هفتبرکه: مطرح کردن موضوع «ذبح غیر شرعی» در کشتارگاه از سوی امام جمعه گراش، گلایهی صنف قصابان گراش را در پی داشت. آنها میگویند که خودشان روی رعایت موازین شرعی حساسیت دارند و موضوع فقط در مورد بهکارگیری یک نفر به عنوان «ناظر شرعی» و میزان حقوق اوست.
خبرنگار هفتبرکه روز شنبه برای تکمیل صحبتهای امام جمعه و این که او چه چیزی را در کشتارگاه غیر شرعی میداند، بیش از ۵ بار با حجتالاسلام و المسلمین سید محمدباقر بخشایشپور، امام جمعه گراش، تماس گرفت. اما این تماسها بیپاسخ ماند. امام جمعه در نهایت به پیامک هفتبرکه پاسخ داد و دیدگاههای قصابیها و ۱۰ سوال شهروندان برای امام جمعه در ایتا برای ایشان ارسال شد. این سوالها هم با گذشت ۲۰ ساعت بیپاسخ مانده است. مهمترین سوال از امام جمعه این بود: دلیل اصلی او برای غیر شرعی و حرام خواندن ذبح در کشتارگاه چیست؟
به گزارش پندری، امام جمعه گراش در نماز جمعه ۱۱ مهرماه ۱۴۰۴ گفته بود: «بخشی از دلیل ذبح غیر شرعی این بود که امکانش برای آنها فراهم نبود. دستگاهها و امکاناتی وجود نداشت که بتوانند گاو بسیار قوی را به صورت شرعی ذبح کنند؛ هرچند این مجوزی بر ذبح غیر شرعی نیست.» آیا مساله فقط نحوه ذبح است؟ امام جمعه در خطبههای نماز جمعه هیچ اشارهای به موضوع «ناظر شرعی» نکرد.
صبح شنبه ۱۲ مهرماه، جمعی از قصابهای گراش در اعتراض به گفتههای امام جمعه، در شورای شهر گراش حضور پیدا کردند و گویی قرار است طوماری نیز در این مورد تهیه شود.
پیمانکار کشتارگاه: مساله فقط حقوق ناظر شرعی است
علیرضا دانشور، رییس شورای اسلامی شهر، پس از بررسی موضوع و دیدار با قصابان و پیمانکار کشتارگاه، در پاسخ به هفتبرکه گفت: «هیچ کشتارگاهی در منطقه ناظر شرعی ثابت ندارد. تاکید میکنم «ناظر شرعی ثابت». در اینجا ناظر شرعی دورهای میآید و نواقص را مکتوب و مستند ذکر میکند و پیمانکار شهرداری هم ملزم به رعایت است. ناظر استان هم هر وقت بازدید داشته است، گفته است کشتارگاه گراش از معدود کشتارگاههایی است که هم در مسائل شرعی و هم تجهیزاتی در منطقه بهترین است.»
دانشور گفت: «کشتارگاه شهرداری به صورت پیمانکاری به آقای مجید سلمانی واگذار شده است. شهرداری در این مدت هر چیزی نیاز بوده است برای کشتارگاه تامین کرده است. امام جمعه در بازدید از کشتارگاه، میخواست از نظر تجهیزات و نظارت توجه بیشتری به کشتارگاه بشود.»
مجید سلمانی، پیمانکار کشتارگاه گراش، در مورد حضور ناظر شرعی میگوید: «همیشه ناظر دامپزشکی به عنوان ناظر شرعی هم در کشتارگاه حضور داشته است. از چند وقت پیش امام جمعه یک روحانی را به عنوان ناظر شرعی معرفی کرد و ما هم پذیرفتیم و ایشان فعالیت داشت. پرداخت ما طبق دستورالعمل بر اساس تعداد ذبح گاو و گوسفند بود که به طور منظم پرداخت کردیم. خردادماه امسال جلسهای در شهرداری گرفتیم و ایشان گفت که این مبلغ برای او نمیصرفد و دیگر نیامد.»
سلمانی میگوید: «حتی در همان جلسه شهرداری هم ناظر شرعی معرفی شده از طرف امام جمعه تایید کرد که مشکلی از نظر ذبح شرعی وجود ندارد و مساله فقط حقوق ایشان است.»
سلمانی اعلام آمادگی کرد که مدارک و نتیجه بازدیدها و بازرسیها را نیز در صورت نیاز منتشر کند.
دانشور میگوید که کشتارگاه در اختیار پیمانکار است و هزینه ناظر شرعی باید از طریق پیمانکار تامین شود: «زمانی که حاج آقا با توجه به دغدغهای که داشت، فردی روحانی را به عنوان ناظر ذبح شرعی معرفی کرد، ما هم با آغوش باز پذیرفتیم. بعد از مدتی درخواستی مطرح شد که ایشان استخدام شهرداری شود. ولی برای ما و شهرداری این موضوع امکان ندارد زیرا باید کل استخدامیها از طریق آزمون و از مسیر وزارت کشور باشد. از سوی دیگر، اصلا ما نیاز به ناظر شرعی دائمی نداشتیم. حداکثر زمانی که ما به ناظر ذبح نیاز داریم، یک یا دو ساعت در صبح است و برای هر ذبح نرخ مشخص تعیین شده است که پیمانکار هم آماده پرداخت این هزینه است.»
رییس شورای شهر گراش میگوید: «ما به دلیل منع قانونی، نبود ردیف استخدامی و همین طور عدم نیاز تمام وقت، امکان استخدام نداریم اما پیمانکار از حضور ناظر شرعی استقبال میکند و هر وقت ایشان حضور داشته، حقوق را پرداخت کرده است و حتی حاضر به بیمه کردن فرد مورد نظر بوده است. ولی در نهایت خود فرد حاضر به ادامه کار نشده است.»
