هفت‌برکه (گریشنا): به مناسبت هفته دیابت، نمایشگاهی با موضوع دیابت با همکاری مجمع خیرین سلامت شهرستان گراش و انجمن حمایت از بیماران خاص در جمعیت هلال احمر شهرستان گراش بر پا شده است. نیمی از افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود آگاهی ندارند.

به گزارش خبرنگار هفت‌برکه، بیست و دوم تا بیست و هشتم آبان‌ماه هفته دیابت است. صبح دیروز بیست و چهارم آبان‌ماه، نمایشگاه دیابت به مناسبت هفته دیابت در هلال احمر شهرستان گراش افتتاح شد. این نمایشگاه قرار است تا سه روز ادامه داشته باشد. در این نمایشگاه قند خون و فشار خون مراجعه‌کنندگان چک می‌شود و همچنین کتاب و بروشورهایی با موضوع دیابت در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

دکتر بهمنی: دیابت، مرگ خاموش است

دکتر میرزاخلیل بهمنی، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، در گفتگو با خبرنگار هفت‌برکه با اشاره به این موضوع که بیماری دیابت یکی از بیماری‌های غیرواگیردار است گفت: «این بیماری روز به روز اهمیتش در جامعه ما و در کل دنیا افزایش پیدا می‌کند، به دلیل تغییر شیوه زندگی مردم، افراد به سمتی حرکت می‌کنند که دچار بیماری دیابت می‌شوند.»

بهمنی در ادامه افزود: «دیابت به مرگ خاموش معروف است و بیشتر افرادی که به این بیماری دچار هستند، تا ده یا پانزده سال اول از بیماری خود اطلاعی ندارند. در همین راستا، برای این که اطلاع‌رسانی شود، موسسه‌ای با نام موسسه بیماری‌های خاص تشکیل شده است که هدفش کمک به افراد نیازمندی است که هزینه زیادی برای درمان پرداخت می‌کردند. این موسسه شامل بیماری‌های دیابت، کلیوی، بیماری‌های خونی، ام‌اس، و سرطانی است. این موسسه در سطح شهرستان گراش و محیط‌های اطراف توانسته است حدود ۸۰۰ بیمار را تحت پوشش خود قرار دهد و کمک مالی ۳۰ تا ۱۰۰ درصد داشته باشد.»

او در پایان گفت: «سعی شده تا حد مورد نیاز اطلاعات مردم را بالا ببریم و بتوانیم قدمی برای آن‌هایی که بیماری دیابت دارند برداریم تا زندگی بهتری داشته باشند؛و آنهایی هم که بیماری دیابت تهدیدشان می‌کند، راه مقابله با آن را پیدا کنند. از همه مردم دعوت می‌کنم که به این نمایشگاه و موسسه بیماری‌های خاص سر بزند.»

دکتر اشکواری، روانپزشک بیمارستان امیرالمومنین شهرستان گراش، و ایزدی، مسئول بیماری‌های غیرواگیر، از دیگر سخنرانان این مراسم بودند. در پایان مراسم به سه تن از بانوانی که توانسته بودند بیماری دیابت خود را کنترل کنند، هدیه‌ای به رسم یادبود اهدا شد.