بستن

آتش‌سوزی در میلویه ارد،‌ جلسه ستاد بحران در فرمانداری گراش

هفت‌برکه – گریشنا: یک روز بعد از آتش‌سوزی در ارد، جلسه ستاد بحران شهرستان گراش با موضوع پیگشیری از آتش‌سوزی مراتع و مزارع در سالن اجتماعات فرمانداری گراش برگزار شد.

آتش سوزی در میلویه ارد

چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ ، بیش از ده هکتار مزارع گندم میلویه بخش ارد در آتش سوخت. با ورود به موقع نیرو‌های آتش‌نشانی و کمک‌های مردمی آتش سوزی مهار شد و از گسترش آن به مزارع هم‌جوار جلوگیری شد.

در عملیات اطفاء حریق چند دستگاه آتش‌نشانی از شهر گراش به همراه نیرو‌های مردمی و امدادی، ستاد بحران و تراکتورداران مشارکت فعال داشتند که پس از گذشت یک ساعت موفق به مهار آتش شدند.

یوسف نورافکن بخشدار ارد در مورد آتش‌سوزی در ارد گفت: آتش‌سوزی در دشت میلویه اتفاق افتاده بود. دوستان آتش‌نشانی به محض تماس در محل حاضر شدند ولی مسیر گراش به ارد خیلی زیاد است و لازم است مرکز آتش‌نشانی ارد سریع‌تر راه‌اندازی شود.

نورافکن در مورد دلیل آتش‌سوزی گفت: «یکی از کشاورزان گیاهان خشک جلو خانه را آتش زده بود ولی از دست‌اش در رفته بود. خوشبختانه دیروز کشاورزان منطقه تراکتور داشتند و آتش‌برد زدند و به این وسیله از گسترش آتش به مزارع جلوگیری شد.»

مجیدی سرپرست جهاد کشاورزی گراش گفت: هرسال فصل برداشت محصول غله مزارع شهرستان گراش، با گرم شدن تدریجی هوا همزمان می‌شود که این موضوع خطر بروز آتش سوزی در مزارع غلات را افزایش می‌دهد .از طرفی امسال با توجه به بارندگی مناسب و پوشش گیاهی بسیار خوب در مراتع و حاشیه مزارع کشاوارزان باید نهایت دقت را داشته باشند.

نیاز به ساختمان مدیریت بحران داریم

روز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت جلسه ستاد بحران با موضوع پیشگیری از آتش‌سوزی مزارع و مراتع به ریاست معاون عمرانی فرمانداری برگزار شد. 

زمانی معاون عمرانی فرمانداری گراش با تبریک ماه مبارک رمضان گفت: در این مساله حفظ مراتع همه ما مسئول هستیم. در این قضیه اداره منابع طبیعی و محیط زیست در خط مقدم و متولی هستند. ما در فرمانداری هم وظیفه هماهنگی بین ادارات را بر عهده داریم.

شهسورای رییس اداره منابع طبیعی گراش :‌ هر ساله با آغاز فصل گرما هر ساله شاهد آتش‌سوزی مراتع هستیم. در شهرستان‌های جنوبی استان فارس با توجه به بارش‌های خوب و کاهش دام در مراتع، پوشش علفی خوبی وجود وجود دارد. پوشش علفی حکم باروت را دارد و اگر یک قسمت آتش بگیرد کل منطقه را از بین می‌برد. این آتش‌سوزی‌ها نه فقط به گیاهان حتی به خاک هم آسیب می‌رساند.

شهسواری در مورد اقدامات برای پیشگیری از آتش‌سوزی گفت: جامعه هدف ما دامداران هستند که باید به آن‌ها آگاهی بدهیم. با همکاری آتش‌نشانی قرار شده که چندین جلسه در این مورد برای دامداران گذاشته شود. سال گذشته اقدامات خوبی انجام شد و باعث شد که آتش‌سوزی‌های ما کم و محدود بود.

