بستن

اعتراض نامزدهای گراش به جایی نرسید / سه نامزد ناشناخته تایید شدند

هفت‌برکه – گریشنا: با تایید ۳ نامزد دیگر، تعداد نامزدهای حاضر در گود رقابت انتخابات مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه لارستان، خنج، گراش و اوز به ۱۹ نفر رسید. 

با یک روز تاخیر، در ساعت‌های پایانی ۱۲ بهمن‌ماه، نتایج بررسی اعتراضات نامزدهای مجلس یازدهم از سوی شورای نگهبان به فرمانداری‌ها رسید. در حوزه جنوبی فارس، نام نادر زمانی، محمود جوکار و میلاد خرمی تغییر زیادی در رقابت‌های انتخاباتی ایجاد نخواهد کرد.

نامزدها واکنش‌های متفاوتی به اعلام نتایج داشتند. برخی همانند علی نخبه اعلام کناره‌گیری کردند و برخی مانند ابراهیم مهرابی و کاظم رحیمی‌نژاد با نوشتن بیانیه، دیدگاه خود را درباره این اقدام شورای نگهبان بیان کردند.

در میان نامزدهای گراشی، عباس جهانبانی بعد از رد شدن در هیات اجرایی پیش از اعلام نظر هیات نظارت انصراف داد و  محمدجواد خدادادی بعد از تایید نشدن برای اعتراض اقدام نکرد.

ابراهیم مهرابی که نتیجه‌ی اعتراضش نیز منفی شده بود، در بیانیه‌ای نوشت: «نمی‌دانم منظور آنان از اسلامی که بنده به آن التزام نداشته‌ام، کدام اسلام است! اینک اسلامم را برای استحضار، معرفی می‌کنم.» (در گریشنا بخوانید

دو نامزد دیگر، یعنی حسین حسین‌شیری و حسین حسین‌زاده، امید بیشتری برای تایید صلاحیت مجدد داشتند. بعد از اعلام نتیجه، با آن‌ها در گریشنا گفتگو کردیم.

حسین‌شیری: تماس گرفتند که تایید شده‌ام

 قرار گرفتن نام حسینعلی حسین‌شیری در بین نامزدهای رد شده از سوی هیات نظارت، با توجه به تایید او در دوره گذشته، تعجب‌برانگیز بود.

حسین‌شیری در مورد پیگیری‌های خود به گریشنا گفت: «روز پیش از ابلاغ نتایج، با من تماس گرفته شد که تایید شده‌ام و من با این امید و برای آغاز فعالیت‌های انتخاباتی از تهران به منطقه برگشتم. اما نمی‌دانم در این ۲۴ ساعت چه اتفاقی افتاد که این بار هم عدم صلاحیت خورده‌ام. من برای اعتراض شخصا به محل شورای نگهبان مراجعه کردم و در برخی موارد که ابهام وجود داشت، توضیح دادم.»

حسین‌شیری در مرحله قبل رد صلاحیت شده بود اما این بار او با حکم عدم احراز صلاحیت روبه‌رو شده است، هر چند نتیجه این دو یکسان است و او نمی‌تواند نامزد انتخابات باشد. حسین‌شیری همچنان پیگیر موضوع است.

حسین حسین‌زاده: صلاحیتم همچنان احراز نشده است

حسین‌زاده حتی بیشتر از حسین‌شیری به تایید صلاحیت در این مرحله امیدوار بود، چون او از طرف هیات نظارت استان با مساله‌ی «عدم احراز صلاحیت» مواجه شده بود. اما اعتراض او نیز به جایی نرسید، و به گفته خودش، همچنان عدم احراز صلاحیت را برای او ذکر کرده‌اند. او در مورد پیگیری‌هایش هم می‌گوید: «دیگر فرصت اعتراض هم نداریم. اعتراض در این مرحله مخصوص کسانی است که در مرحله قبل تایید شده‌اند، اما در این مرحله از سوی شورای نگهبان رد شده باشند.»

حسین‌زاده در دوره‌ی گذشته انتخابات صلاحیتش تایید شده بود، و رقابت تنگاتنگی با حسین‌شیری و دکتر بهمنی شکل داده بود. اما در این دوره، صلاحیت او در دو مرحله احراز نشد تا شگفتی انتخابات این دوره با عدم حضور دو رقیب اصلی در انتخابات دوره‌ی پیش، تکمیل شود. 

از ۳۹ نامزد ثبت‌نامی انتخابات تاکنون ۱۹ نفر تایید شده‌اند. از نظر عددی، شورای نگهبان ۴۸ درصد ثبت‌نامی‌ها را تایید کرده است. از میان ۳۹ نفر، ۲۰ نامزد تایید نشده‌اند. ۳ نفر در مراحل قبل انصراف داده‌اند. ۸ نفر عدم  احراز صلاحیت و ۹ نفر به استناد بندهای مختلف قانونی تایید صلاحیت نشده‌اند.

یک فرصت دیگر اعتراض برای کسانی وجود دارد که پیشتر تایید شده و در این مرحله رد شده‌اند، که هیچ‌ کدام از نامزدهای حوزه انتخابیه این شرایط را ندارند و باید این لیست را تقریبا لیست نهایی انتخابات دانست. هر چند نامزدهای تایید نشده هنوز کورسوی امیدی دارند و ممکن است اعتراض آن‌ها به گوش شورای نگهبان برسد.

قطعا روز انتخابات، ۱۹ نام در کنار صندوق رای قرار نمی‌گیرد. فاز بعدی انتخاباتی، رایزنی‌های انتخاباتی برای اجماع، ائتلاف و کناره‌گیری است. می‌توان برخی از این نامزدها را نامزدهای سایه دانست که صرفا برای کناره‌گیری و حمایت از نامزدی دیگر وارد گود شده‌اند. گمانه‌زنی‌ها در این مورد وجود دارد ولی تا زمان تحویل برگه انصراف نمی‌توان اعلام نظر کرد.

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top