بستن

تغییر رویکرد علوم پزشکی: چاره‌ای جز همزیستی با کرونا نداریم

هفت‌برکه – گریشنا: شاید معنادارترین حرکت در جلسه‌ی امروز ستاد کرونا، ساده‌ترین حرکتِ دکتر عبدالهی بود: او از صندلی‌اش بلند شد و پنجره‌ی سالن کنفرانس فرمانداری را باز کرد. در موقعیتی که نزدیک به سی نفر حدود ۱۵۰ دقیقه در یک سالن دربسته حضور داشتند و کولرهای سالن به بهانه‌ی گرم شدن هوا به خاطر حضور این تعداد زیاد افراد روشن شده و پنجره‌های سالن بسته شده بود، این حرکت معنای واضحی داشت: نباید به خاطر کرونا از کار و زندگی بیفتیم؛ اما باید موارد بهداشتی را برای حفظ سلامت خودمان و دیگران رعایت کنیم. تجمع نکردن در یک محیط بسته، از ابتدایی‌ترین موارد بهداشتی است.

 

پیام دکتر عبدالهی: ویروس حذف‌شدنی نیست / باید رفتارمان را اساسا عوض کنیم.

در حقیقت این پیامی بود که دکتر احمد عبدالهی، رییس دانشکده‌ی علوم پزشکی، با صراحت بیشتری در رفتار و سخنانش نشان داد. او که ماسکش را به تازگی از صورت برداشته بود و دستانش را با محلول ضد عفونی تمیز کرده بود، ابتدا شعری از مولانا خواند و بعد سخنانش را با تشکر و عذرخواهی از مردم شروع کرد: «با توجه به ناشناخته بودن ویروس، خیلی به مردم سخت گذشت و من از مردم عذرخواهی می‌کنم. اگر می‌توانستم دست تک‌تک آنها را به خاطر رعایت اصول بهداشتی می‌بوسیدم. اگر مردم کمک نمی‌کردند، ما نمی‌توانستیم بحران را مدیریت کنیم.» او در بخش دیگری از جلسه نیز گفت: «اگر اصناف تعطیل نمی‌کردند، شیوع کرونا بیشتر بود.»

این سخن، نشانه‌ای از یک تغییر رویکرد در مجموعه علوم پزشکی بود؛ تغییری که در جمله‌ی بعدی دکتر عبدالهی واضح بود: «ما به جایی رسیده‌ایم که باید درباره‌ی زندگی مسالمت‌آمیز با ویروس صحبت کنیم. بسیاری از کشورها که این مورد مطالعه و برنامه‌ریزی کرده‌اند هم به این نتیجه رسیده‌اند. ما باید به صورت اساسی رفتارهایمان را عوض کنیم و مراقبت‌ها از خودمان را بیشتر کنیم. اما در نهایت باید به سمتی برویم که در عین این که شیوع ویروس وجود دارد، مردم نیز کار و کسب و زندگی و عبادتشان را داشته باشند.»

دکتر عبدالهی پزشک حاذقی است و ریاست مرکز استراتژیکی را در این زمان، یعنی مجموعه‌ی علوم پزشکی را، نیز به عهده دارد. با قطعیت نمی‌توان گفت صحبت‌های بعدی دکتر عبدالهی از ذهنیت طبابت او برخاسته یا اقتضای مدیریت او. به هر حال، او در ادامه گفت: «ما تا پیش از این و در روزهای اول شیوع کرونا، در همین ستاد با قطعیت بیشتری صحبت می‌کردیم، اما الان دیگر نمی‌توانیم. من هم تابع این سیستم هستم. کرونا تا دیروز یک مشکل بهداشتی بود، اما امروز یک مشکل اقتصادی و امنیتی و اجتماعی است. ما با وضعیتی طرف هستیم که در همین استان خودمان، مشروبات الکی بیشتر از کرونا مردم را کشت. این را هم باید درک کنیم. درصدی از مردم وجود دارد که باید با چماق بالای سرشان ایستاد. الآن مراجع سیاسی و اجتماعی باید نظر بدهند، و من گوشه‌ای از این سیستم هستم.»

اما در نهایت، او همچنان خط قرمزهایی برای عادی‌تر شدن وضعیت و عادت کردن به وضعیت ترسیم کرد: «چند چیز باید همیشگی باشد: باید همه مراقب باشیم. باید بدانیم که درمان شناخته‌شده‌ای هم نداریم. مردم نباید بگویند این ویروس هم مثل سرماخوردگی است. همین ویروس ده‌ها پزشک و پرستار جوان را در ایران کشته است. چنان ریه را از بین می‌برد که انگار آتش زیر یک برگ کاغذ گرفته‌اید.»