آگاه‌سازی کشاورزان و جلوگیری از آتش‌ زدن کاه و کلش، پاکسازی حاشیه جاده‌ها،‌ تشکیل و آماده‌سازی اکیپ‌های اطفا حریق از اقداماتی است که باید انجام شود.

عبدالله فضلی بخشدار مرکزی گراش با توجه به تجربه سال‌های قبل گفت: نصب علمک آتش‌نشانی، تامین نیروی انسانی و استفاده از نیروهای داوطلب بسیج و هلا‌ل‌احمر دو مورد مهمی است که باید در آن تصمیم‌گیری شود.

مولایی رییس آتش‌نشانی گراش گفت:‌ ما نیاز به ساختمان مدیریت بحران داریم تا همه ارگان‌ها در آنجا متمرکز شوند. پیش‌نهاد ما در یکی از پارک‌ها است که یک سوله ساخته شود که بخش‌های مختلف در آن مستقر شوند.

تقسیم‌کار برای آتش‌سوزی‌های احتمالی

موسوی جانشین ناحیه مقاومت بسیج گراش از آمادگی نیروهای بسیجی برای کمک در اطفای حریق خبر داد: ما گروه‌های جهادی را آماده داریم ولی این گروه‌ها باید به صورت تخصصی کار کنند و تجهیز شوند. این گروه‌های جهادی و بسیجی برای پاکسازی محیطی هم آماده همکاری هستند.

مجیدی سرپرست جهادکشاورزی گراش با اشاره به سال خوب زراعی گفت: در سال زارعی بارش ۴۱۸ میلی‌متر با پراکنش مناسب در طول سال داشه‌ایم. پیش‌بینی تولید ۷ هزار تن گندم و ۵۰۰ هکتار جو داریم. در حال حاضر کمباین‌ها در سطح شهرستان در حال برداشت هستند و ۶۵ تراکتور همراه با سمپاش آماده به کار داریم که درخاموش کردن آتش هم می‌توانیم از آن‌ها کمک بگیریم البته این تراکتورها مربوط به کشاورزان است و خود مدیریت جهادکشاورزی در این مورد امکاناتی ندارد.

محسنی رییس هلال احمر گراش گفت:‌ در هر فراخوان حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر نیروی هلال‌احمر اعلام آمادگی می‌‌کنند اما ادارات برای تامین امکانات و خودرو باید همکاری کنند. در آتش‌سوزی باید در بحث پیشگیری و آموزش فعال‌تر کار کنیم.

محمد جمالی رییس جهادکشاورزی گراش گفت: ما در گراش جنگل و مراتع بزرگ نداریم و بیشتر آتش‌سوزی‌ها در مزارع است. کوچک‌سازی مزارع بهترین شیوه برای جلوگیری از آتش‌سوزی در مزارع است. کشاورزان با توجه به مساحت مزارع باید آتشکوب داشته باشند و منبع آب برای مواقع اضطراری پیش‌بینی کنند.

کارشناس راه و شهرسازی در مورد اقدامات این اداره گفت: «بوته‌کنی با گریدر در محور گراش – اوز انجام شده است. در حال حاضر گریدر در سه راهی ارد حضور دارد و این مسیر و جاده ارد-مز در مرحله بعدی پاکسازی قرار دارد.»

عاملین آتش‌سوزی تا ۱۰ سال حکم زندان می‌گیرند

شهسواری رییس منابع طبیعی گفت: آتش‌سوزی در منابع طبیعی چه عمدی و چه سهوی مشمول جرایم است. آتش‌سوزی سهوی از شش ماه تا سه سال و عمدی تا ۱۰ سال حبس دارد و خسارت آن بسته به وسعت خسارت تعیین می‌شود.

مجیدی مدیر جهاد کشاورزی در مورد آتش زدن کاه و کلش در مزارع گفت: ما در این مورد هر ساله اخطاریه صادر می‌کنیم. سال گذشته تنها یک مورد داشتیم که کشاورزی اقدام به این کار کرده بود و اخطار دادیم. در صورت گسترش آتش‌سوزی حتی تا شش ماه هم مشمول حبس می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top