هفت‌برکه – گریشنا: در کمیسیون ماده پنج، در چهار سال گذشته، با ۴۷ هزار متر تغییر کاربری به مسکونی و تجاری موافقت شده است. انتقادهای شورای شهر گراش از عدم برگزاری جلسات کمیسیون ماده ۵ باعث شد که روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی گزارشی را از عملکرد چندساله‌ی این کمیسیون منتشر کند.

اداره کل راه و شهرسازی لارستان در عمل به قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب ۱۱/۶/ ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی تمامی مصوبات کمیسیون ماده ۵ را به همراه جزییات تغییر کاربری‌ها در وب سایت خود (در سایت) بارگذاری کرده است و این اطلاعات برای عموم شهروندان قابل دسترسی است.

Maskan KhalijFars 5

بر اساس این گزارش از اواخر سال ۹۴ تا کنون ١٨ جلسه کمیته فنی و ١٣ جلسه کمیسیون ماده ۵ به صورت اختصاصی برای شهر گراش تشکیل شده و تعداد ٢٠٣ پرونده (درخواست) در کمیته فنی مطرح شده است. از این درخواست‌ها ۱۵۱ پرونده به کمیسیون ماده ۵ ارجاع شده است. نکته جالب این که بیشتر این جلسات و طرح موضوعات در دوسال اخیر و بنا بر تقاضای شهرداری و شورای اسلامی شهر گراش بوده است. 

 در کمیسیون ماده ۵ مسائلی مانند رفع مغایرت ها، برآورده کردن و اصلاح سطوح و سرانه های مورد نیاز شهروندان و در نهایت تحقق اهداف عالیه طرح‌های توسعه شهری و آسایش و رفاه شهروندان البته از مسیر عدالت و قانون و اختیاری است که قانون گذار به اعضا این کمیسیون تفویض نموده است.

به گزارش اداره کل راه و شهرسازی لارستان :‌ «شهر گراش به عنوان مرکز شهرستان گراش، دومین شهر پرجمعیت حوزه استحفاظی اداره کل راه و شهرسازی لارستان از جمله سکونت گاههایی است که در سالیان اخیر تغییرات و پیشرفتهای چشمگیری داشته است. از مهمترین مصوبات کمیسیون ماده ۵ برای شهر گراش، تغییر کاربری مختلف به کاربری مسکونی بوده است که مساحتی بالغ بر ۳۴ هزار متر مربع در محدوده شهر را شامل می‌شود و افزون بر آن ١٣ هزار متر مربع دیگر نیز از کاربری‌های متفاوت به کاربری مختلط تجاری – مسکونی تغییر یافته است. همچنین در طی دوره سال‌های ذکر شده قریب به ٧٧ هزار مترمربع از چند کاربری مختلف به خدمات عمومی (از قبیل آموزشی، فرهنگی، اداری، تفریحی- گردشگری، پارکینگ و …) تغییر کاربری داده شده است.»

اداره کل راه و شهرسازی لارستان در مورد طرح جامع گراش اعلام کرده است:‌ «طرح جامع شهر گراش در سال ١٣٨٩ تصویب و افق آن تا سال ١۴٠٠ است. با توجه به شرایط ویژه این شهر به لحاظ اقتصادی و بافت فرهنگی و اجتماعی آن، با تعدد درخواست های ارائه شده به کمیسیون ماده ۵ مواجه ایم که البته این اداره کل تلاش دارد در حیطه وظایف و اختیارات قانونی به عنوان دبیر کمیسیون ماده ۵ حداکثر تعامل را با شهروندان و شهرداری و سایر نهادهای این شهر داشته باشد.»

اداره کل راه و شهرسازی لارستان معتقد است حداکثر همکاری با مدیریت شهری انجام می‌شود: «به استناد آمار ارائه شده، حداکثر همکاری با شهروندان، شورا، شهرداری و سایر نهادهای شهر گراش در بستر قانون و تحقق حداکثری رفاه شهروندان و موضوعات قانونی مورد نظر مدیران شهری گراش در قالب ظرفیت های پیش بینی شده است.»

Madeh5 Karbari Maskan