او درباره‌ی گرفتن روزه در ماه رمضان هم تاکید کرد: «روزه که صدردصد بگیرید. من مخالف پزشکانی هستم که می‌گویند روزه سطح ایمنی بدن را پایین می‌آورد. روزه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. مگر این که موردی باید که پزشک صلاح بداند.» اما اینجا نیز او بر خط قرمزهای دانشکده تاکید کرد: «اگر قرار است تصمیمی در خصوص اعمال ماه رمضان گرفته شود، خط قرمزهای پزشکی این است: کسی از جای دیگری نیاید. از همین وعاظ خودمان استفاده کنیم و از بیرون کسی را نیاوریم تا ویروس خطرناک دوباره به گراش وارد نشود.»

بخش آخر صحبت دکتر عبدالهی، تغییر رویکرد در مجموعه علوم پزشکی را با وضوح کامل نشان می‌داد: «باید با کرونا کار کنیم، چون حذف‌شدنی از جامعه نیست. ما داریم سعی می‌کنیم بخش‌های دیگر بیمارستان را آرام‌آرام راه بیندازیم. درست نیست که مردم با علایم سکته و سنگ کلیه و عفونت در خانه بمانند. فعالیت بخش سرطان را از هفته گذشته شروع کرده‌ایم، و از این هفته بخش‌های دیگری مثل آنژیوگرافی را نیز به راه خواهیم انداخت.»

 

دکتر محقق: تلاش می‌کنیم که فعالیت بیمارستان را به حالت نیمه‌عادی برگردانیم

دکتر سید جواد محقق، معاون درمان دانشکده علوم پزشکی، نیز هرچند قبل از دکتر عبدالهی صحبت کرد، اما بر این تغییر رویکرد صحه می‌گذاشت. او در جلسه ستاد کرونا آخرین آمار کرونا در کشور و گراش و همچنین تحلیلی از روند بیماری کرونا را ارائه کرد.

او در مورد آمار گراش گفت: «طبق آمار تا الآن ۹۳ بیمار با علائم تنفسی به بیمارستان مراجعه کرده‌اند که ۷۴ نفر از آنها در بخش کرونا بستری شده‌اند. نتیجه‌ی تست ۲۸ نفر مثبت بوده است [این آمار عصر این روز به ۲۹ نفر رسید]. در حال حاضر ۱۱ نفر (۶ زن و ۵ مرد) در بخش بستری هستند. مردان در سنین ۲۹،۴۲،۵۵ ،۵۵ و۸۰ ساله و زنان در سنین ۱۶، ۲۷، ۳۳، ۵۰، ۵۷، ۶۹ هستند. از این تعداد، ده نفرشان اهل شهرستان گراش و یک نفر از خارج شهرستان است. ۸ نفر از این افراد از شهر گراش و یک نفر از فداغ و یک نفر از ارد است. هیچکدام از این افراد حال بد ندارند.»

دکتر محقق در مورد آمار استان فارس نیز توضیح داد: «تا ۲۷ فروردین، ۲۲۲۶ مورد در استان فارس ثبت شده بود که حدود ۸۰ درصد آنها بدون علائم بیماری یا با علائم خفیف بودند، ۱۵ درصد با علایم متوسط و ۵ درصد با علایم شدید. نمودار استان فارس در ۱۰ روز مانده به ۲۷ فروردین، نمودار ثابتی بود، یعنی نسبت بروز موارد جدید به بهبودی، یک بود، و نمودار کرونا فلت شده و شاید در یکی دو روز حتی کمتر هم شده بود. فرمول‌های اپیدمیولوژی نشان می‌داد که ما حدود بیست هزار مورد مثبت در استان فارس داریم. برای گراش هم تخمین زده شده بود که بین ۲۲۵ تا ۳۰۰ نفر مورد مثبت داریم.»

او در مورد بالا رفتن تعداد افراد بستری و مبتلایان به کرونا در روزهای اخیر هم گفت: «تعداد بستری‌های گراش تا یک هفته قبل خوب بود. دو بار تلاش کردیم بخشی از فعالیت بیمارستان را به حالت عادی برگردانیم. اما هر دو بار که تلاش کردیم، پیک افزایش بیمار داشتیم؛ یک بار ۷ نفر و یک بار ۸ نفر.»

