گریشنا: چشمه‌ی خشک‌شده‌ی بالنگستان در فداغ بعد از لایه‌روبی پس از سال‌ها دوباره زنده شد تا آب جاری از آن، نخلستان تشنه را بار دیگر سیراب کند.

بر اساس خبر منتشر شده در سایت اختصاصی و مردمی فداغ آنلاین؛ با انجام لایه‌روبی چشمه بالنگستان در فداغ، پس از سال‌ها این چشمه دوباره به راه افتاد. چشمه بالنگستان که چندین سال به دلیل حفر بی‌رویه‌ی چاه در اطراف آن، خشک شده بود، با همکاری شرکای بالنگستان برای احیای دوباره‌ی این چشمه در تاریخ هفتم دی ماه، با توجه به یافتن نشانه‌هایی از وجود آب، اقدام به لایه‌روبی آن کردند.
سهام‌داران و شرکا از این چشمه برای آبیاری ده‌ها اصله نخل بهره می‌بردند که بعدها به دلیل حفر چاه در اطراف آن، این چشمه سال‌ها خشک و بی‌آب مانده و نخل‌های آن نیز ایستاده در حال مرگ و خشک شدن بودند.
به دنبال این قضیه و تلاش فراوان و عدم موفقیت در راستای لایه‌روبی چشمه، شرکا تصمیم گرفتند تا جهت حفاری و لایه‌روبی از بیل مکانیکی استفاده کنند.
پنجشنبه، بیست‌وپنجم دی ماه، بیل مکانیکی به بالنگستان رفت و فعالیت خود را برای لایه‌روبی تنها چشمه‌ی جوشان بالنگستان انجام داد که این امر روزنه امیدی را در دل سهام داران در بالنگستان به وجود آورد. با فعالیت چند ساعته روی موانع ورود و خروج چشمه، سرانجام منتهی به جاری شدن دوباره آب از این چشمه شد.
تاکنون مقادیر زیادی، آب در محل لایه‌روبی به دست آمده است و انتظار می‌رود با از بین بردن موانع بیشتر و تقویت فشار آب در روزهای آینده دوباره شاهد آبیاری نخلستان به واسطه‌ی تنها چشمه‌ی بالنگستان باشیم.
balangestan6