هفت‌برکه:  خاطرات حاج یعقوب مهرابی از دوران دفاع مقدس و جنگ ایران و عراق با تلاش برادرش دکتر امیرحمزه مهرابی در قالب کتاب ۳۳۰ صفحه‌ای «کا» منتشر شد.

عنوان کتاب «مخفف کاکا به معنی داداش و برادر است که در زبان محاوره‌ی گراشی موقع مخاطب قرار دادن برادر … گفته می‌شود. (ص ۳)». مصاحبه و نگارش این خاطرات را برادر حاج یعقوب، دکتر امیرحمزه مهرابی انجام داده است. در مقدمه‌ی این کتاب، مهرابی درباره‌ی مدت زمان ثبت خاطرات از زبان حاج یعقوب مهرابی نوشته است: «از اولین مصاحبه با حاج یعقوب مهرابی (۱۲ مهر ۱۳۹۹) تا چاپ مجموعه (شهریور ۱۴۰۳) حدود چهار سال به طول انجامید. شش ماه زمان برای انجام مصاحبه صرف شد و حدود یک سال صرف پیاده‌سازی و نگارش آن گردید. تقریبا بیشترین زمان، صرفِ پیدا کردن ناشر برای چاپ کتاب شد. این امر زنگ خطری است برای ادبیات حوزه‌ی دفاع مقدس، که باید چاره‌اندیشی شود. (ص ۸)»

کتاب از شرح زندگینامه‌ی مختصر حاج یعقوب مهرابی شروع می‌شود و در این بخش می‌خوانیم: «یعقوب مهرابی فرزند مهرعلی اول تیرماه ۱۳۴۷ در شهر گراش محله پاقلعه متولد شد. حدود ۱۰ ساله بود که همراه با انقلابیون به نهضت امام خمینی (ره) پیوست و سال اول راهنمایی به جبهه رفت (ص ۱۱).» حاج یعقوب در حال حاضر مدیریت کارگاه درب و پنجره‌سازی آلومینیوم را بر عهده دارد و به عنوان رزمنده و جانباز دفاع مقدس در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی حضور پررنگی دارد.

Ketab Ka

کتاب در بخش‌های بعدی با مرور دوران کودکی و فعالیت‌های انقلابی او در آن زمان ادامه پیدا می‌کند و هر بخش شامل مرور خاطرات حاج یعقوب از جبهه، دوستان و همرزمانش، عملیات‌های مختلف و فعالیت‌های مبارزاتی او در میدان جنگ و در میدان‌های فرهنگی است. روایت‌های کتاب داستانی و نقل‌قول‌های افراد متعدد از زبان حاج یعقوب است و نثر روان و ساده‌ای دارد. در بخشی از این کتاب با عنوان «بازگشت پرمخاطره» که حاج یعقوب و همرزمان گراشی و غیرگراشی او در مسیر بازگشت به فاو بوده‌اند، می‌خوانیم: «این بنده‌ی خدا خیلی عصبانی بود. خسته هم بود. فرماندهی گردان هم بود. قد بلند و هیکلی هم داشت و … دژبان فهمید که این خیلی جدی است. یک مرتبه رفتند، زنجیر را انداختند. خلاصه، زنجیر را انداختند و ما حرکت کردیم و آمدیم پادگان امام. بچه‌ها توی این ماموریت خیلی خیلی خسته شدند. ماموریت بسیار سختی بود… (ص ۱۴۹)»

بخش پایانی کتاب «کا» شامل عکس‌هایی از کودکی، خانواده، همرزمان و عکس‌های سال‌های جبهه‌ی حاج یعقوب مهرابی است. این کتاب در ۳۳۰ صفحه با قیمت ۱۴۰ هزار تومان از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، نشر صریر منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان به این حوزه قرار دارد.

دکتر امیرحمزه مهرابی پیش‌تر کتاب «سردار بی‌نشان» را درباره زندگی و آثار شهید ناصر سعادت منتشر کرده‌است و «کا» دومین کتاب نویسنده در حوزه ادبیات دفاع مقدس است.