هفت برکه (گریشنا): دنیایشان کمی با دنیای ما فرق می‌کند، روی ردیف صندلی‌هایی که در حیاط مدرسه چیده شده است نشسته‌اند و برگه‌هایی را در دست دارند که شعارهایی روی آن نوشته شده است. «بهداشت و آموزش حق همه‌ی کودکان است.» دارم از کودکانی حرف می‌زنم که صفت استثنایی بودن را معمولا تا آخر عمر یدک می‌کشند.

ESTESNAI1

امروز، سیزدهم بهمن ماه است. در روز حمایت از دانش‌آموزان استثنایی در مدرسه‌ای هستیم که کودکان در شرایطی استثنایی آموزش می‌بینند تا تفاوت داشتن، راه پیشرفت را به روی سی دانش‌آموز این مدرسه نبندد.

فرودی، فرماندار شهرستان، رضایی، رئیس آموزش و پرورش و مسئولینی دیگر نیز روی صندلی‌ها کنار دانش‌آموزان نشسته‌اند که صدای حاجی‌زاده، مدیر این آموزشگاه از بلندگو می‌آید: «تب شدید، تشنج، زایمان‌های سخت، همه این‌ها باعث شدند که هر کدامشان دچار این مشکل شوند، چقدر دوست دارند با بچه‌های دیگر همبازی شوند، چقدر دوست دارند بخوانند، چقدر دوست دارند با بچه‌های دیگر حرف بزنند، ولی بعضی‌ از آن‌ها حتی نمی‌توانند با افراد خانواده خود حرف بزنند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. بعضی از خانواده‌ها حتی توان پر کردن شکم آن‌ها را هم ندارند چه برسد به خرید، کیف و کفش و کتاب، بدتر از همه‌ی این‌ها هزینه‌های درمانی است، چشم امید آن‌ها به دست‌های شما است.»

صدایش هنوز به گوش می‌رسد که می‌گوید:«در استان فارس، دوازده هزار دانش‌آموز استثنایی داریم که شامل کودکان و دانش‌آموزان معلول جسمی- حرکتی، کم شنوا و ناشنوا، کم بینا و نابینا، دارای اختلالات رفتاری- هیجانی، دارای مشکلات ویژه یادگیری و چند معلولیتی می‌شود. نحوه‌ی آموزش و برخورد با هر کدام از آن‌ها متفاوت است. تنها مدرسه‌ی استثنایی شهر پنج کلاس و سی دانش‌آموز دارد. هیجده دانش‌آموز پسر و دوازده دانش‌آموز دختر در مقطع ابتدایی و کم توان ذهنی چند معلولیتی و پیش دبستانی آموزش می‌بینند. پنج آموزگار، معاون و خدمتگزار نیز در این مدرسه فعال هستند. آموزش و تحصیل حق همه‌ی دانش‌آموزان است چه دانش‌آموزان عادی و چه دانش‌آموزانی که در مدرسه ما درس می‌خوانند، وظیفه همه ما این است که این امکان را برای آن‌ها فراهم کنیم.»

رئیس آموزش و پرورش هم که حرف‌هایی برای این جمع دارد به پشت تربیون می‌آید. او بعد از قدردانی از خورشیدی، بانی خیر مدرسه، می‌گوید: «هدف اصلی ما این بود که اعلام کنیم زیر آسمان شهر ما هم این چنین مدرسه و دانش‌آموزانی دارد. از آن جایی که نگهداری از این دانش‌آموزان هزینه‌ی زیادی دارد انجمن حمایت از دانش‌آموزان استثنایی تشکیل شده است تا از این طریق خیرین، مسئولین، اولیا و حتی برخی از دانش‌آموزان این فرصت را داشته باشند که به این دانش‌آموزان استثنایی کمک کنند. شماره حساب ۰۱۲۰۲۰۰۱۰۱۰۰۱ نزد بانک ملی نیز به همین منظور در نظر گرفته شده است.»

بعد از این سخنرانی فرم‌هایی بین مسئولین پخش شد تا اگر کسی تمایل داشت در این کار خیر همکاری داشته باشد. فرماندار شهر نیز قول داد مبلغ ده میلیون تومان از بودجه عمرانی به این مدرسه اختصاص دهد.

ESTESNAI6