هفت برکه (گریشنا): دو طرح آبیاری نوین در اراضی کشاورزی شهرستان گراش در دومین روز دهه فجر افتتاح شد.

به گزارش سایت خبری جهاد کشاورزی گراش:۲ طرح آبیاری نوین با اعتباری بالغ بر ۴۴۳۶۰ میلیارد ریال با حضور حجـت الاسلام والمسلمین حاج آقا بخشایش‌پور امام جمعه شهر گراش، اصغر فرودی فرماندار گراش و علی جوکار مدیر جهاد کشاورزی و مسئولین دستگاه‌های اجرایی افتتاح شد.

علی جوکار ضمن خوش آمد‌گویی به مدعوین و مسئولین ادارات شهرستان و بهره‌برداران و تبریک فرار رسیدن دهه فجر و گرامی داشت، یاد و خاطره امام راحل و شهدای انقلاب،با تشریح وضعیت منابع آب و خاک شهرستان و اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار در راستای استفاده بهینه از آب گفت:«این ۲ طرح کشاورزی در زمینی به وسعت ۳۰۰ هکتار به صورت جداگانه اجرا شد، که با افتتاح این دو طرح برای حدود ۲۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال‌زایی ایجاد شده است.»

وی همچنین افزود:«با بهره‌برداری این ۲ طرح سالانه بیش از ۸۰ تن محصولات کشاورزی به تولیدات این شهرستان اضافه می‌شود.»

در ادامه اصغر فرودی فرماندار گراش، ضمن قدردانی از مجموعه مدیریت جهاد کشاورزی و بهره‌برداران طرح آقایان هوشیار و صفی‌خانی، اشتغال‌زایی را از اولویت‌های دولت تدبیر و امید عنوان کردند.

مهندس علی جوکار در گفت‌وگو با هفت برکه پیرامون این دو طرح آبیاری نوین گفت:«طرح آبیاری تحت فشار آقای صفی‌خانی، خیر اردی در ۲۰ هکتار زمین با اعتبار دویست و سی و شش میلیون افتتاح شد. ۲۰۰ میلیون از این میزان اعتبار دولتی بلاعوض است و ۳۶ میلیون آورده‌ی خیر است. طرح آقای احمد هوشیار، خیر گراشی واقع در گزدان در ۲۸۲ هکتار زمین با اعتبار بالغ بر ۴ و دو دهم میلیارد تومان افتتاح شد. ۳ و سه دهم میلیارد اعتبار از محل دولتی و ۹۰۰ میلیون از محل خیر تامین شده است.»

او در ادامه با اشاره به هدف این دو طرح، گفت:«هدف از اجرای این طرح، صرفه‌جویی و مصرف بهینه‌ی آب است.  آقای هوشیار قصد دارد در بخشی از زمین کشاورزی خود طرح دهکده‌ی گلخانه‌ای را در آینده اجرایی کند. این طرح باعث اشتغال‌زایی بیش از ۱۰۰ نفر خواهد شد.»

حاج احمد هوشیار، خیر گراشی نداشتن برق را مشکل اصلی پروژه‌ی آبیاری نوین در زمین کشاورزی خود، معرفی کرد و گفت:«از ما می‌خواهند که آبیاری قطره‌ای انجام دهیم و آبیاری قطره‌ای تحت فشار باید انجام بگیرد. وقتی ما در شبکه برق‌رسانی ناهماهنگی داریم چطور ممکن است این پروژه بدون مشکل پیش رود؟»

او در ادامه در توضیح طرح دهکده‌ی گلخانه‌ای می‌گوید:«قرار است این طرح با همکاری مدیریت منابع آب انجام شود. در این طرح حدود هزار هکتار زمین را به قطعات ۱ هکتاری تقسیم می‌کنیم و به متخصصین کشاورزی در رشته‌های مختلف تحویل می‌دهیم تا بیایند و محصولات مورد نیاز منطقه را کاشت کنند.»

keshavarzi