بستن

مرگ مرد گراشی در کوه‌های تنگ لاغر

هفت‌برکه – گریشنا: کوهپیمایی یک‌نفره، جان محمود رشیدی ۵۵ساله را در کوه‌های تنگ لاغر گرفت.

محمد شکاری از پایگاه امداد هلال‌احمر گراش در مورد این حادثه گفت:‌ «محمود رشیدی حدود ساعت ۱۲ از کوه با خانواده‌اش تماس می‌گیرد و می‌گوید نفسم بالا نمی‌آید. ساعت ۳ ظهر موضوع به هلال‌احمر گراش اطلاع داده می‌شود و جسد بی‌جان محمود بعد از شش ساعت کوهپیمایی به گراش منتقل می‌شود.»

محمود رشیدی دو پسر و یک دختر دارد. او پیش از این راننده‌ی اتوبوس بود و از یک سال قبل به عنوان راننده وانت، شغل رانندگی را ادامه می‌داد. رشیدی در روزهای اخیر در قالب پایگاه بسیج سیدالشهدا(ع) در طرح‌های پایش و ضد عفونی کردن معابر حضور داشت. 

تنگ لاغر که حادثه در آن رخ داد، در پشت محل قدیم پلیس راه جاده گراش – لار قرار دارد. فولادی، پدر شوهر دختر محمود رشیدی در گفتگو با گریشنا گفت: «رشیدی برای آوردن کِوِئت و داروهای محلی ساعت ۹ صبح امروز خانه را ترک می‌کند. او قبلا هم برای آوردن گیاهان و داروهای محلی به کوه رفته بود، اما نه تا این ارتفاعی که این بار رفته بود.»

او در ادامه می‌گوید: «حدود ۱۰ روز پیش به دلیل مشکل تنفسی که برای رشیدی اتفاق افتاد به پزشک مراجعه کرد و بعد از آزمایش‌های مختلف، پزشک به او گفته بود که مشکل ریه ندارد اما باید بیشتر مراقب قلبش باشد. در تماسی که او ساعت ۱۲ با منزل خود می‌گیرد، در حالی که نفس‌نفس می‌زده، می‌گوید: «روی یک بلندی نشسته‌ام و دارم استراحت می‌کنم و نفسم بالا نمی‌آید و دقیقا نمی‌دانم کجا هستم و سرم گیج می‌رود.» پسرش به او می‌گوید که هر جایی که هست بماند تا او خودش را به محل برساند اما پدرش می‌گوید ان‌شاءالله خودم راه را پیدا می‌کنم و لازم نیست که کسی دنبالم بیاید.»

با این وجود ۳ نفر از اعضای خانواده‌ی او بلافاصله به سمت تنگ لاغر حرکت می‌کنند. آنها حدود یک ساعت دنبال پدرشان می‌گردند تا این که با او تماس می‌گیرند و از طریق صدای تلفن محل را پیدا می‌کنند.

محمد شکاری در توصیف این حادثه به گریشنا گفت: «ساعت ۱۵ با هلال‌احمر تماس گرفته شد و تیم شش نفری امداد کوهستان به سرعت به تنگ لاغر اعزام شدند. مرحوم به صورت انفرادی به کوه رفته بود ولی پس از تماس، فرزندش و یک نفر دیگر خود را به او رسانده بودند. ساعت ۱۸ که تیم نجات به بالای سر او رسید، با پیکر بی‌جانش روبه‌رو شدیم و عملیات انتقال جسد را انجام دادیم.»

این کارشناس هلال‌احمر در مورد دلیل احتمالی مرگ گفت: «آثاری از سقوط و خراش دیده نمی‌شد ولی در مورد دلیل مرگ باید پزشک قانونی اظهارنظر کند.»

او در مورد کوه‌پیمایی نیز توصیه‌ای جدی دارد: «توصیه ما این است که افراد حتی اگر کوه‌پیمای حرفه‌ای هستند، به تنهایی به کوه نروند تا در صورت بروز حادثه، افرادی برای کمک حضور داشته باشد.»

هلال‌احمر گراش دارای تیم آموزش‌دیده نجات کوهستان است اما پایگاه امداد کوهستان در شهرستان وجود ندارد. وجود این پایگاه می‌تواند با افزایش تجهیزات، کمک به حادثه‌دیدگان در کوه‌ها را تسریع کند.

4 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top