با این حال، او نیز صحبت دکتر عبدالهی، رییس دانشکده، را بازتاب داد وقتی گفت: «دستورالعمل وزارت بهداشت این است که بعضی از بیمارستان ها که امکانش را دارند به فعالیت‌های عادی خودشان برگردند. ما رصد می‌کنیم که کی می‌توانیم فعالیت‌های دیگر را به حالت نیمه‌عادی برگردانیم. چون مراقبت‌های کرونا نباید باعث شود که مریض‌های دیگر ما به خطر بیفتند.»

بخش آخر صحبت دکتر محقق در مورد نگرانی از ورود کرونا از کشورهای خلیج بود. او با ارائه‌ی آمار این نگرانی را پررنگ‌تر کرد: «۵ مورد از موارد مثبت کرونا که در بخش بستری شده‌اند، از کشورهای خلیج به گراش آمده بودند که ۴ مورد از امارات و یک مورد از عمان بود.» او برای پیشگیری از این مساله، پیشنهادی را نیز به فرماندار ارائه داد تا پیگیری شود: «ما پیشنهاد دادیم که اگر ممکن است، پروازها را به شیراز انتقال دهند، چون امکانات قرنطینه در شیراز بیشتر است. علی‌رغم این که ما پای پرواز نماینده داریم و مسافران را کامل چک می‌کنیم، اما امکان دارد که ویروس در آنها در حال کمون باشد و بعدا علایمش را نشان بدهد، مثل همان اتفاقی است که در مورد این ۵ نفر افتاد.»

 

 

مطالب مرتبط:

http://www.gerishna.com/archives/102861

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

6 نظر

  1. خوب راهکارهای زیادی وجود داره که مطمئناً به ذهن اساتید تا کنون خطور کرده،یکی اینکه آزمایشگاه تشخیص فوری باید راه اندازی بشه،خوب نیست بیمار مبتلا به کووید و غیره در یک مکان قرار بگیرند و فرد مشکوک تا آمدن جواب تو برزخ کشنده قرار بگیرد،و هم توان کادر درمان معطوف یک بیمار که واگیری کم داره بشه.دوم مکان درمان کرونا و یا در آینده هرنوع بیماری عفونی این چنینی که شائبه بیو تروریسم بودنش حس میشه،باید جدا از بیمارستان باشه وحتی مکانی دور از جمعیت و البته دارای امکانات لازم.آگه خیرین ایثارگر ما احساس کنن نیاز به همچین فضایی هست دریغ نمیکنن. مقیمهای خارج ما باید امکانات ویژه ای برای تست و غربالگری براشون فراهم بشه.واقعا فقط خدا هست که میتونه این بلا رو سد کنه ما نهایت تلاش و احتیاط رو میکنیم ولی بهترین نسخه های بهداشت هم نتونسته تو کشورهای متمدن اون رو متوقف کنه. و آون شعار به یاری خدا کرونا را شکست خواهیم داد باید تو ذهنمون نقش ببنده.ان شاءالله

  2. اصلا تا آخر ماه رمضون باید همه چیز اونجور که تا چند روز قبل بود پیش می‌رفت. همین که آمار سیر نزولی پیدا کرد همه چیز عادی شد براشون. به نظر من دوباره با سیر صعودی روبه رو میشیم و این یعنی دوباره آغاز یک قرنطینه دیگه. ما که الان دو ماهه خونه نشینیم. سوم اسفند تا…. با این روند ما باید جای اونایی که بیرونن و عین خیالشون نیست بمونیم تو خونه.

  3. وقتی دستور از بالا بیاد کسی جرات داره بگه نه .
    متاسفانه مسئولین به ویروس چینی نیاز دارن تا به همین شکل مردم رو درگیر کنه .
    مسئولین تمام کشورها خدمات به مردم میدن تا شهروندان از منزل بیرون نیان کشور ولی کشور ما […] حاظر به دادن خدمات به مردم برای ماندن در منزل نیستن اخر سر هم میگن مردم با ویروس مهربان باشید و باش زندگی کنید

  4. اولا لطفا از نام بی هویت (خلیج)خلیج فارس استفده نکنید دوم اینکه تشکرو سپاس کذاری داشتم از کادر درمان و مجموعه علوم پزشکی شهرستان

  5. کلی انتقال به دانشکده و وزارت بهداشت هست البته در نهادها بالادستی….البته تشکر ویژه داریم و دارم نیرو و پرسنل درمانی بیمارستان خداقوت جانانه..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 نظر
scroll to top