هفت‌برکه – گریشنا: فرماندار گراش و سخنگوی شورای شهر به شهروندان گراش هشدار دادند از خرید زمین مسکونی و ساخت خانه در خارج از محدوده خدماتی شهر خودداری کنند.

Mahdoodeh Harim

فرماندار: نمی‌خواهیم محمدآباد تکرار شود

یکی از هشدارهای فرماندار گراش در جلسه شورای اداری ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز بود. اصغر فرودی در این جلسه گفت: «اخیرا دیدیم که ساخت و سازهای غیرمجازی رخ داده است و زمین کشاورزی را تفکیک و به عنوان مسکونی می‌فروشند که اعلام می‌کنم این یک تخلف است. و هر کسی که بخرد و بسازد تخریب می‌شود.»

نگرانی فرماندار از تکرار مواردی مشابه با محمد آباد در یک نقطه دیگر از شهر است: «در قضیه محمدآباد دردسرهایی کشیده‌ایم که هنوز هم ادامه دارد و دیگر اجازه ساخت شهرک غیر مجاز را نخواهیم داد.»

هر چند فرماندار گراش به صورت کلی به این موضوع اشاره کرد اما باقرزاده سخنگوی شورای شهر با جزییات بیشتر در این مورد صحبت کرد. مهندس اکبر باقرزاده در گفتگو با گریشنا گفت: «فردی به نام محمدجواد باقرزاده در انتهای خیابان بسیج اقدام به تفکیک یک زمین کشاورزی به قطعات حدود ۲۰۰ متری کرده است. این کار خلاف است و خرید و فروش و ساخت و ساز در این منطقه خلاف است.»

شورای شهر: امکانات ما برای برخورد کم است

درخواست فرماندار برخورد شهرداری با ساخت و ساز غیر مجاز بود. سخنگوی شورا می‌گوید: «این نقطه خارج از محدوده است، هر چند در حریم شهر قرار دارد ولی امکانات ما کم است. فقط دو نفر برای سد معبر داریم. در این مورد باید جهاد کشاورزی و بخشداری نیز اقدام کنند. با توجه به کاربری زمین که کشاورزی بوده است جهاد کشاورزی باید وارد عمل شود.»

اکبر باقرزاده از جمله کسانی بود که با تخریب باغ شهرها اعتراض داشت. او در مورد این موضوع می‌گوید: «اینجا قضیه فرق می‌کند. باغ شهرها در همه جا وجود دارد و جهاد باید ساماندهی کند. اینجا زمین‌ها در قواره ۲۰۰ متری و مسکونی و اینجا بعد توقع برای خدمات شهری وجود دارد که در آینده مشکل‌زا خواهد شد.»

شباهت فامیلی مالک زمین‌ها با سخنگوی شورای شهر نیز شبه‌برانگیز است. سخنگوی شورای شهر می‌گوید: «فرد مورد نظر نسبت خیلی دور با ما دارد. به خاطر همین افراد به من هم مراجعه کرده‌ام اما هر کسی مراجعه کرده است من توضیح داده‌ام و منع کرده‌ام.»

مهندس سلمان مهرابی مدیر شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی در گفتگو با گریشنا گفت: «در این مورد هنوز گزارشی به ما نرسیده است. گشت‌های ما از محل بازدید می‌کنند و اگر تفکیک به عنوان زمین مسکونی باشد به شدت برخورد خواهد شد.»

مالک: گفته‌ام که خارج از محدوده است

جواد باقرزاده مالک این زمین‌ها در گفتگو با گریشنا گفت: «من زمین‌ها را تفکیک نکرده‌ام. چون پول لازم داشتم یک خط کشیده‌ام و زمین را نصف کرده‌ام. زمین دو هزار و خرده‌ای متر بوده که آن را نصف کرده‌ام. به بنگاه خریدار هم گفته‌ام که خارج از محدوده شهر است. اگر کسی بخواهد بسازد هم ربطی به من ندارد ولی من گفته‌ام که زمین مسکونی نیست.»