وحید سلمانی که سالها به عنوان ناظر دامپزشکی در کشتارگاه حضور داشته است میگوید: «ما سالها از طرف دامپزشکی بحث نظارت ذبح شرعی و بهداشتی را همزمان پوشش میدادیم. خود قصابها هم به خاطر مشتریها حساسیت زیادی دارند. دو سه سال است که موضوع حضور یک فرد دیگر به عنوان ناظر شرعی مطرح شده است. ولی هنوز در هیچکدام از کشتارگاهها عملی نشده است.»
سلمانی میگوید: «در کشتارگاه گراش، شدیدترین نظارتها از سمت دامپزشکی اعمال میشود. ما در کنار شیراز و کشتارگاه مرودشت، یکی از معدود شهرستانهایی هستیم که هم در پیشسرد و هم در بحث لیبلزنی نظارت داریم و در کل همیشه استانداردهای کشتارگاه گراش بالاتر از شهرستانهای همجوار بوده است و همین باعث استقبال از گوشت گراش بین شهرهای همجوار شده است.»
قصابها: خود ما روی موضوع حساستر هستیم
یکی از بخشهای جنجالی صحبت امام جمعه گراش که در پندری منتشر شد، این است: «آقایی میگفت «ما ۳۰ سال است اینطور داریم کشتار میکنیم»، معنی این جمله این است که شما ۳۰ سال گوشت حرام به خورد مردم دادهاید!» و در بخش پایانی صحبتش هم امام جمعه میگوید: «یک مومنی در این زمینه پیشقدم شود و این خیر را برساند. تا کی میخواهید گوشت حرام به خورد مردم داده شود؟»
رییس شورای اسلامی شهر گراش میگوید: «ما حرفی در مورد رعایت احکام ذبح شرعی نداریم و آن را کامل رعایت میکنیم اما این که صرفا با یک بازدید یا نقل قول بشود با این قاطعیت گفت که سی سال به مردم گوشت حرام دادهاند خیلی منطقی و بجا نیست. گراش شهری مذهبی است و قصابهای ما از خانواده مذهبی میآیند. خودشان به مراتب دغدغهی بیشتری برای شرعی بودن ذبح دارند و این فقط در گفتار نیست و در عمل تقید دارند.»
حیدر مقتدری، از قصابهای گراش، میگوید: «اگر میگویید حرام است پس این سی سال کجا بودهاید؟ کارد دادن (ذبح) ما درست است ولی اینها ایراد میگیرند. همانطور که کشتارگاه درست کردهاید ما هم طبق همان عمل کردهایم. هر وقت خواستید بیایید نگاه کنید که درست است یا نه؟»
علی ارژنگ، یکی از قصابهای قدیمی گراش، میگوید: «کشتارگاه سی سال نیست که راهاندازی شده است و این حرف امام جمعه خیلی عجیب است. خود ما حتی اگر خروس هم که بخواهیم قربانی کنیم، رو به قبله است و حساس هستیم.»
ارژنگ میگوید: «من خودم شاید سالها است که کشتارگاه کاری نداریم. سلاخ داریم و سلاخ هم آدم واردی است و اگر کسی وارد نباشد نمیتواند گاو را ذبح کند. خود سلاخها بیشتر روی این موضوع حساس هستند.»
این سوال مطرح است که ناظر شرعی حتما باید روحانی باشد؟ رییس شورا میگوید: «قصابها میگویند نیاز نیست کسی به ما بگوید. سالها چه با حضور ناظر شرعی از دامپزشکی و چه خودمان رعایت کردهایم و ما دنبال یک لقمه حلال هستیم. خود قصابها و سلاخهای ما با سالها تجربه در قامت یک ناظر شرعی هستند.»
این حرف برای ما سنگین است
صنعت گوشت در کنار طلا و صنعت ساختمان، از بخشهای شاخص اقتصادی در شهر گراش است. این گفتهی امام جمعه ممکن است روی این بازار تاثیر منفی بگذارد.
رضا حسینشیری، از قصابهای گراش، میگوید: «کار درستی نبود و باید تحقیق میکردند. صحیح نبود این حرف سنگین به صورت عمومی مطرح شود. احتمالا اطلاعات غلط به امام جمعه رساندهاند.»
رییس شورای شهر گراش میگوید: «این صحبتها با توجه به روحیه مذهبی منطقه، روی کار قصابیها تاثیر میگذارد. اما ما به همه مردم اطمینان میدهیم که در کشتارگاه الزامات شرعی رعایت شده و خواهد شد. بارها در بازدیدهای ناظر استان، این موضوع تایید شده است که در گراش هم موضوع ذبح شرعی و هم موارد بهداشتی و هم تجیهزات رعایت میشود. نواقصی هم اگر وجود داشته باشد، ما قطعا رفع میکنیم.»
دانشور در جمعبندی میگوید: «هیچ کشتارگاهی در استان فارس در ابعاد گراش، ناظر شرعی ثابت ندارد. اگر باشد، خوب است اما الزامآور نیست چون از خود استان هم به صورت دورهای نظارت دارند.»




۱۶ مهر ۱۴۰۴
باسلام و تشکر از توضیحات مفصل کشتارگاه گراش ، لطفاً به مصادره ساختمان شرکت نفت در پرونده کرسنت نیز به همین مفصلی بپردازید که آن نیز بسیار برای مخاطبین مهم است باتشکر