بستن

مرکز فنی و حرفه‌ای گراش با یک مربی حق‌التدریس اداره می‌شود

هفت‌برکه: رابطه‌ی تنگاتنگ یادگیری مهارت با ایجاد اشتغال، نشانی از ضرورتِ راه‌اندازی و فعالیت موسسه‌ی فنی و حرفه‌ای در هر شهر است. از سال ۹۵ موسسه‌ی فنی و حرفه‌ای در گراش تنها با یک کارمند در یک ساختمان استیجاری شروع به کار کرد و این وضعیت با گذشت ۵ سال از آغاز فعالیت آن، همچنان ادامه دارد.

در گفت‌وگویی که با اسد محبی، مسئول مرکز سیار آموزش فنی و حرفه‌ای گراش داشته‌ایم، او اطلاعاتی از وضعیت و شرایط این موسسه را به ما گزارش می‌دهد:

او با بیان این که محل فعلی مرکز فنی و حرفه‌ای مدرسه‌ی کامروا است، می‌گوید: «محل فعلی فنی و حرفه‌ای مدرسه‌ی کامروا، کنار مدرسه‌ی شهید منفرد است. یک قسمتی از مدرسه از طرف آموزش و پرورش به صورت استیجاری تحویل ما است و ما در این مدت داریم فعالیت می‌کنیم و تا الان کلاس‌های مختلفی را این جا برگزار کردیم، استقبال خیلی خوبی هم در گراش و هم از شهرستان‌های همجوار و حتی استان‌های همجوار داشته‌ایم، آمدند این‌جا و دوره‌هایی را گذراندند و الحمدالله از دوره راضی بودند در حال حاضر در مدرسه کامروا هستیم.»

ویروس کرونا فعالیت‌های این مرکز را هم تعطیل کرده است. محبی ادامه می‌دهد: «با توجه به وضعیت کرونا که پیش آمده، در حال حاضر نمی‌توانیم کلاس‌ها را برگزار کنیم چون اکثریت کارهای ما به صورت عملی هست و به صورت آنلاین امکان‌پذیر نیست. بعضی از کلاس‌ها به صورت مجازی داریم برگزار می‌کنیم تا بعد از این که ان‌شاالله این وضعیت برطرف شود، بتوانیم فعالیتمان را از سر بگیریم.»

او دلیل تاخیر در ساخت ساختمان جدید فنی و حرفه‌ای را اختلاف با پیمانکار سوله‌ی این پروژه و طی کردن روال قانونی آن می‌داند و می‌گوید: «ساختمان جدید فنی و حرفه‌ای از زمانی که کلنگ‌زنی شده یکی دو مرحله پیش رفته است. یک قسمت از ابنیه ساختمانی ساخته شد. فقط ساخت سوله‌ها و ادامه‌ی کار بود که متاسفانه به دلیل مشکلی که با پیمانکار سوله‌ها در شیراز به وجود آمد، کار به دادگاه و طی کردن روال قانونی کشیده است و چون هزینه پرداخت شده و تغییر پایه‌های فلزی با توجه به تورمی که دارد ایجاد می‌شود، امکان‌پذیر نیست، انجام نشده و کار راکد مانده و علت اصلی تاخیر در ساخت نیز این موضوع است.»

محبی با بیان این که در حال حاضر وضعیت استخدام از طریق این مرکز، راکد است، می‌گوید: «من از سال ۸۰ تا الان یعنی حدود ۱۹ سال به صورت حق‌التدریس دارم فعالیت می‌کنم. از سال ۹۵ آمدم گراش و خوشحالم که در خدمت همشهریان عزیزمان هستیم، اما فعلا وضعیت استخدامی من متاسفانه راکد مانده و به دلایلی که دولت قصد دارد بدنه‌ی خودش را کوچک کند، استخدام نمی‌زند. از طرفی متاسفانه ما زیرمجموعه آموزش و پرورش نیستیم و خودمان زیرمجموعه‌ی اداره‌‌ی کار هستیم، یعنی یک سازمان جداگانه هستیم. به خاطر همین وضعیت استخدامی ما راکد است. تقاضایی هم برای نماینده‌ی محترم دوره‌ی قبل نوشتیم که متاسفانه ترتیب اثر ندادند و الان هم درخواستی دادیم به دفتر نماینده‌ی فعلی و منتظر پاسخ آن هستیم تا بلکه بتوانیم فعالیتمان را بیشتر کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «برای این که ما بتوانیم دامنه‌ی فعالیتمان را گسترش بدهیم هیچ راهی ندارد مگر این که جزو کارمندان رسمی خود فنی و حرفه‌ای بشویم و در حال حاضر تنها خود من، به صورت رسمی تنها نیروی این مرکز هستم و فعلا هیچ نیرویی نداریم و فقط یک خانم هست که برای واحد آموزش خواهران با ما همکاری دارد. البته در حال حاضر به صورت آنلاین، و البته ایشان هم چون از لار می‌آیند مسائل و مشکلات خاص خودشان را دارند و عملا ناراضی هستند و تمایلی به ادامه همکاری ندارند.»

محبی حمایت مردم و مسئولین از مرکز فنی و حرفه‌ای را بهترین راه حل مهارت‌افزایی در بین مردم می‌داند و می‌گوید: «اگر ما می‌خواهیم فرهنگ کار و مهارت‌افزایی را بین مردم افزایش دهیم و همگانی کنیم، بهترین راه‌حل این است که فنی و حرفه‌ای را حمایت کنیم. در این مدت زمان متاسفانه هیچ گونه حمایتی از سوی مسئولین و مردم نشده‌ایم. البته جا دارد از خیر عزیز جناب محسنی تشکر کنیم که استارت ساخت ساختمان مرکز را زدند و مرحله‌ای را پیش بردند، اما با توجه به وظیفه‌ای که خود فنی و حرفه‌ای در قبال شهر دارد به نظر جا دارد که مسئولین حمایت بیشتری از این مرکز داشته باشند که ما بتوانیم دامنه‌ی فعالیت را گسترش دهیم و جلو بزهکاری و بیکاری جوانان را بگیریم و اشتغال‌زایی ایجاد کنیم. ما نیاز به کمک و همیاری مردم و مسئولین داریم.»

یکی از آخرین فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای گراش ساخت آبسردکن ۵۰۰ لیتری به سفارش هیات امنا گلزار شهدا است که هزینه آن توسط یکی از خیرین پرداخت شده است.

  

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

2 نظر

  1. جناب محبی لطفا میتونید توضیح دهید چه مهارت هایی رو آموزش میدید؟ شرایط سنی داره؟
    بنده به شخصه تازه متوجه شدم گراش هم فنی حرفه ای داره.

  2. ضمن عرض خسته نباشید خدمت استاد محبی خواستم بگم ایشان چند ساله یک تنه و دست تنها این مرکزو میچرخونه و برای شهرستان زحمات زیادی میکشن و بدون هیچ چشمداشتی خواهشا مسولان امر به وضعیت شغلی ایشان رسیدگی بفرمایند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top