بستن

کاهش ۲۰ درصدی پرونده‌ها، دادسرا حذف می‌شود؟

هفت‌برکه – گریشنا: یک سال بعد از ارتقا دادگاه بخش گراش به دادگستری شهرستان زمزمه‌هایی در مورد حذف دوباره دادسرا شنیده می‌شود. 

در گفتگوی خبرنگاران با سید رحیم روان‌بین رییس دادگستری شهرستان این موضوع یکی از سوالات اصلی خبرنگاران بود. رییس دادگستری گراش می‌گوید تصمیم‌گیری در این مورد در تهران انجام می‌شود و رییس کل دادگستری فارس نیز پیگیر عدم تحقق موضوع حذف دادسرا گراش است.

بعد از شهرستان شدن گراش در سال ۱۳۸۸ پیگیری برای ارتقا دادگاه آغاز شد و سرانجام همزمان با افتتاح ساختمان جدید و انتقال دادگاه گراش در ۲۰ تیرماه ۱۳۹۸ دادسرا نیز به مجموعه قضایی شهرستان گراش اضافه شد. 

مهمترین دلیل اعلام شده تاکنون کم بودن پرونده‌های دادگاه گراش بوده است. البته به نظر می‌رسد سیاست‌های کوچک‌سازی نیز در این امر موثر بوده است. در سال گذشته ۲۰ درصد از حجم پرونده‌های رسیدگی شده در دادگستری شهرستان کاسته شده است. 

تصمیم‌گیری در تهران انجام می‌شود

روان‌بین در پاسخ به سوال مدیر گراش انقلابی در مورد تقلیل دادگستری گراش گفت: تا الان چنین اتفاقی نیافتاده است و حوزه قضایی گراش با تشکیلات دادگستری شهرستان فعالیت می‌کند. ما دوست داریم گراش و مردم‌اش نیاز به دادگستری نداشته باشد و منازعاتی وجود نداشته باشد که مردم به دادگستری مراجعه کنند. اما با این حال رییس کل محترم دادگستری استان نسبت به همه حوزه های قضایی و بالاخص حوزه قضایی گراش اهتمام و عنایت جدی داشته‌اند. یک سری معیارهایی وجود دارد که براساس آن قوه قضاییه در تهران تصمیم به این موضوع بودن یا نبودن دادسرا می گیرد.

رییس دادگستری گراش با اشاره به پیگیری رییس کل دادگستری فارس برای راه اندازی دادسرای گراش گفت: «درباره ی گراش هم ضمن این که ارتقا به دادگستری شهرستان با پیگیری جدی رییس کل محترم صورت پذیرفت الان نیز ایشان تمام تلاش خود را در جهت عدم تحقق این موضوع به کار می‌گیرد . هر چند ما در دادگستری گراش با کثرت پرونده مواجه نیستیم اما به لحاظ حضور مردم شریف و ارزشمند گراش این موضوع در حال پیگیری است و هر تصمیمی نیز اتخاذ گردد در سطح تهران است و خارج از تصمیمات استانی می‌باشد.»

وجود دادسرا باعث تسریع در رسیدگی می‌شود

روان‌بین در پاسخ به پرسش خبرنگار گراش‌نیوز تاثیر وجود دادسرا در تسریع رسیدگی گفت: روند رسیدگی به صورت دو مرحله‌ای که تحقیقات توسط دادسرا و صدور حکم در دادگاه باشد به لحاظ تقسیم کاری که صورت می گیرد و ضرورت اختصاص همکاران بیشتر قضایی و اداری، در تسریع روند رسیدگی موثر است. البته ناگفته نماند دو مرحله‌ی رسیدگی کردن مزایای زیادی دارد ولی خالی از عیب نیست . تقسیم کار و تسریع در رسیدگی مزایای کار و عیب آن این است که اگر همکار ما از بدو ورود تحقیقات تا صدور رای توسط یک قاضی باشد اشراف بیشتری روی پرونده خواهد داشت.

کاهش ۲۰ درصدی پرونده‌های دادگستری گراش

رییس دادگستری گراش در سالگرد افتتاح دادگستری گفت: «در یک سال اخیر با کاهش ورودی پرونده ها مواجه بودیم. به لحاظ این که بخشی از اختلافات خارج از محیط دادگستری بین منازعین مرتفع می شود و بخشی هم از طریق ارجاع به شورای حل اختلاف بین اصحاب دعوا حل و فصل می گردد. با این حال تقریبا حدود ۲۰ درصد کاهش ورودی پرونده های دادگستری گراش نسبت به دو سال قبل بوده است.»

روان‌بین در مورد بیشترین دادخواست‌های مطرح شده در دادگاه گراش گفت: «بیشترین پرونده‌های کیفری ما که اتفاقا سه جرم اول خفیف و قابل گذشت می‌باشند از لحاظ کثرت عبارتند از تهدید، توهین و افترا بعد ازآن ضرب و جرح، سرقت، نگهداری مواد مخدر قرار دارد. بیشترین پرونده های حقوقی مطروحه در دادگستری گراش نیز شامل دعاوی خانوادگی مانند دادخواست طلاق، مطالبه مهریه، الزام به تمکین و ترک نفقه است و در مرحله بعد مطالبه وجه، اثبات مالکیت، و دعوای حصار از پرداخت هزینه دادرسی یا احصار از پرداخت محکوم به می‌باشند.

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top