ تیر یک روز بد دیگر بود. یک زن ۵۴ ساله (با سابقه دیابت و فشار خون) و دو مرد ۸۵ و ۱۰۴ ساله سه فوتی این روز همگی از شهر لار بودند. چهار شنبه ۲۵ تیرماه، یک مرد ۶۷ ساله از شهر لار آمار لارستان را به ۳۰ نفر رساند. روز بعد یعنی پنجشنبه نیز دو مرد ۶۴ و ۶۷ ساله در شهر لار و یک مرد ۶۶ ساله در بخش بنارویه به این آمار اضافه شد. جمعه نیز یک زن ۴۸ ساله ساکن شهرجدید لار فوت کرد.

هفته آخر تیرماه نیز روند فوتی‌ها ادامه داشت. یکشنبه ۲۹ تیرماه سه مرد ۵۱، ۷۰ و ۸۳ ساله اهل لار درگذشتند که معروف‌ترین آن‌ها دکتر ناصر زینلی دندانپزشک شناخته شده لاری بود. ۳۰ تیرماه سه فوتی دیگر ثبت شد د یک زن ۶۳ ساله از منصورآباد و ۲ مردِ ۸۲ و ۸۵ ساله به ترتیب از ده فیش و فیشور تشکیل می دهند.

قربانیان سه شنبه ۳۱ تیرماه، را یک زن ۷۶ ساله از شهر لار و یک زن ۸۶ ساله از کوره در شهرستان اوز تشکیل می دهند.

آمار مردادماه با مرگ مرد ۷۹ ساله اهل بنارویه در ۲ مرداد آغاز شد.۴ مردادماه نیز مرگ سه نفر گزارش شده است دومرد ۶۹ و ۷۳ ساله در روستاهای «هود» از توابع شهرستان اوز و «ده میان» از توابع بخش صحرای باغ لارستان و یک زن ۷۶ ساله از بخش «جویم» بود. ۵ مرداد با مرگ یک مرد ۸۶ ساله ساکن شهرجدید لار تعداد کل متوفیان لارستان به ۴۵ نفر رسید.